تورم برای کم در آمدها ۱/۵ درصد بیشتر است
تورم برای کم در آمدها ۱/۵ درصد بیشتر است

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از بررسی بودجه خانوار، آنها طی کل سال ۹۵، تنها ۸ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان برای زندگی‌شان هزینه کرده‌اند.اما با این حال جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که دهک اولی‌ها، بیشترین گرانی را در هزینه هایشان تجربه کرده‌اند. گزارش شاخص کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور بر […]

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از بررسی بودجه خانوار، آنها طی کل سال ۹۵، تنها ۸ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان برای زندگی‌شان هزینه کرده‌اند.اما با این حال جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که دهک اولی‌ها، بیشترین گرانی را در هزینه هایشان تجربه کرده‌اند. گزارش شاخص کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای در بهمن ماه ۹۶، نشان می‌دهد که تا بهمن ماه، بیش‌ترین تورم سالانه متعلق به دهک اول که شامل کم درآمدها می‌شود با ۹.۲ درصد بوده و کمترین تورم با ۷.۷ درصد برای دهک دهم که مربوط به پردرآمدهاست بوده است.

آخرین گزارش بانک مرکزی نیز نشان می‌داد که کل هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های دهک اول طی سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شده بود و دهک دهمی‌ها، ۲۰ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان صرف خورد و خوراک‌شان کرده بودند.
هزینه خوراک و خدمات دهک به دهک چه تغییری دارد؟
نتایج شاخص قیمت مصرف‌کننده «کل خانوارهای کشور» بر اساس دهک‌های هزینه‌ای در بهمن ماه ١٣٩۶ بیانگر آن است که بیشترین عدد شاخص کل برابر ۱۱۱.۶ مربوط به دهک دوم و کمترین عدد شاخص کل برابر ١١٠.٩ در دهک دهم است. کمترین تغییر ماهانه شاخص کل برابر ٠.١ درصد در دهک اول و بیشترین تغییر ماهانه شاخص کل برابر ٠.۵ درصد در دهک دهم بوده است. بیشترین درصد تغییرات شاخص در دوازده ماه منتهی به بهمن ١٣٩۶ (تورم سالانه) ٩.٢ درصد در دهک اول و کمترین نرخ تورم ٧.٧ درصد در دهک دهم است.
اما در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات، دهک دهمی‌ها بیشترین عدد شاخص را با ۱۰۹.۸ داشته‌اند و کمترین میزان نیز با ١٠٩.۴ در دهک دوم بوده است. ثروتمندان جامعه همچنین  بیشترین تغییر ماهانه خدمات و کالاهای غیرخوراکی را با نیم درصد داشته‌اند و کمترین میزان تغییر نیز با ۰٫۲ درصد برای دهک اولی‌ها بوده است. اما از نظر تورم سالانه در این بخش نیز باز هم فقیرترین‌های جامعه بیشترین میزان گرانی را تجربه کرده اند؛ تورم خدمات برای دهک اول ۷٫۲ درصد بوده و کمترین میزان تورم با ۶٫۶ درصد برای دهک دهم بوده است.نتایج شاخص قیمت مصرف‌کننده در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بر اساس دهک‌های هزینه‌ای در این ماه نشان‌دهنده آن است که بیشترین عدد شاخص این گروه در بهمن ماه ١٣٩۶ برابر ۱۱۵.۹ در دهک دهم و کمترین آن برابر ١١۴.٣ در دهک اول اتفاق افتاده است. به این معنا که دهک دهمی‌ها اما طبیعتاً بیشترین هزینه خوراکی را در کل جامعه داشته‌اند. در حالی که بیشترین تغییر ماهانه شاخص این گروه ٠.۵ درصد در دهک سوم و کمترین تغییر آن برابر ٠.٢ درصد در دهک دهم است. بیشترین درصد تغییرات شاخص این گروه در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ١٣٩۶ (تورم سالانه) ١٣.۴ درصد در دهک دهم و کمترین نرخ تورم ١١.٩ درصد در دهک اول است.
هزینه خوراکی و خدمات بین شهر و روستا چه تغییری دارد؟
مرکز آمار پیش از این نیز در گزارشی اعلام کرده بود که نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه سال ١٣٩۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور ۸.۳ درصد، مناطق شهری ٨.٢ درصد و مناطق روستایی ٩.١درصد اعلام شد که نسبت به همین اطلاع در دی ماه ١٣٩۶، برای کل کشور و مناطق شهری ٠.١ واحد درصد افزایش  و برای مناطق روستایی ٠.١ واحد درصد کاهش یافته است. شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در بهمن ماه ١٣٩۶ برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب به عدد ١٠٩.۵، ١٠٩.٧ و ١٠٨.٧ رسید که نسبت به ماه قبل، این اطلاع برای کل کشور و مناطق شهری به ترتیب ٠.٢ و ٠.٣درصد افزایش و برای مناطق روستایی ٠.٢ درصد کاهش یافته است.

تغییر قیمت کالاهای اساسی  در بهمن ماه

تغییر قیمت کالاهای اساسی خوراکی در سبد هزینه خانوارها در بهمن ماه گذشته نشان می‌دهد که در این ماه قیمت برنج ایرانی و گوشت قرمز تغییر محسوسی نداشته اما در مقابل نرخ برنج خارجی و گوشت مرغ رشد کرده است.
بنا بر گزارش متوسط قیمت مناطق شهری کل کشور برای اقلام خوراکی منتخب در بهمن ماه ١٣٩۶ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، متوسط قیمت یک کیلوگرم برنج ایرانی (هاشمی) درجه یک در بهمن ماه سال‌جاری ۱۳۴ هزار و ۶۲۶ ریال بوده که نسبت به دی ماه تغییر محسوسی نداشته است.
همچنین متوسط قیمت یک کیلوگرم برنج خارجی درجه یک ۶۵٠٣٧ ریال بوده که نسبت به ماه قبل ۴٫۲۵ درصد افزایش داشته است.متوسط قیمت یک کیلوگرم گوشت گوسفند در بهمن ماه به ۴٠٧١۶١ ریال رسیده که نسبت به دی ماه تغییر محسوسی نداشته است.
همچنین متوسط قیمت یک کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله در بهمن ماه ٣٨٧٠۵۵ ریال بوده که در مقایسه با نرخ‌های دی ماه تغییر محسوسی ندارد.
در این گروه متوسط قیمت یک کیلوگرم مرغ ماشینی با افزایش ۳٫۱۸ درصدی مواجه شد زیرا قیمت آن در بهمن ماه ٧۴۶٢٨ ریال و دی ماه ٧٢٣٢۵ ریال بوده است.