جدال پکن و واشنگتن بر سر ثبات دریای چین جنوبی در شورای امنیت
جدال پکن و واشنگتن بر سر ثبات دریای چین جنوبی در شورای امنیت
معاون نماینده چین در سازمان ملل با اشاره به اقدامات اخیر آمریکا، این کشور را تهدیدی علیه صلح و ثبات در دریای چین جنوبی دانست.

جدال پکن و واشنگتن بر سر ثبات دریای چین جنوبی در شورای امنیت

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد معاون نماینده چین در سازمان ملل متحد، در اظهاراتی در نشست مجازی شورای امنیت با موضوع امنیت دریایی با بیان اینکه آمریکا تبدیل به بزرگترین تهدید علیه صلح و ثبات در دریای چین جنوبی شده است، از این کشور بدلیل ارسال خودسرانه کشتی‌های نظامی پیشرفته و ناو هواپیمابر به دریای چین جنوبی انتقاد کرد.

وی در این راستا افزود: در حقیقت آمریکا در تلاش است تا بتوانید میان کشور‌های منطقه شکاف ایجاد کند.

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز مدعی شد که همه کشور‌ها و نه فقط کشور‌های مدعی بر سر جزایر دریای چین جنوبی باید از قوانینی که بر سر آن‌ها برای حل مناقشه‌های دریایی موافقت شده حفاظت کنند.

وی در ادامه اظهارات خود اقدامات چین را امری تحریک‌آمیز و غیرقانونی، دانست.

بلینکن گفت: در حال حاضر ما شاهد رویارویی خطرناک کشتی‌ها در دریا و اقداماتی خطرناک برای پیشبرد ادعا‌های دریایی غیرقانونی هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه، واشنگتن ازاقداماتی که سبب ارعاب و زورگویی به سایر کشور‌ها شده و مانع دستیابی آن‌ها به منابع دریایی‌شان می‌شود نگران است، هشدار داد: درگیری در دریای چین یا هر اقیانوس دیگری تبعات جدی را برای امنیت و تجارت در بردارد.

وی ادامه داد: در صورتی که کشوری پس از نادیده گرفتن این قوانین با هیچ تبعاتی مواجه نشود این مسئله سبب ایجاد بی‌ثباتی در همه جا می‌شود.

جدال چین و همسایگان این کشور از جمله ژاپن، ویتنام و فیلیپین بر سر مرز‌های دریایی چین جنوبی و دریای چین شرقی که در منطقه آسیا-اقیانوسیه قرار گرفته، ادامه دارد و از سوی دیگر نیز آمریکا علاوه بر مداخله در منازعات موجود در دریای جنوبی چین، از جدایی‌طلبان تایوانی و هنگ‌کنگی حمایت می‌کند.

پیش از این نیز، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا در نشست آ سِ آن اظهار کرده بود که، آمریکا فهرستی از رفتار‌های تحریک آمیز چین در منطقه و در جهان آماده کرده است.

وی بار دیگر با تکرار اتهامات خود درباره دولت چین در خصوص اقدامات پکن در تبت، برمه، هنگ کنگ و سین کیانگ هشدار داد و  از دولت چین خواست تا به رفتار‌های تحریک آمیز خود در دریای چین جنوبی و اختلاف با تایوان را پایان دهد.”جدال پکن و واشنگتن بر سر ثبات دریای چین جنوبی در شورای امنیت”

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز خواستار تمرکز گسترده بر پیشرفت ارتش این کشور شده است و با توجه به تهدید‌های روزافزون فراروی کشور، تاکید کرده است که، پکن نیاز دارد که ارتش خود را برای درگیری نظامی آماده کند.

شی جین پینگ در نشست با شماری از فرماندهان نظامی، بر اهمیت آماده کردن سریع ارتشی قدرتمند برای مقابله با خطرات فراروی چین تاکید کرد.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان