توزیع کتاب‌های درسی مشکل ندارد
توزیع کتاب‌های درسی مشکل ندارد
مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه هیچ مشکلی دربحث توزیع کتاب‌های درسی وجود ندارد، گفت: اینکه برخی دانش‌آموزان هنوز کتاب ندارند به این دلیل است که سفارش خود را در سامانه مربوطه به صورت اینترنتی ثبت نکرده‌اند.

توزیع کتاب‌های درسی مشکل ندارد/دانش‌آموزان سفارش نداده‌اند

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، احمدرضا امینی مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره گلایه برخی والدین از نرسیدن کتاب‌های درسی به دست دانش‌آموزان و نداشتن کتاب در برخی مدارس پایتخت با گذشته دو هفته از مهر ماه اظهار‌ کرد:‌ دانش‌آموزان باید برای دریافت کتاب‌های درسی حتماً در سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی به آدرس www.irtextbook.com ثبت‌نام کنند.

وی افزود: ما رصد کامل انجام می‌دهیم که در کدام استان‌ها، مناطق و مدارس کتاب نیاز است و اگر کتاب در مناطق آموزش‌وپرورش موجود باشد به مدارس تحویل خواهد شد و اگر کتاب در مناطق نباشد از استان برای آنها ارسال و در صورت خالی بودن انبار استان از چاپخانه کتاب‌های مورد نیاز ارسال می‌شود.

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: توجه داشته باشید که ما برای ۱۴ میلیون دانش‌آموز کشور کتاب توزیع می‌کنیم و اتفاقی که الان رخ داده و تعدادی از مدارس کتاب ندارند در مقایسه با این حجم بالا، محدود است و علت آن هم می‌تواند این باشد که خانواده‌ها برای ثبت سفارش کتاب‌درسی سهل‌انگاری کرده باشند.

وی با اشاره به اینکه سامانه کتاب‌‌های درسی برای ثبت سفارش دانش‌آموزان همچنان باز است، عنوان‌کرد: دانش‌آموزان یا مدارس می‌توانند برای ثبت سفارش اقدام کنند؛ از سوی دیگر باید اعلام کنم، ثبت سفارش کتاب‌های درسی به صورت اینترنتی این مزیت را دارد که باعث می‌شود ما بدانیم برای سال آینده چه تعداد کتاب باید چاپ و توزیع شود.

امینی با تأکید بر اینکه توزیع کتاب‌های درسی مشکلی  ندارد و دانش‌آموز برای دریافت کتاب‌ها حتماً باید سفارش خود را در سامانه ثبت‌کند، گفت: طبق آخرین آمار ۱۱ میلیون و ۴۱ هزار و ۷۸۴ دانش‌آموز در دوره ابتدایی و متوسطه دوم کتاب درسی خود را از طریق مدارس تحویل گرفته‌اند و ۳ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۹۴۱ دانش‌آموز دوره متوسطه اول نیز از طریق کتاب فروشی‌ها کتاب را گرفته‌اند.

وی درباره مشکل تأمین کاغذ کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده با ارز دولتی بیان‌کرد:‌ با تلاشی که از سوی وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی انجام شد و براساس دستور دولت قرار شد کاغذ مورد نیاز با ارز دولتی از طریق واردات و تولید داخل تامین  شود و هم‌اکنون به دنبال ثبت سفارش کاغذ هستیم.

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش  با اشاره به اینکه ۷۰ درصد سوبسید به کتاب‌های درسی تعلق می‌گیرد، افزود:‌ از ۱۶ مهر ثبت سفارش تک جلدی کتاب‌های درسی آغاز می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند در این مدت به سفارش کتاب‌های مورد نیاز خود به صورت تک جلدی یا کل کتاب‌های درسی یک پایه تحصیلی اقدام کنند همچنین از ۲۶ مهر ماه نیز سایر افراد می توانند با مراجعه به سامانه کتاب‌های درسی برای سفارش اقدام و آن را از طریق پست دریافت کنند.