تکمیل و تحقق پروژه های مهم وزارت نفت به سال ۱۴۰۰ موکول شده
تکمیل و تحقق پروژه های مهم وزارت نفت به سال ۱۴۰۰ موکول شده

تا امروز تکمیل و تحقق ۴ پروژه مهم وزارت نفت به سال ۱۴۰۰ موکول شده و احتمال افزایش تعداد پروژه هایی که تکمیل و تحقق آنها به سال ۱۴۰۰ موکول می شود وجود دارد. «با روحانی تا ۱۴۰۰» یکی از شعارهایی است که  در زمان انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد و تلاش شد تا با […]

زنگنه

تا امروز تکمیل و تحقق ۴ پروژه مهم وزارت نفت به سال ۱۴۰۰ موکول شده و احتمال افزایش تعداد پروژه هایی که تکمیل و تحقق آنها به سال ۱۴۰۰ موکول می شود وجود دارد.

«با روحانی تا ۱۴۰۰» یکی از شعارهایی است که  در زمان انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد و تلاش شد تا با برندسازی آن در فضای مجازی تبدیل به یکی از شعارهای اصلی انتخابات دوازدهم شود.

به نظر می رسد پس از موفقیت حسن روحانی در کسب آرای حداکثری و انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم، وزارت نفت این شعار را سرلوحه کار خود قرار داده و یک به یک تکمیل پروژه های مختلف و تحقق برنامه های نفتی را به سال ۱۴۰۰ موکول می کند.

* تکمیل گازرسانی به زاهدان تا سال ۱۴۰۰

تکمیل خط لوله ۲۶۲ کیلومتری ایرانشهر – زاهدان به منظور رساندن گاز به شهر زاهدان اگرچه با تأخیر و در سال پایانی فعالیت دولت یازدهم محقق شد، اما دستاوردی بزرگ برای کشور بود تا آخرین مرکز استان فاقد گاز نیز از این نعمت الهی بهره مند شود.

اما مردم زاهدان نتوانستند در آن زمان شهد شیرین این دستاورد بزرگ و ملی را به دلیل عدم تدبیر مسئولان نفتی دولت، بچشند؛ چرا که به موازات تکمیل خط لوله سراسری گاز به منظور انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان، شبکه گازرسانی داخل شهر احداث نشد و در روزی که با حضور رئیس جمهور، پروژه گازرسانی به زاهدان افتتاح شد؛ برنامه ای چهارساله برای تکمیل خطوط لوله داخل شهر زاهدان ترسیم شد.

مجموع طول شبکه گازرسانی به زاهدان ۱۳۵۰ کیلومتر است که تا اردیهبشت ماه یعنی زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰ کیلومتر آن اجرا شده و اجرای ۳۵۰ کیلومتر بعدی در مرحله انتخاب پیمانکاربود و مقرر شد تا در بهمن ماه سال ۹۶ نسبت به انتخاب پیمانکار برای ۴۵۰ کیلومتر بعدی اقدام شود. برنامه ریزی های وزارت نفت بر این اساس قرار گرفت که احداث تمامی ۱۳۵۰ کیلومتر شبکه گازرسانی شهرستان زاهدان، تا سال ۱۴۰۰ تکمیل شود و تمامی این شهرستان از نعمت گاز برخوردار شود.

* تکمیل پایانه نفتی جاسک تا سال ۱۴۰۰

ساخت دومین پایانه صادراتی نفت ایران در جاسک در برنامه دولت یازدهم قرار گرفت اما با توجه به کُندی ایجاد الزامات زیرساختی و گذر از مراحل مطالعات اولیه، مطالعات تکمیلی، جذب سرمایه گذار، احداث مخازن ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی، تکمیل و ساخت خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی، ساخت واحدهای صنعتی و تولیدی مرتبط، احداث اسکله‌های صادراتی و… بهره برداری از آن به عمر دولت یازدهم نرسید. اگر دولت یازدهم در انجام گام به گام برنامه‌های احداث این پایانه صادراتی نفت موفق عمل می‌کرد، ایران در دولت دوازدهم با بهره‌برداری از این پایانه نفتی، یک برگ برنده در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی خود به بازارهای جهانی در اختیار داشت.

شرکت ملی نفت ایران در بهار امسال با انتشار گزارشی رسمی از آخرین وضعیت این پروژه اعلام کرد :”پایانه نفتی جاسک، دومین پایانه بزرگ صادرات نفت ایران است که پرونده آن با وجود تمامی محدودیت‌ها و دشواری‌ها در دولت یازدهم گشوده شد و با پیگیری‌های مداوم رییس جمهوری و وزیر نفت دولت تدبیر و امید قرار است تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسمی برسد”.

* تعیین تکلیف تمامی میادین مشترک تا سال ۱۴۰۰

«بیژن زنگنه» وزیر نفت کشورمان روز گذشته وعده داد تا تکلیف تمامی میادین مشترک تا ۴ سال آینده (سال ۱۴۰۰) مشخص شود. زنگنه در سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در این خصوص گفت: “توسعه میدان های مشترک از جمله میدان های غرب کارون و افزایش بازیافت نفت از میدان های در حال بهره برداری از اولویت توسعه صنعت نفت است و سیاست دولت و وزارت نفت این است که تکلیف تمام میدان های مشترک ظرف چهار سال آینده روشن شود و پیمانکار برای توسعه آن تعیین کند که حرکت بزرگی است.”

* عملیاتی شدن جلوگیری از سوختن گازهای مشعل تا سال ۱۴۰۰

سالهاست شاهد هدررفت گاز در مشعل های فلرینگ هستیم. اگرچه طرح های موفقی چون آماک به منظور جمع آوری و استفاده از این گازها و جلوگیری از هرزرفتگی و آلودگی محیط زیست اجرایی شد اما طرح های ناموفقی چون جمع آوری و تخصیص این گازها برای تولید برق نیز در مرحله طرح و روی کاغذ باقی ماند.

۳۰ شهریورماه امسال «غلامرضا بهمن نیا» مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز اعلام کرد که در صورت اجرای برنامه‌های مصوب، سال ۹۸ سوزاندن گازهای مشعل خاتمه می‌یابد. اما روز گذشته «بیژن زنگنه» وزیر نفت در سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در این خصوص گفت: ” ظرف چهار سال آینده باید مسئله جلوگیری از سوختن گازهای مشعل را عملیاتی کنیم که امیدواریم در اواخر این دولت موفق شویم گازهای همراه در حال سوختن قابل ذکری نداشته باشیم. طرح‌های متعددی در این زمینه مثل NGL3100 ، NGL3200، بیدبلند ۲ و NGL خارک در دست اجرا هستند که البته کافی نیست و ما باید با استفاده از روش‌های موفق، از سوزندان گازهای همراه نفت جلوگیری کنیم.”

از اینرو تحقق جلوگیری از سوختن گازهای مشعل نیز به سال ۱۴۰۰ موکول شد.

در حالی وعده های ۱۴۰۰ وزارت نفت ۴ تایی شده که به نظر می رسد احتمال افزایش وعده هایی که تحقق کامل آنها به سال ۱۴۰۰ موکول می شود وجود دارد. وعده هایی چون خودکفایی در تولید بنزین، جایگزینی کامل سوخت مایع با سوخت گاز در نیروگاهها، توزیع سراسری بنزین یورو ۴،  تحقق جهش دوم پتروشیمی ، تکمیل زنجیره های ارزش در بخش های اولویت دار صنعت پتروشیمی و … که تا امروز محقق نشده اند، شاید در ماههای آینده مُهر “با زنگنه تا ۱۴۰۰” بر آنها زده شود.