تولید ۹۰ درصد کفش دست دوز چرمی کشور در تبریز
تولید ۹۰ درصد کفش دست دوز چرمی کشور در تبریز

«کفش تبریز؛ برند جهانی شود» خواسته رئیس جمهوری پس از بازدید سرزده از بازار کفش تبریز بود. صنعت کفش که باعث اشتغال ۲۰۰ هزار نفر شده و در زمره صنایع اشتغالزای کشور محسوب می‌شود سال‌های متمادی است که از وضعیت نامطلوب رنج می‌برد. نخستین نکته‌ای که تولیدکنندگان این صنعت را دلسرد و ناامید به آینده […]

«کفش تبریز؛ برند جهانی شود» خواسته رئیس جمهوری پس از بازدید سرزده از بازار کفش تبریز بود. صنعت کفش که باعث اشتغال ۲۰۰ هزار نفر شده و در زمره صنایع اشتغالزای کشور محسوب می‌شود سال‌های متمادی است که از وضعیت نامطلوب رنج می‌برد. نخستین نکته‌ای که تولیدکنندگان این صنعت را دلسرد و ناامید به آینده کرده، واردات کفش‌های بی‌کیفیت چینی است.

کفش‌هایی که با قیمت نازل با سرعت بازار را قبضه کردند و اکنون تولید‌کنندگان برای بقای خود در حال جنگ هستند. در کشورمان تبریز، اصفهان، مشهد و تهران جزو سرآمدهای تولید کفش هستند اما شهره بودن شهر تبریز در تولید کفش‌های با کیفیت و چرم جهانی است. شاید همین نوع نگاه باعث شد که ۱۸ آبان ماه سال ۹۵ اتحادیه کفش تبریز خبر از برپایی بزرگ‌ترین همایش صنعت کفش تبریز ۲۰۱۸ با حضور اعضای ۵۶ کشور اسلامی در راستای ثبت جهانی کفش تبریز بدهد.

بر این اساس روز گذشته حسن روحانی با تأکید بر حمایت از کالای ایرانی، کفش تبریز را دارای برند و کیفیت جهانی دانست و دستور داد برنامه‌ریزی لازم برای حمایت پایدار از این صنعت صورت پذیرد. رئیس جمهوری تبریز را قطب فرش و صنعت چرم و کفش دانست و گفت: دولت به حمایت از صنایعی مانند کفش اهتمام ویژه‌ای دارد و خود را حامی این صنعت می‌دانیم و باید حمایت و پشتیبانی کنیم تا مشکلات این نوع صنایع برطرف شود. همچنین وی در ادامه سفر خود به استان آذربایجان شرقی و حضور در جشن رویداد تبریز۲۰۱۸از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست ضمن گفت‌و‌گو و بررسی مشکلات کارگران و صنعتگران کفش تبریز، اقدامات لازم و سریع را نسبت به حل معضلات آنها به عمل آورد.
جلسه ویژه برای مشکلات کفش تبریز
محمد شریعتمداری وزیر صنعت هم بر حمایت از تولیدکنندگان کفش تبریز تأکید کرد و قول داد که این صنعت با سرعت پیشرفت کند. وی از برگزاری جلسه ویژه‌ای در اسرع وقت برای رسیدگی به مشکلات پیش روی تولید‌کنندگان و فعالان حوزه کفش تبریز خبر داد و گفت: کمک به بهبود وضعیت تولید کفش در این استان از اهداف مهم برگزاری این جلسه است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهتمام ویژه رئیس جمهوری به‌کالای ایرانی و تولید‌کنندگان گفت: لازم می‌دانم از حضور رئیس جمهوری در بازار کفش تبریز و توجه به مشکلات تولیدکنندگان که مایه دلگرمی آنها شده است، تشکر کنم. وی با تأکید بر ضرورت حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال تصریح کرد: در این جلسه نه تنها راهکارهای رفع مشکلات تولیدکنندگان تصمیم‌گیری می‌شود بلکه برای پاسخ به انتظار رئیس جمهوری جهت تبدیل شدن کفش تبریز به یک برند جهانی تلاش کرده و بهبود فضای کسب و کار را در این راستا دنبال خواهیم کرد.
تولید ۹۰ درصد کفش دست دوز چرمی کشور در تبریز
به هر ترتیب صنعت کفش تبریز از قدمتی دیرینه برخوردار است و به‌دلیل دسترسی به جاده ابریشم، کفش تبریز توسعه یافت و توسط گردشگران داخلی و خارجی زبانزد شد.اما برخی از تصمیم گیری‌ها و واردات به صنعت کفش تبریز صدمه وارد کرد.  علیرضا جباریان فام رئیس اتحادیه کفاشان تبریز هم می‌گوید: ۹۰ درصد کفش دست دوز چرمی کشور، در تبریز تولید می‌شود. در گذشته، صادرات کفش از استان به کشور‌های مختلف از جمله روسیه، اوکراین، ترکیه و… به طور قابل توجهی انجام می‌شد، اما در حال حاضر با توجه به اینکه بازار کفش با رکود مواجه شده، وضعیت صادرات کفش استان چندان مطلوب نیست، به طوری که سهم صادرات استان به‌طور رسمی حدود سه میلیون دلار و صادرات به طور غیررسمی حدود ۱۰ میلیون دلار است.
وی یادآور شد: به علت رکود اقتصادی حاکم در جامعه تولید کفش نیز کاهش یافته و تازمانی که تعرفه‌های گمرکی کاهش پیدا نکند تولیدات داخلی نیز رونق پیدا نخواهد کرد. جباریان فام عنوان کرد: سعی می‌کنیم در سال ۲۰۱۸ همایش بین‌المللی کفش و چرم را برگزار کنیم و صنعت کفش تبریز را به جهانیان بشناسانیم و از سویی نیز تلاش می‌کنیم این صنعت را به ثبت ملی برسانیم.
امرار معاش ۱۰۰ هزار نفر از کفش تبریز
حدود چهار هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی کفش در تبریز دارای پروانه هستند که از این تعداد، حدود ۵۰۰ واحد خدماتی، دو هزار و۴۰۰ واحد تولیدی و یک هزار و ۴۰۰ واحد مربوط به فروش کفش است و همچنین حدود ۱۰۰ هزار نفر از این صنعت در تبریز امرار معاش می‌کنند. بر اساس آخرین اطلاعات گرفته شده تولید کفش تبریز ۴۰ درصد کاهش یافته و فروش کفش نیز افت ۳۰ درصدی را تجربه می‌کند. آرش نامی، تولید‌کننده کفش نیز معتقد است: واحدهای تولیدی در حوزه تکنولوژی دچار مشکل هستند در حالی که تکنولوژی دنیا روز به روز در حال پیشرفت است و اختلاف سطح تکنولوژی مورد استفاده ما با فناوری روز، همچنان وجود دارد.
امیدواریم برندهای کفش ایران احیا شود
رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز هم درباره وضعیت بازار کفش و دستور رئیس جمهوری در خصوص کفش تبریز به «ایران» گفت: حضور رئیس جمهوری در تبریز باعث شد که به این صنعت اشتغالزای کشور توجه شود. این صنعت می‌تواند گره‌هایی که در اقتصاد کشور افتاده است را باز کند لذا برای ارتقای آن نیازمند همکاری تمام بخش‌ها هستیم. وی ادامه داد: در کشور حدود ۱۲ هزار واحد تولیدی و صنفی در زمینه کفش داریم که البته این تعداد به غیر از واحدهای صنعتی است که با احتساب آنها ۱۲ هزار و ۵۰۰ مجموعه با صنعت کفش درگیر هستند. به اعتقاد وی طی دو سال اخیر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد واحدهای تولیدی از زنجیره تولید حذف شدند و مجموعه‌های باقی مانده هم با ۴۰ الی ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.این در حالی است که با افزایش قیمت ارز و سایر نوسان‌های قیمتی، صنف کفش با چالش‌های جدی‌تری روبه‌رو می‌شود.

وی با زیر سؤال بردن اعطای مجوز به برندهای کفش خارجی، خاطرنشان کرد: در حالی که تعداد قابل توجهی برند در کشورمان فعالیت می‌کند و ایران در زمینه تولید کفش به جهت کیفی و کمی مشکلی ندارد چرا باید به برندهای خارجی مجوز داده شود. از طرفی قیمت کفش‌هایی که شرکت‌های کفش‌ خارجی ارائه می‌کنند، غیر‌واقعی است. آنها کفش‌هایی را وارد ایران می‌کنند که مربوط به فصل قبل است و نهایت قیمت آن بین ۵۰ تا ۶۰ دلار است لذا بر چه اساسی با قیمت‌های بالا محصولات خود را در بازار ایران به فروش می‌رسانند.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز خاطرنشان کرد: قیمت کفش‌های داخلی با کمترین قیمت عرضه می‌شود چرا که قیمت‌های بالا از مشتری آنها می‌کاهد.این در شرایطی است که اگر مقایسه کیفی کنید، کفش ایرانی بهتر از نمونه خارجی آن است. وی از اینکه کفش تبریز برند جهانی شود، استقبال کرد و گفت: امیدواریم برندهای کفش ایران احیا شود و این صنعت به روزهای اوج خود بازگردد.