توافق ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان
توافق ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان
وزیران امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان جمعه برای برداشتن گام‌های فوری به منظور حل و فصل درگیری قره‌باغ توافق کردند.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد بیانیه نمایندگان روسیه، فرانسه و آمریکا در شرایطی منتشر می‌شود که در جریان بیش از یک ماه درگیری در قره‌باغ صدها تن کشته شده‌اند.”توافق ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان در قره‌باغ”

طبق این بیانیه، وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان که در ژنو دیدار کردند، توافق کردند تا به طور عمدی جمعیت غیرنظامیان را هدف قرار ندهند، اجساد کشته‌شدگان را تبادل کنند و فهرست‌هایی از زندانیان بازداشتی ظرف یک هفته آماده کنند تا در نهایت تبادل صورت بگیرد.

در این بیانیه آمده است: ارمنستان و جمهوری آذربایجان که پیشتر سه آتش‌بس آنها برای توقف درگیری‌ها ناکام مانده بود، روی مسائل مرتبط با مکانیسم‌های راستی‌آزمایی احتمالی آتش‌بس تعامل خواهند داشت.

درگیری در خط تماس قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر آغاز شد. طرفین یکدیگر را به آغاز درگیری متهم می‌کنند. جامعه بین‌المللی قویا تشدید تنش‌ها را محکوم کرده و از طرفین خواسته تا اختلافات را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کنند. در این میان، ترکیه به حمایت کامل از جمهوری آذربایجان متعهد شده است.”توافق ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان در قره‌باغ”

منطقه قره‌باغ سرزمینی است باستانی که به دو پاره جلگه‌ای (سفلی) و کوهستانی (علیا) تقسیم شده‌است. بخش سفلی در شمال واقع شده که شهر گنجه مرکز آن بود و قسمت کوهستانی آن با عنوان رسمی «استان خودمختار قره‌باغ کوهستانی» شناخته می‌شود. قسمت کوهستانی تقریباً ۱۲/۵ درصد کل سرزمین قره‌باغ را دربر گرفته‌است. مساحت این استان ۴۳۸۸ کیلومتر مربع، درازای آن از جنوب به شمال ۱۲۰ کیلومتر و پهنایش از خاور به باختر بین ۳۵ تا ۶۰ کیلومتر است. این استان در سده‌های گذشته از ۵ ناحیه شامل “آسکران، مارتونی، هادروت «در قرون وسطی آن منطقه را دیزاک می‌نامیدند»، مارتاکرت، شوشی) و همچنین دو شهر به نام‌های استپاناکرت و شوشی، پنج شهرک یک قصبه و از ۲۲۰ روستا تشکیل شده بود.”توافق ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان در قره‌باغ”

نام منطقه (قره‌باغ-قراباغ)، اولین بار در سده دوازده میلادی بر اساس نام‌گذاری پارسی برای این منطقه به کار رفت.  استرابون در (کتاب جغرافیای) خود قسمت سمت راست رود کورا (محل کنونی قره‌باغ) را با نام «ارخیستینا» (Orkhistene) به عنوان یک استان هایک بزرگ (ارمنستان = هایاستان) دانسته که به خاطر سوارکارانش شهرت داشته‌است. شرایط مناسب جغرافیایی در قره‌باغ، سبب پیدایش اجتماعات انسانی از عصر حجر شده‌است. یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های انسان ابتدایی در قفقاز، در غار آزوخ پیدا شده‌است. در این منطقه آثار باستانی فراوانی وجود دارد. از دوره‌های پارینه‌سنگی، مفرغ و ابتدای دوره آهن، آثاری چون گورستان آراجادزور (مارتاکرت) و «خوجالی» و بسیاری دیگر کشف شده‌است. آثار عهد عتیق و قرون وسطی در نواحی مارتونی و مارتاکرت به دست آمده‌است.”توافق ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان در قره‌باغ”

 

  • منبع خبر : ایسنا