جدول تناوبی عناصر شیمیایی ۱۵۰ ساله شد
جدول تناوبی عناصر شیمیایی ۱۵۰ ساله شد

جدول تناوبی عناصر شیمیایی که یکی از مهم ترین سرفصل های آموزشی و یافته های علمی بشر است در سال ۲۰۱۹ به ۱۵۰ سالگی خود می‌رسد. به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از سی جی تی ان، اولین بار دمیتری ایوانوویچ مندلیف جدول تناوبی عناصر شیمیایی را در سال ۱۸۶۹ ابداع کرد. […]

جدول تناوبی عناصر شیمیایی که یکی از مهم ترین سرفصل های آموزشی و یافته های علمی بشر است در سال ۲۰۱۹ به ۱۵۰ سالگی خود می‌رسد.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از سی جی تی ان، اولین بار دمیتری ایوانوویچ مندلیف جدول تناوبی عناصر شیمیایی را در سال ۱۸۶۹ ابداع کرد. البته جدولی که وی طراحی کرده بود مبتنی بر تنها ۶۳ عنصر شیمیایی بود که تا آن زمان شناسایی شده بودند.

لذا ستون ها و ردیف های زیادی در این جدول خالی بودند که به مرور زمان پر شدند. این جدول به گونه ای طراحی شده بود که نه تنها به معرفی هر عنصر شیمیایی می پرداخت، بلکه شناسایی و وجود عناصر دیگری که امید می رفت در سال های دیگر کشف شوند را پیش بینی کرده و جای آنها را خالی نگه می داشت.

تا به امروز ۱۱۸ عنصر شیمیایی شناخته شده در این جدول جاگذاری شده اند که نام گذاری چهار تای آنها با شماره های اتمی صورت گرفته است. این عناصر در واکنش های هسته ای به دست می آیند و عبارتند از نیهونیم با شماره ۱۱۳، مسکووی با شماره ۱۱۵، تنسین با شماره ۱۱۷ و اوگانسون با شماره ۱۱۸.

این عناصر در سال ۲۰۱۶ به جدول تناوبی افزوده شدند و هنوز نمی توان پیش بینی کرد در آینده قرار است چند عنصر دیگر کشف و شناسایی و به جدول تناوبی افزوده شوند. برخی از عناصر تازه کشف شده هم بسیار کمیاب هستند به عنوان مثال، تاکنون فقط هشت اتم از عنصر نیهونیوم مشاهده شده است.

قرار است به مناسبت ۱۵۰ سالگی جدول تناوبی مراسمی در تاریخ ۲۸ ژانویه در مرکز یونسکو در شهر پاریس پایتخت فرانسه برگزار شود./مهرنیوز