اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

شهیندخت مولاوردی با اشاره به برگزاری مستمر نمایشگاه‌هایی مختص زنان سرپرست خانوار که در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته است، گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها در معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این بانوان به جامعه حائز اهمیت و توجه ویژه است. وی با بیان اینکه این رویدادها به طور قطع در ایجاد انگیزه و توان […]

شهیندخت مولاوردی با اشاره به برگزاری مستمر نمایشگاه‌هایی مختص زنان سرپرست خانوار که در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته است، گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها در معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این بانوان به جامعه حائز اهمیت و توجه ویژه است. وی با بیان اینکه این رویدادها به طور قطع در ایجاد انگیزه و توان بیشتر برای ادامه فعالیت زنان سرپرست خانوار مؤثر خواهد بود، افزود: امیدواریم این گونه فعالیت‌ها در آینده نیز تداوم داشته باشد تا با استفاده از تمام ظرفیت‌ها بتوانیم به هدف غایی که همان توانمندی و اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار است، دست پیدا کنیم.

مولاوردی با اشاره به برنامه‌های دولت برای توانمندی زنان سرپرست خانوار، گفت: برای نخستین بار کارگروه ملی توانمندی زنان سرپرست خانواده طبق (بند ت ماده ۸۰) برنامه ششم توسعه تشکیل و اعتباری حدود ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای برنامه‌های توانمندی زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه دبیرخانه این کارگروه در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشارکت دستگاه‌هایی که در این زمینه وظیفه ذاتی دارند تشکیل شده است، تصریح کرد: اطمینان داریم بزودی شاهد خروجی‌های ملموس آن خواهیم بود.
تا رسیدن به افق و چشم انداز منشور حقوق شهروندی راه طولانی داریم
مولاوردی در ادامه اظهار داشت: برگزاری همایش ملی نخستین سالگرد رونمایی از منشور حقوق شهروندی باعث شد تا حساسیت‌ها و انتظارات نسبت به منشور حقوق شهروندی دو چندان شود و آگاهی بیشتری در جامعه نسبت به جایگاه منشور و جدیت دولت و اراده رئیس جمهوری برای تحقق منشور به‌وجود آید.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور شهروندی در گفت و گو با «ایران» با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های ما در سطح کلان و ملی صورت می‌گیرد و به این معنا نیست که فقط شامل پایتخت نشینان شود و شامل شهرهای کوچک یا مناطق نابرخوردار نشود گفت: ما در حال حاضر در دو حوزه نهاد‌سازی و نهادینه‌سازی برنامه‌ریزی و حرکت می‌کنیم. حوزه نهاد‌سازی شامل اقدامات ساختاری است که بعضاً انجام شده، مثل تعیین دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی که متعاقب آن درخواستی که ما از تمام استانداران و وزیران داشتیم تا دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی خود را معرفی کنند که الان این اتفاق افتاده و ما فهرست کامل دستیاران را در استانها و دستگاه‌های اجرایی داریم. وی افزود: در واقع اینها رابط و هماهنگ‌کننده برنامه‌ها و سیاست‌های ما در استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی هستند تا تمام برنامه‌ها و سیاست‌ها را بویژه در سطح استان، به همین ترتیب در فرمانداری هاو بخشداری‌ها و دهیاری‌ها پیاده کرده و گزارشات مربوطه را به ما ارائه دهند و همین طور چالش‌های فراروی خود را به ما منعکس کنند.
مولاوردی اظهار داشت: اگر ما بتوانیم در اجرای برنامه ملی که الان مراحل نهایی تدوین خود را پشت سر می‌گذارد موفق باشیم و بتوانیم تقسیم کار ملی را که صورت می‌گیرد بدرستی انجام دهیم و تکلیف همه را در این برنامه روشن کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم تا در دورافتاده‌ترین نقاط کشور این برنامه‌ها و سیاست‌ها جاری می‌شود و منجر به آگاهی دهی و شناخت مسائل و وضعیت گردد و در مطالبه گری و پرسشگری هم مؤثر واقع شود.
مولاوردی در ادامه در خصوص چالش ‌های این حوزه بیان داشت: چالش‌های پیش رو فراوان است و یکی دو تا نیست، اولاً ماچالش‌های مشترکی داریم با خیلی از کشورهای دیگر، یعنی یک سری چالش‌های جهانی در حوزه حقوق شهروندی وجود دارد که در این زمینه ما مطالعات تطبیقی و تبادل تجربه برای بهره‌گیری از خرد جمعی بشری را در دستور کار داریم، اما بعضاً چالش‌هایی که داریم مختص جامعه ایران هست که ممکن است چهره متفاوتی از سایر جوامع داشته باشد.ولی عمده‌ترین چالش ما در این زمینه چالش فرهنگی است یعنی همان مأموریتی که ما برای نهادینه‌سازی و فرهنگ‌سازی حقوق شهروندی داریم.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با تأکید براینکه از رونمایی منشور یک سال و چند ماهی است که می‌گذرد خاطرنشان کرد: بعضی مواقع سؤالاتی وجود دارد و به ما هم منتقل می‌شود که چه کردید و چرا هنوز اتفاقی نیفتاده؟! در حالی که باید گفت که این انتظار، انتظار واقع بینانه‌ای نیست که ما در این یک سال و چند ماه توانسته باشیم قدمهای جدی را برای تحقق مطالبات تاریخی انباشته شده و بر زمین مانده یک ملت برداریم، البته امیدوار هستیم که از سال ۹۷ وارد فاز اجرایی و عملیاتی شویم، از این‌رو در حال برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و مقدمه چینی هستیم تا با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم ان‌شاءالله چندین سند را که به‌عنوان تکلیف در منشور حقوق شهروندی برعهده ماست تا پایان سال آماده کنیم و از سال جدید برای پیگیری اجرای آن تکالیف حرکت خواهیم کرد.
مولاوردی اظهار داشت:هنوز خیلی جای کار داریم تا به آن افق و چشم‌انداز که در منشور حقوق شهروندی ترسیم شده برسیم. به‌طور کلی منشور یک کلیات و چشم‌اندازی از حقوق شهروندی را در تیررس ما قرار می‌دهد، اما برای رسیدن به آن افق ما نیاز به نقشه راه داریم که برنامه‌های ما می‌تواند ما را به این افق نزدیک کند بویژه در بحث آموزش و جریان‌سازی و ترویج و ظرفیت‌سازی که هنوز از همه ظرفیت‌ها بهره‌مند نیستیم./ روزنامه ایران