عربستان تولید خود را ۲ میلیون بشکه افزایش می‌دهد
عربستان تولید خود را ۲ میلیون بشکه افزایش می‌دهد

کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که پادشاه عربستان سعودی به رییس‌جمهور ترامپ قول داده است که می‌تواند در صورت لزوم تولید نفت خود را افزایش دهد و این کشور ۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت ذخیره دارد. به نقل از رویترز، کاخ سفید روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که پادشاه عربستان سعودی […]

کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که پادشاه عربستان سعودی به رییس‌جمهور ترامپ قول داده است که می‌تواند در صورت لزوم تولید نفت خود را افزایش دهد و این کشور ۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت ذخیره دارد.

به نقل از رویترز، کاخ سفید روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که پادشاه عربستان سعودی به رییس‌جمهور ترامپ قول داده است که می‌تواند در صورت لزوم تولید نفت خود را افزایش دهد و این کشور ۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت ذخیره دارد.

بیانیه کاخ سفید می‌گوید: ملک سلمان تایید کرده است که عربستان ۲ میلیون بشکه ظرفیت تولید ذخیره دارد که در موقع لزوم می‌تواند به صورت هوشمندانه برای متوازن کردن بازار از آن استفاده کند.

این درحالی است که یک منبع آگاه از برنامه تولید عربستان سعودی، این هفته به رویترز خبر داده بود که این کشور درنظر دارد این ماه تولید خود را ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

عربستان سعودی به همراه سایر تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک و روسیه، در ۲۲ ژوئن توافق کردند که تولید خود را در مجموع بین ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون بشکه در روز بالا ببرند. بنابراین هرگونه افزایش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت، حداقل ۲ برابر انتظار بازارها خواهد بود.

در بیانیه کاخ سفید، توییت ترامپ که در اوایل امروز منتشر شده بود هم نمایش داده شده است. ترامپ در این توییت گفته بود که عربستان سعودی قطعا با افزایش تولید موافق است.

«همین حالا با ملک سلمان از عربستان سعودی صحبت کردم و به او توضیح دادم که به علت به هم خوردن اوضاع و اختلال در تولید ایران و ونزوئلا، من از عربستان سعودی می‌خواهم که تولید خود را افزایش دهد، شاید تا ۲ میلیون بشکه… تا اختلال تولید را جبران کند…  قیمت‌ها خیلی بالاست! او قبول کرد.»

در توییت ترامپ آمده است که تولید اضافی سعودی‌ها، افت تولید ایران پس از تحریم‌های آمریکا را جبران خواهد کرد.

ترامپ در این توییت دقیقا مشخص نکرده است که ۲ میلیون بشکه اضافی تولید روزانه هستند، اما تقاضای روزانه جهان به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز نزدیک می‌شود.

رسانه‌های سعودی گزارش دادند که در تماس تلفنی مورد اشاره ترامپ، پادشاه عربستان و ترامپ بر لزوم حفظ پایداری بازارهای نفت و تلاش کشورهای تولیدکننده نفت برای جبران هرگونه کمبود، تاکید کرده‌اند.

در همین حال، بیانیه گزارش شده توسط رسانه‌های سعودی‌ها به تمایل عربستان سعودی برای افزایش تولید تا ۲ میلیون بشکه در روز، اشاره‌ای نکرده‌ است. مقامات عربستان هم اظهار نظری نکرده‌اند.

هفته گذشته یک منبع آگاه از برنامه تولید عربستان سعودی به رویترز خبر داد که ریاض به دنبال این است که در ماه جولای تولید خود را به ۱۱ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. این میزان بالاترین سطح تولید تاریخ این کشور است و ۲۰۰هزار بشکه در روز از رکورد ۱۰.۸ میلیون بشکه در روز ماه ژوئن هم بالاتر خواهد بود.

عربستان سعودی دارای حداکثر ظرفیت تولید پایدار ۱۲ میلیون بشکه در روز است. اما هیچ‌گاه این سطح تولید را تست هم نکرده است.

آمریتا سن، تحلیل‌گر شرکت مشاور انرژی اسپکتس، می‌گوید: ما در قلمرویی ناشناخته خواهیم بود. درحالی‌که عربستان سعودی در مقام تئوری و حرف،  این ظرفیت را دارد، اما برای این که این بشکه‌های اضافی به واقعیت تبدیل شوند، پول و تا یک سال زمان لازم است.

نماینده ایران در اوپک، حسین کاظم‌پور اردبیلی، ایالات‌متحده و عربستان سعودی را متهم کرده است که سعی دارند قیمت‌های نفت را بالا ببرند. او گفت که هر دو کشور بر خلاف اصل اوپک عمل می‌کنند.

او به رویترز گفت: اگر این اتفاق بیافتد به این معنی است که ترامپ از عربستان سعودی می‌خواهد از اوپک خارج شود.

او ادامه داد: من مطمئن هستم در حالی‌که عربستان سعودی اعلام کرده است که در ماه جولای تولید خود را افزایش خواهد داد، قیمت نفت در بازار تا ۱۰۰ دلار هم بالا خواهد رفت. این بین این دو کشور مدیریت شده است تا جیب بقیه دنیا را خالی کنند.