توصیه‌های رهبری در دیدار اخیر به دولتمردان چه بود؟
توصیه‌های رهبری در دیدار اخیر به دولتمردان چه بود؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دولت در دیدار اعضای هیأت دولت با تقدیر و تمجید از عملکرد دولت در برخی بخش‌ها تذکراتی را نیز بیان داشتند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دولت در دیدار اعضای هیأت دولت با تقدیر و تمجید از عملکرد دولت در برخی بخش‌ها تذکراتی را نیز بیان داشتند.

به گزارش ایسنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز هشتم شهریور در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، که در سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و به مناسبت هفته دولت انجام شد، با تقدیر و تمجید از عملکرد دولت در برخی بخش‌ها از جمله «کارهای زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی»،  درعین حال تذکراتی را نیز بیان داشتند.

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور نیز در پیامی با قدردانی از سخنان و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای دولت اظهار داشت:‌ رهنمودها و توصیه‌های حکیمانه و ارزنده جناب‌عالی به مثابه چراغ راه و ارائه راهبردهای عملیاتی و اجرایی مسیر رسیدن به اهداف متعالی و اقدامات تحولی دولت را روشن و هموار نمود.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در صفحه اینستاگرام خود در این ارتباط نوشت: ابراز محبت و تقدیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران در دیدار اعضای هیئت دولت از تحرکات در عرصه‌ی سیاست خارجی و اشاره ایشان به موفقیت عضویت در دو پیمان مهم بین‌المللی(شانگهای و بریکس) و همچنین سیاست همسایگی، عزم و پویایی دستگاه دیپلماسی برای اعتلای جایگاه ایران عزیز در عرصه‌ بین‌الملل را مضاعف خواهد کرد و قطعا منجر به شتاب بیشتر در استمرار مسیر سیاست خارجی کشور است.

توصیه‌های رهبری در دیدار اخیر به دولتمردان چه بود؟

برخی از این تذکرات به شرح زیر است:

 

ردیف موضوع شرح
۱ اقتصاد و فرهنگ  مهار تورم هم با رشد تولید حاصل می‌شود بنابراین رشد تولید مهمترین کار است و باید در صدر توجهات باشد.
حمایت از تولید و برداشتن موانع سر راه تولیدکنندگان دو راهکار اساسی برای رشد تولید است.

حمایت‌های قانونی، سهل شدن فعالیت‌های تولیدی، حمایت‌های مالی و تأمین منابع در حدی که وظیفه دولت است و حمایت فرهنگی یعنی ترغیب مردم به استفاده از محصولات داخلی مهمترین راههای رشد تولید است.
البته باید مراقب بود که بر خلاف برخی دوره‌های گذشته، منابع ارزی و ریالی اختصاص داده شده به تولید سر از کارهای دیگر درنیاورد و برخی اشخاص “بازیگر با مسائل و اطلاعات اقتصادی” با استفاده از گریزگاه‌ها، سودهای کلان نامشروع به جیب نزنند.

۲ پشتیبانی تجارت خارجی از تولید داخلی یک بخش تجارت خارجی به تنظیم بازار مربوط می‌شود اما در بخش دیگر باید کاری کرد که تفاهم‌ها و قراردادها با کشورها در نهایت، باعث صادرات تولیدات داخلی و واردات سرمایه یا کالاهای اساسی به کشور سرمایه‌ای شود.
۳ تشخیص بموقع نیازهای کشور اگر نیاز کشور به یک کالا بموقع تشخیص داده نشود و نزدیک مرحله بحرانی به ناچار و دستپاچه شروع به واردات کنیم، طبعاً دچار مشکل می‌شویم.
ابراز خرسندی از خرید بیش از ۱۰ میلیون تن گندم در سال جاری/ اگر از تولیدکنندگان دیگر اقلام کشاورزی و تولیدکنندگان صنعتی- معدنی و خدماتی هم حمایت شود، قادرند نیازهای کشور را تا حد فراوانی تأمین کنند.
۴ تکالیف دولت در برنامه هفتم دولت در همه کارها و تصمیم‌های اقتصادی چند نقطه مهم و قابل سنجش مانند عدالت، کاهش فاصله طبقاتی، ثبات بازار، کاهش تورم، ثبات نرخ ارز و رشد تولید را مراقبت و رعایت کند و تصمیم‌های اقتصادی با توجه به تأثیر آنها بر روی این شاخص‌ها گرفته شود.
۵ معیشت مردم هدف اصلی تحریم‌ها معیشت مردم و گروگان گرفتن آن است. در زمینه رفع تحریم‌ها کارها و مذاکراتی در حال انجام است که در جای خود درست و محفوظ است اما به موازات آن باید خط خنثی کردن تحریم‌ها دنبال شود که مهم‌ترین شاخص آن، کاهش تورم است.
آمارهای مسئولان درباره کاهش تورم از ابتدای دولت؛ این کاهش خوب است اما کافی نیست چرا که استمرار تورم دو رقمی برای چند سال پیاپی نامطلوب است و باید تلاش کرد هر قدر ممکن است کم شود.

به سرانجام رساندن کارها و طرح‌های زیاد نیمه‌تمام، حل مسئله ناترازی بانک‌ها، مقابله با دلالی و واسطه‌گری از جمله اقداماتی است که اجرای آنها تأثیر سریعی در کاهش تورم خواهد داشت.

۶ فرصتهای ارتباطی با کشورهای مختلف شناخت فرصتهای ارتباطی با کشورهای مختلف و استفاده بهنگام از آن‌ها ضروری است.

اسناد همکاری متعدد و طولانی مدت دولت با بعضی از کشورها، به نتیجه رساندن این اسناد و توافقات ضروری است. تفاهم‌ها و توافق‌ها نباید صرفاً روی کاغذ باقی بماند.

برخی عناصر سیاسی تعامل با دنیا را در ارتباط گرم و صمیمی با چند کشور غربی محدود می‌دانند، این نگاه، غلط، ارتجاعی و مربوط به ۱۰۰ سال پیش است که چند کشور اروپایی همه کاره دنیا بودند اما امروز باید آن نگاه کهنه و مرتجعانه را کنار گذاشت و درک کرد که ارتباط با دنیا یعنی ارتباط با آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیا که منابع عظیم ثروت‌های انسانی و طبیعی هستند، ضمن اینکه ملاک ارتباطات بین‌المللی، منافع و عزت ملی است و در ارتباطات، هم سلطه‌گری و هم سلطه‌پذیری نباید وجود داشته باشد.

۷ زیّ مردمی را حفظ کنید این خیلی چیز باارزشی است. اینکه با مردم، صمیمی و خصوصی و متواضعانه حرف میزنید، رفت‌وآمد میکنید، داخل خانه‌هایشان میروید، روی فرششان می‌نشینید، خیلی چیز خوبی است؛ این را از دست ندهید، این فرصت خوبی است.
۸ گفت‌وگو با نخبگان را هرچه می‌توانید پی بگیرید نخبگان کشور صاحبان فکرند، صاحبان طرحند، راهنمایی‌های خوبی میکنند، نکات خوبی به نظرشان میرسد؛ ارتباط با نخبگان را حتماً دنبال کنید و بخشهای مختلف دنبال کنند و داشته باشند.
۹ حضور در دانشگاه‌ها حضور در دانشگاه‌ها یکی از کارهای لازم است؛ بخصوص دانشگاه‌ها؛ چه در میان دانشجویان، چه در میان اساتید، حضور پیدا کردن، حرف‌های آن‌ها را شنیدن و نکات لازم را به آن‌ها گفتن. [اینها] از خیلی چیزها مطّلع نیستند؛ بله، دانشجو است، استاد است، روشنفکر است، آگاه است، امّا خیلی از چیزها را نمیداند. همین «راهیان پیشرفت» که راه افتاده و میروند می‌بینند چیزهایی را، برای همه‌ آنها چیز جالب و جدیدی است.

خب این همه کار در کشور انجام گرفته، دانشجوی ما از آن مطّلع نیست، وقتی میبیند تعجّب میکند؛ استاد هم همین‌جور است. بنده یک وقتی گفتم یک تور گردشگری بگذاریم برای [بازدید از] امکانات دفاعی کشور؛ حالا می‌خواهم عرض بکنم این گردشگری را برای همه‌ پیشرفت‌های کشور بگذارید تا نخبگان بروند ببینند و از نزدیک مطّلع باشند.

این هم این مسئله که بسیار کمک میکند برای مقابله‌ی با ستیزه‌گری دشمن. یکی از نقاط ستیزه‌گری دشمن که به آن امید دارد دانشگاه‌ها است؛ حضور شما در دانشگاه این را خنثی می‌کند.

۱۰ کارآمدسازی فعّالیّتهای رسانه‌ای دولت برای هر اقدامی یک پیوست تبلیغی لازم است؛ هر اقدام مهمّی که میخواهید انجام بدهید، یک پیوستِ تبلیغیِ روشن [داشته باشد]. فرض کنید حالا در مورد آن ارز ترجیحی که برطرف کردید ــ که کار لازمی هم بود ــ این باید به طور روشن برای مردم تبیین میشد که علّت اینکه ما این کار را میکنیم این است، این است، این است، فوایدش این است، [موجب] جلوگیری از این ضررها است. هر اقدامی که انجام میگیرد، به طور مشخّص یک پیوست تبلیغی داشته باشد.
۱۱ در گفتارها، وعده‌ها، آماردهی‌های ناشی از افراد دولت، انسجام وجود داشته باشد این‌جور نباشد که مثلاً یک دستگاهی یک آماری بدهد، بعد فردا یک دستگاهی آن آمار را رد کند یا یک آمار متضادّی بدهد یا مِن‌باب مثال این یک وعده‌ای بدهد، آن یکی بگوید این وعده عملی نیست؛ بالاخره اگر عملی است یا عملی نیست، قبلاً در دولت مشخّص بشود که ببینیم وعده را بدهیم یا ندهیم. از خِرد جمعی استفاده بشود، در کارها دقت بشود، تأمّل بشود و خردورزی بشود.
۱۲ به جوسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها اعتنا نکنید کار خودتان را بکنید. گاهی شما یک تصمیمی گرفته‌اید، تصمیم درستی است، یک عدّه خوششان نمی‌آید، جنجال می‌کنند؛ حالا که دیگر فضای مجازی هم هست، هزار متن در فضای مجازی تولید میکنند علیه آن اقدام شما؛ اگر اقدامتان اقدام سنجیده‌ و اندیشیده‌ای است و روی فکر تصمیم‌گیری شده، اعتنا نکنید، کار خودتان را انجام بدهید.

گاهی اوقات می‌خواهند یک اقدامی را تحمیل کنند بر دولت که این کار را بکنید؛ باز آنجا یک وقت می‌بینید در فضای مجازی مثلاً چند هزار نوشته، نامه، متن منتشر میشود برای اینکه [شما را] وادار کنند؛ اینها گروه‌های فشارند؛ به اینها توجّه نکنید. کار را با فکر انجام بدهید، اندیشیده و سنجیده انجام بدهید، وقتی که تصمیم گرفتید، فَاِذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی الله؛) به خدا توکّل کنید، گامهایتان را محکم بردارید.

پیگیری را ــ که تأکید بنده همیشه بر پیگیری است ــ مجدّداً عرض میکنم؛ کارها را نیمه‌کاره رها نکنید. گاهی انسان یک کاری را با انگیزه‌ی فراوان شروع میکند، منتها یک چند قدمی که جلو رفت، انگیزه‌اش کم میشود؛ این درست نیست. انگیزه را حفظ کنید تا کار به آن نهایت برسد و ان‌شاءالله تمام بشود.