تورم در سال ۹۶ تک رقمی خواهد ماند/مخالفت با دولت بی عقلی است
تورم در سال ۹۶ تک رقمی خواهد ماند/مخالفت با دولت بی عقلی است

رئیس جمهور گفت: «مخالفت» با دولت بی عقلی است! «مبارزه» با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی، مبارزه با منافع یک ملت، ضربه زدن به امید یک ملت و اعتماد مردم.  پنجاه و هفتمین مجمع بانک مرکزی صبح امروز به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور در ساختمان بانک مرکزی آغاز به کار کرد. رئیس جمهور […]

رئیس جمهور گفت: «مخالفت» با دولت بی عقلی است! «مبارزه» با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی، مبارزه با منافع یک ملت، ضربه زدن به امید یک ملت و اعتماد مردم.

 پنجاه و هفتمین مجمع بانک مرکزی صبح امروز به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور در ساختمان بانک مرکزی آغاز به کار کرد.

رئیس جمهور دراین نشست از رئیس کل بانک مرکزی و مدیران این بانک درخواست کرد تا تورم را در سال ۹۷ همچنان تک رقمی نگه دارند و اظهار داشت: تورم در سال ۹۶ تک رقمی خواهد ماند.

روحانی ادامه داد: افرادی که در بانک مرکزی شاغل هستند می توانند برای آینده کشور برنامه ریزی کرده و تصمیم ساز و تصمیم گیر باشند؛ این در شرایطی است که در چهار سال اخیر یعنی تا پایان دولت یازدهم مجموعه سیاست های اقتصادی دولت و اقدامات بانک مرکزی، سیاست های موفقی بر مبنای شاخص های اقتصادی بوده است.

وی تصریح کرد: اولین کار مهمی که مسئولیت سنگینی را به دوش بانک مرکزی قرار داده، آن بود که با کمک سایر بانک ها و نظارت دقیق شفافیت را بر نظام بانکی حاکم کنند و کشور به یک هدف بزرگ در چهار سال اخیر دست یابد.

رئیس جمهور گفت: وقتی در آغاز دولت یازدهم صحبت از تورم تک رقمی می شد، بسیاری دولت را تمسخر می کردند و باور نداشتند که بتوان تورم را تک رقمی کرد، این در شرایطی است که تورم ۱۲ ماهه در آن زمان ۴۰ درصد، نقطه به نقطه ۴۵ درصد و تورم اقلام خوراکی ۵۰ درصد بود.

روحانی افزود: در آن شرایط قرار بر این بود که گام به گام به سوی تورم تک رقمی حرکت کرده و یکی از آرزوهای دولت را محقق کنیم که البته تحقق آن کار ساده ای نبود، ضمن اینکه عده ای با این تصمیم مخالف بوده و معتقد بودند، خروج از رکود و رونق اقتصادی باید هدف اول قرار گیرد و سپس تورم کنترل شود.

وی خاطرنشان کرد: تورم تک رقمی اکنون تحقق یافته و این یک آرزوی بلندمدت است که تحقق آن ۲۶ سال به طول انجامید، این در شرایطی است که امسال که در هفته های پایانی سال به سر می بریم، تورم تک رقمی خواهد بود، پس دو سال پشت سر هم دارای تورم تک رقمی بوده ایم.

رئیس جمهور گفت: از بانک مرکزی درخواست می کنم تا روند تورم تک رقمی را در سال ۹۷ و سال های بعد از آن هم ادامه دهد، اگر چه ممکن است کار کمی سخت و سنگین باشد، ولی تعداد کشورهایی که تورم دورقمی دارند به تعداد انگشتان دست است، پس باید شرایط ثبات اقتصادی را فراهم کنیم.

روحانی ادامه داد: یک عامل ثبات اقتصادی با شرایطی که می تواند مردم را امیدوار کند، تورم تک رقمی است که به نظر می رسد باید زمینه را برای اجرای آن فراهم کرد.

مخالفت با دولت بی عقلی است!

رئیس‌جمهور گفت: مخالفت با دولت بی عقلی است؛ مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی، مبارزه با منافع یک ملت، ضربه زدن به امید یک ملت و اعتماد مردم. این در حالی است که بزرگترین اعتماد مردم باید در بخش اقتصادی به بانک مرکزی و بانک‌ها باشد.

وی افزود: به نظر مردم این اعتماد مردم در چند سال اخیر نسبت به گذشته بیشتر شده است، چون هم نظارت بانک مرکزی بیشتر شده و هم غده‌های سرطانی از شبکه بانکی خارج شده است و هم رابطه بانک‌ مرکزی با بانک‌ها بیشتر شده است؛ با هر معیاری حساب کنید، اعتماد به بانک مرکزی بیشتر شده است.

روحانی تصریح کرد: اگر در این مدت نمی‌توانستیم بر رکود فائق شویم، چون بانک در نهایت دارای رونق اقتصادی است. اگر شرایط فعلی همانند ابتدای دولت، رشد ما منفی بود، اعتماد به بانک مرکزی وجود نداشت. این در حالی است که رشد اقتصادی ما در دنیا در سال ۹۵ در رتبه اول بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: درست است که نفت بخش بزرگی از آن بوده است، اشکالی ندارد؛ نفت هم کارِ سربازان جبهه تولید است. کاری کردیم که در عرض پنج تا شش ماه نفت را به تولید سابق برگرداندیم. اینکه صادرات نفت خام در عرض چند ماه از یک میلیون بشکه به دو میلیون بشکه افزایش یابد، کار بزرگی است. نفت به خاطر مجاهدت و تلاش کارکنان وزارت نفت و در سایه مجاهدت دیپلمات‌های ما رشد کرد.

وی سه شاخص اصلی اقتصادی را تورم، رشد و اشتغال دانست و گفت: شاخص‌های دیگری همچون سرمایه‌گذاری هم دخیل هستند، اما در بخش اشتغال در طول سال‌های ۹۲ تاکنون، رقم افرادی که در چهار سال گذشته شاغل شده‌اند، از ۲۱.۳ میلیون نفر به ۲۳.۳ میلیون نفر شاغل افزایش یافته است؛ یعنی اشتغال خالص ما ۲ میلیون نفر بیشتر شده است. این به بدان معناست که سالانه به طور متوسط ۵۰۰ هزار شغل خالص ایجاد کردیم که رقم بسیار بالایی است.

روحانی ادامه داد: ما در همه شاخص‌های اقتصادی قدم‌های خوبی برداشتیم؛ نقش بانک‌ها هم در صنعت، هم در کشاورزی، هم در خرید محصول کشاورزی و هم طرح‌های اشتغال بسیار نقش برجسته‌ای است. ما برای سال ۹۷ طرح‌های اشتغال خوبی داریم که روز گذشته در شورای عالی اشتغال، این طرح‌ها را به تصویب رساندیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بخش ساختمان، طرح‌هایی داریم که اگر کاملاً اعمال شوند ۲۸۰ هزار اشتغال ایجاد می‌شود که عمدتاً در حوزه بازآفرینی شهری و محله‌ها است. ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در این طرح به زودی آغاز می‌شود.