جدال پرسپولیس با یک تیم تکراری/ تراکتور – استقلال؛ توقف یا اخراج؟
جدال پرسپولیس با یک تیم تکراری/ تراکتور – استقلال؛ توقف یا اخراج؟

هفته هجدهم هفدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر در حالی سپری می‌شود که جدال تیم‌های استقلال و تراکتورسازی می‌تواند حساس‌ترین دیدار این هفته برای دو سرمربی باشد. دومین روز از هجدهمین هفته لیگ برتر عصر جمعه با انجام ۶ بازی دنبال می شود و در حساس ترین دیدار امروز تراکتورسازی در خانه خود میزبان استقلال تهران […]

هفته هجدهم هفدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر در حالی سپری می‌شود که جدال تیم‌های استقلال و تراکتورسازی می‌تواند حساس‌ترین دیدار این هفته برای دو سرمربی باشد.

دومین روز از هجدهمین هفته لیگ برتر عصر جمعه با انجام ۶ بازی دنبال می شود و در حساس ترین دیدار امروز تراکتورسازی در خانه خود میزبان استقلال تهران است. در سایر دیدارها پرسپولیس در خانه با نفت تهران دیدار می کند، پدیده میزبان صنعت نفت است، پیکان در اصفهان به مصاف ذوب آهن می رود، سپیدرود میزبان گسترش فولاد تبریز است و سایپا از استقلال خوزستان پذیرایی می کند.

در این هفته شاهد حضور دو سرمربی روی نیمکت تیم های سپیدرود و نفت تهران هستیم که اولین هفته حضورشان در این تیم ها را تجربه می کنند و مربی اولی در تیم های خود محسوب می شوند. البته علی کریمی در همین فصل بعنوان سرمربی روی نیمکت نفت تهران حضور داشته است.

* تراکتورسازی –  استقلال
شواهد نشان می دهد روابط بین آجرلو مدیرعامل تراکتور و گل محمدی سرمربی این تیم چندان حسنه نیست و این ارتباط به حدی تیره و تار است  که هیچ بعید نیست در صورت پیروز نشدن سرخ پوشان در این دیدار نیمکت تراکتورسازی از هفته آینده در خدمت فردی به جز گل محمدی باشد.

تراکتورسازی دو بازیکن مهمش را برای این بازی ندارد. کاپیتان مهدی کیانی مهمترین بازیکن این تیم سه اخطاره و محروم است و امید عالیشاه هم که فعلا در بند مصدومیت به سر می برد تا کار سخت گل محمدی برای این بازی سخت تر هم بشود.

البته شفر هم برای این بازی دو مهره مهمش را در اختیار ندارد. چشمی در خط دفاعی و جباروف در خط میانی که این دومی را می‌توان بهترین بازیکن این فصل استقلال نامید. به این ترتیب باید گفت استقلال و تراکتورسازی در غیاب بهترین های شان به مصاف هم می روند.

آبی پوشان بعد از ۴ شکست متوالی مقابل سرخ پوشان تبریز بالاخره در مرحله رفت لیگ برتر موفق به شکستن این طلسم شدند و با یک گل میهمان خود را مغلوب کردند. تنه گلزن آن دیدار جباروف بود که در این بازی به دلیل محرومیت حضور ندارد. استقلالی‌ها رشد خوبی در جدول داشته‌اند و در صورت پیروزی در این بازی خارج از خانه جایگاه شان را در بالای جدول تثبیت نمایند.

* پدیده – صنعت نفت
دو تیم در آخرین بازی شان نتایجی کاملا متفاوت گرفته بوند. پدیده با شکست سنگین ۴ بر صفر مقابل سپاهان و صنعت نفت با پیروزی خوب و با ارزش ۳ بر صفر مقابل سایپا قدم به این میدان می‌گذارند. پدیده بعد از شوک کسر امتیازی که خورد هنوز قد علم نکرده و مهاجری هنوز تیمش را جمع نکرده. این تیم با ۱۹ امتیاز در رده ۱۱ جدول قرار دارد.

صنعت نفت به نسبت میزبانش شرایطی به مراتب بهتر دارد. آنها به جز آنکه در جام حذفی به مرحله نیمه نهایی رسیده اند، در لیگ هم با ۲۴ امتیاز بعد از استقلال در جایگاه ششم جدول قرار دارند و  حتی می‌توانند نیم نگاهی هم به کسب سهمیه آسیا از راه لیگ برتر داشت باشند.

بزرگترین نقطه قوت این تیم بازیکنان خارجی‌اش هستند که عمده گل‌های آنها را یا زده‌اند و یا ساخته‌اند. اما احتمال این که جاسم کرار تاثیرگذار ترین بازیکن این تیم در این فصل به این بازی نرسد زیاد است.

* ذوب آهن – پیکان 
پیکان بعد از بردهای پی‌درپی و شش گانه‌اش که به لطف آنها از انتهای جدول تا رده دوم بالا آمد، حالا هفته هاست نمی برد و به رده چهارم جدول نزول کرد. ذوب آهن اما در این فصل نتایجی کاملا سینوسی گرفته و روی برد و باخت این تیم نمی‌توان حساب کرد. آنها هفته گذشته موفق شدند در تبریز تیم خوب گسترش فولاد را مغلوب کنند و با ۲۳ امتیاز در رده هشتم جدول قرار بگیرند و برای رسیدن به رده‌های بالای جدول ناچار به شکست دادن میهمان خود هستند.

پیکانی‌ها با ۲۷ امتیاز در رده چهارم ایستاده‌اند و به خوبی می‌دانند که استقلال، صنعت نفت و سایپا خطری جدی برای تسخیر جایگاه شان هستند. در تیم ذوب آهن همچنان مرتضی تبریزی با ۶ گل بهترین گلزن این تیم است و بیشترین امیدهای قلعه نویی در خط حمله تیمش به همین بازیکن است. پیکان هم در مقابل دو مهاجم خطرناک مثل مرتضی آقاخان و فراز امامعلی دارد که روی توانایی‌های این دو مقابل هر حریفی می‌تواند حساب کند.

* سپیدرود – گسترش
نه تنها این بازی بلکه حتی شاید دیگر بازی های این هفته هم تحت تاثیر بازگشت دوباره علی کریمی به چرخه مربیگری لیگ برتر باشد. هواداران پر شور سپیدرود قطعا به شکلی ویژه و مضاعف تیم شان را در این بازی حمایت می کنند.

گسترشی‌ها بعد از حضور فیروز کریمی شرایطی کاملا متفاوت پیدا کردند از منطقه خطر در جدول کاملا جدا شدند. سپیدرودی‌ها حالا با مالک و سرمربی جدید امیدوارند به همین سرنوشت دچار شده و به زودی از منطقه خطر در جدول دور شوند. اما این بازی را می‌توان بازی دستگرمی برای علی کریمی در سپیدرود دانست.

* سایپا – استقلال خوزستان
دو تیم شکست خورده در هفته هفدهم باید در هفته هجدهم به مصاف هم بروند و جالب این که هر دو تیم نیز با نتایج مشابه ۳ بر صفر هفته گذشته مقابل حریفان شان مغلوب شدند و هر دو تیم در استان خوزستان شکست خوردند.

علی دایی که انتظار شکست سنگین مقابل صنعت نفت را نداشت حالا به این می‌اندیشد که انتقام شکست مقابل صنعت نفت را از میهمان پایین جدولی‌اش بگیرد.

محمد عباس زاده، محمدرضا سلیمان و مهدی ترابی با  ۵، ۳ و ۳ گل بهترین گلزنان این تیم هستند. کرملا چعب، دلفی و دورقی نیز هر یک با ۲ گل بهترین گلزنان تیم ویسی هستند. تیمی که با ۱۴ امتیاز در رده ۱۴ جدول قرار دارد و خطر سقوط به لیگ دسته اول این تیم که در لیگ پانزدهم قهرمان کشور شد را تهدید می‌کند.

* پرسپولیس – نفت تهران
پر تکرار ترین بازی سال ۹۶ بازی تیم های پرسپولیس و نفت تهران است. این چهارمین باری است که دو تیم در سال ۹۶ با هم دیدار می‌کنند. پرسپولیس و نفت یکبار در سوپرجام کشور، یکبار در جام حذفی و یکبار هم در لیگ برتر با هم دیدار کردند. نفت تهران در هر سه بازی گذشته مقابل حریفش شکست خورده و در هیچ یک از این بازی ها موفق به گلزنی به پرسپولیس نشده است. حالا این تیم با یک مالک جدید و یک سرمربی جدید باید مقابل سرخ پوشان بازی می کند.

پرسپولیس با فاصله ای مطمئن از نزدیک ترین حریفانش در صدر جدول قرار دارد و با طیب خاطر مقابل حریف بحران زده اش به میدان می رود.

نفت عجیب ترین تیم در فوتبال ایران است که فعلا در این هفته هومن افاضلی سرمربی این تیم است و تجربه نشان می دهد که هیچ ضمانتی برای تداوم این همکاری وجود ندارد. خطر سقوط به لیگ دسته اول این تیم را به شدت تهدید می کند. آنها فعلا بیشتر از ۱۳ امتیاز نگرفته اند و جایگاهی بهتر از رده ۱۵ جدول ندارند.

برنامه مسابقات هفته هجدهم لیگ برتر به شرح زیر است:

جمعه ۱۵ دی ماه ۹۶

* تراکتورسازی تبریز – استقلال تهران –- ورزشگاه یادگار امام تبریز- ساعت ۱۴:۳۰
داور:
 حسین زرگر – علیرضا ایلدروم – بابک داروی – محمد ملکی – ناظر: مسعود مرادی

* سایپا تهران – استقلال خوزستان – ورزشگاه پاس قوامین تهران- ساعت ۱۶:۳۰
داور:
 محمدرضا اکبریان – رحیم شاهین – علی دودانگه – علی میرغفاری – ناظر: رسول فروغی

* سپیدرود رشت – گسترش فولاد تبریز –  ورزشگاه سردار جنگل رشت ‏- ساعت ۱۵
داور:
 محمدحسین زاهدی فرد – محمدرضا ابوالفضلی – محسن سلطانی – حسین زمانی – ناظر: زاهد بحرینی

* پدیده خراسان – صنعت نفت آبادان – ورزشگاه امام رضا مشهد – ساعت ۱۴:۳۰
داور:
 وحید کاظمی – تورج عیوض محمدی – علی اکبر عظیم پور – وحید صالحی – ناظر: بهرام مهرپیما

* پرسپولیس – نفت تهران –  ورزشگاه آزادی تهران- ساعت ۱۶:۳۰
داور:
 رضا مهدوی – سعید قاسمی – جلیل شعرانی – پیمان فرخی مهر – ناظر: خداداد افشاریان

* ‏ذوب آهن اصفهان – پیکان تهران -– ورزشگاه نقش جهان اصفهان- ساعت ۱۵

داور: مهدی مرجان زاده – سعید علی نژادیان – یعقوب سخندان – احمد موسوی – ناظر: محمدعلی فروغی