توافق تجاری بین آمریکا و چین
توافق تجاری بین آمریکا و چین
رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد دولت متبوعش و دولت چین به یک توافق تجاری محدود دست یافته‌اند.

ترامپ از توافق تجاری محدود بین آمریکا و چین خبر داد

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد دولت متبوعش و دولت چین به یک توافق تجاری محدود دست یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، به نقل از پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بعد از ظهر جمعه به وقت محلی پس از پایان دیدارش با «لیو هی» معاون نخست‌وزیر چین، در گفتگو با خبرنگاران از حصول یک توافق تجاری محدود بین دو کشور خبر داد.

ترامپ با اعلام این خبر تأکید کرد: «ما در فاز اول به یک توافق بسیار مهم دست یافته‌ایم. این یک توافق بزرگ برای کشاورزان است. فاز دوم نیز به‌زودی شروع خواهد شد.»

بر اساس این توافق که البته هنوز به امضا نرسیده و به گفته دونالد ترامپ ظرف سه هفته آینده رسمی خواهد شد، آمریکا از افزایش ۵ درصدی تعرفه وارداتی بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی صرف نظر خواهد کرد و در مقابل، چین نیز می‌پذیرد که بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی از آمریکا وارد کند.

ه گفته منابع، در چارچوب این توافق نامه، چین در زمینه کشاورزی امتیازاتی را به دست می آورد و ایالات متحده تعدادی مزایای تعرفه‌ای را ارائه می دهد.

دور بعدی مذاکرات تجاری بین ایالات متحده و چین این هفته در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود. پیش از این، ترامپ گفته بود که چین به دنبال توافق است و مذاکرات بین کشورها به خوبی پیش می رود.

این مذاکرات تنها چند روز پیش از افزایش تعرفه‌های کالاهای چینی از سوی آمریکا که برای ۱۵ اکتبر برنامه ریزی شده است، برگزار می شود. پیش از این در یکم سپتامبر ایالات متحده آمریکا تعرفه گمرکی ۱۵ درصدی را بر روی کالاهای وارداتی از چین به ارزش یکصدو دوازده میلیارد دلار اعمال کرد. دونالد ترامپ اظهار داشت که چنین تصمیمی به دلیل عمل نکردن پكن به قول افزایش خرید محصولات كشاورزی از آمریكا اتخاذ شده است.