توصیه خطیب‌زاده به مقامات دولت جدید آمریکا
توصیه خطیب‌زاده به مقامات دولت جدید آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: ما به مقامات دولت جدید آمریکا توصیه می کنیم که از چهار سال مقاومت ملت ایران و شکست فشار حداکثری ترامپ علیه ملت ایران درس بگیرند و مسیر تعامل را در پیش بگیرند.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد سعید خطیب زاده در نشست مطبوعاتی این هفته خود با اشاره به سفر منطقه ای وزیر امور  خارجه به کشورهای آذربایجان ، روسیه ، ارمنستان ، گرجستان ، ترکیه و نخجوان اظهار کرد: این سفر یکی از مهم ترین و موفق ترین سفرهای منطقه‌ای وزیر  امور خارجه بود.”توصیه خطیب‌زاده به مقامات دولت جدید آمریکا”

وی با ارائه جزییاتی از این سفر منطقه ای چند روزه  گفت : در این سفر موضوعات همکاری منطقه ای ، اهمیت تحقق صلح و ثبات دائم  در  منطقه و مکانیزم پیشنهادی ۳+۳ ایران برای همکاری منطقه ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در  این نشست که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در وزارت خارجه برگزار شد در پاسخ به سوالی در مورد انفجار اخیر صورت گرفته در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در هند و اتهاماتی که در این زمینه از سوی مقامات این رژیم در مورد این انفجار به ایران نسبت داده شده است، تأکید کرد: روابط ایران و هندوستان در زمینه های مختلف رو به گسترش است. رایزنی های کنسولی بین دو کشور برگزار شده و معاونین وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر رایزنی های سیاسی دارند. ایران و هندوستان در مورد مسائل منطقه از جمله مسئله افغانستان دیدگاه های نزدیک به هم دارند. در خصوص توسعه بندر چابهار و پروژه های مشترک بین دو کشور در مراحل رو به رشدی قرار داریم. کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور  به زودی برگزار خواهد شد و دو کشور همکاری های خوبی در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی و امنیتی دارند.

وی با بیان اینکه این ها همه به معنای این است که مقامات دو کشور در پایتخت ها در تلاش هستند که این روابط را ارتقا دهند، خاطرنشان کرد: طبیعی است که در این فرایند شیطنت هایی از طرف های ثالثی صورت بگیرد. دو طرف بر این موضوع آگاه هستیم. رایزنی های نزدیکی داریم و دو طرف ابراز آمادگی کرده اند که درباره روشن شدن ابعاد این گونه مسائل با هم همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از موضوعات این چنینی شیطنت های بچه‌گانه ای است که مشخص است از طرف چه کسانی صورت می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اقدام دولت بحرین در دادن حکم حبس ابد به تعدادی از شهروندان این کشور به اتهام ارتباط با ایران و تلاش برای انجام اقدامات تروریستی اظهار کرد: من نیز این خبر را شنیده ام.”توصیه خطیب‌زاده به مقامات دولت جدید آمریکا”

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع توقیف نفتکش کره ای در ایران و همچنین وضعیت پول های بلوکه شده ایران در سئول گفت: همان طور که پیش از این نیز گفته ام موضوع کشتی کره ای یک موضوع فنی است و اساسا این موضوع و پول های بلوکه شده ایران در کره هیچ ربطی به هم ندارند. اخباری از وزارت خارجه کره می شنویم که در ارتباط با موضوع وضعیت پول های بلوکه شده ایران و حل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد به راه حل هایی رسیده اند. در خصوص نفتکش کره ای با دادستانی از نزدیک در حال رایزنی و گفت و گو هستیم تا این زمینه فراهم شود تا در مورد موضوع خدمه و کاپیتان کشتی به نتایج بهتری برسیم. البته برای این افراد دسترسی های فوق العاده کنسولی فراهم شده است و امیدواریم با توجه به رایزنی‌هایی خوبی که با دادستانی داشته ایم در آینده خبرهای خوبی را در خصوص خدمه این نفتکش کره ای داشته باشیم.

وی همچنین در مورد موضوع نفتکش توقیف شده ایران در اندونزی نیز گفت: از ساعات اولیه انتشار این خبر ما پیگیر این موضوع هستیم. براساس گزارش هایی که از سوی دولت اندونزی دریافت کرده ایم اتفاق پیش آمده حاکی از یک موضوع فنی است. دولت اندونزی همکاری خوبی با ما داشته است. ما با خدمه این نفتکش دسترسی کنسولی داشته ایم و امیدواریم با همکاری دولت اندونزی بتوانیم این موضوع را از مسیر فنی خود و با احترام به قوانین داخلی اندونزی حل کنیم و امروز که در خدمت شما هستم تحولات در این حوزه به سمت مثبت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد تحولات اخیر میانمار گفت : دو کشور سفارتی در کشورهای یکدیگر ندارند و تمام مجاری اطلاعات و ارتباطی ما مسدود است
وی بابیان این که باید دید روند تحولات در این کشور به چه سمتی می‌رود اظهار کرد : امیدواریم این اتفاقات منجر به بدتر شدن وضعیت حقوق اقلیت ها در این کشور نشود.”توصیه خطیب‌زاده به مقامات دولت جدید آمریکا”

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از این نشست گفت: ما تنها به اقدام آمریکا نگاه می‌کنیم و اقدامات آمریکا مبنای پاسخ ما خواهد بود.

  • منبع خبر : ایسنا