جزئيات صادرات نفت ايران به آلمان
جزئيات صادرات نفت ايران به آلمان
معاون وزير پيشين نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني گفت: قاعدتا مذاکرات برجام در صادرات نفت ايران به يک کشور اروپايي مثل آلمان بي‌تاثير نبوده است، ما مي‌توانيم صادرات نفت به اين کشور را افزايش دهيم اما به شرطي که تحريم نباشيم. علي ماجدي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا، درباره صادرات نفت ايران به آلمان و امکان تداوم آن اظهار داشت: احتمالا يک مجوز خاصي داده شده که آلمان بتواند حدود 70 هزار بشکه نفت از ايران خريداري کند و اگر اين روند تکرار شود قابل بحث خواهد بود

به گزارش صبح اقتصاد معاون وزير پيشين نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني گفت: قاعدتا مذاکرات برجام در صادرات نفت ايران به يک کشور اروپايي مثل آلمان بي‌تاثير نبوده است، ما مي‌توانيم صادرات نفت به اين کشور را افزايش دهيم اما به شرطي که تحريم نباشيم. علي ماجدي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا، درباره صادرات نفت ايران به آلمان و امکان تداوم آن اظهار داشت: احتمالا يک مجوز خاصي داده شده که آلمان بتواند حدود ۷۰ هزار بشکه نفت از ايران خريداري کند و اگر اين روند تکرار شود قابل بحث خواهد بود.

وي افزود: در حال حاضر اروپا از روسيه نفتي خريداري نمي‌کند و اين کشور در تحريم بسر مي‌برد، در اين شرايط بازار اروپا مي‌تواند امکاني را براي صادرات نفت و گاز ايران فراهم کند، ولي اينکه آيا اين برداشت آلمان از نفت ايران با اجازه اوفک بوده، تغيير سياست و يا يک مورد خاص؛ بايد مشخص شود. معاون وزير پيشين نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني گفت: در هر حال  بالقوه اين استعداد وجود دارد که ما به کشورهاي اروپايي و از جمله آلمان صادرات نفت داشته باشيم اما بالفعل رساندن آن منوط به مثبت شدن نتيجه مذاکرات برجام است. وي تاکيد کرد: ما مي‌توانيم صادرات نفت به آلمان را افزايش دهيم اما شرط آن اين است که تحريم نباشيم، اکنون تحريم‌هاي امريکا و سازمان ملل را داريم و همه کشورها با لحاظ کردن اين موضوع با ايران مراوده دارند. بنابراين فعلا تا عملياتي شدن اين موضوع بايد منتظر لغو تحريم باشيم.ماجدي گفت: زماني ما  ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه صادرات داشتيم که از اين ميزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز به اروپا صادر مي‌شد بنابراين صادرات به يک کشور اروپايي پديده جديدي نيست و اکنون صادرات به آلمان هم ممکن است يک اتفاق استثنائي باشد. وي خاطرنشان کرد: قاعدتا مذاکرات برجام نيز در صادرات نفت ايران به يک کشور اروپايي مثل آلمان بي‌تاثير نبوده است.معاون وزير پيشين نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني تصريح کرد: عملا بازار نفت ايران آسياي شرقي، خاور دور و بعد از آن اروپا بوده است اما در حالت عادي که صادرات ما با مشکل مواجه نبوده ۲۵ درصد از صادرات نفت ايران به اروپا بوده است، اکنون هم اگر شرايط سياسي به حالت عادي برگدد قاعدتا اروپا مي‌تواند بازار خوبي براي نفت ايران باشد. وي يادآور شد: ما معمولا نفت زيادي به آلمان صادر نکرده‌ايم البته بعد از برجام هيات‌هاي آلماني به ايران مراجعه کرده و در حوزه پتروشيمي فعال بوده‌اند و در نظر داشتند که به حوزه نفت هم ورود کنند اما بي‌نتيجه ماند. ماجدي بيان داشت: ما زمينه‌هاي زيادي براي صادرت نفت و پتروشيمي به کشور آلمان داشته‌ايم و اين کشور همواره شريک اول تجاري ما در بين کشورهاي اروپايي بوده است، آلمان‌ها هم در شرايط عادي نگاه مثبتي به همکاري اقتصادي با ايران دارند سابقه هم همين را نشان مي‌دهد، مثلا زمينس جزء اولين شرکت‌هاي بود که وارد ايران شد و بناي همکاري با ما داشته است و در زمينه نيروگاه‌ها همکاري وسيعي داشته باشيم، ما در زمينه خودروسازي هم  با آلمان‌ها کار مي‌کرديم، در هر حال اکنون زمينه همکاري با اين کشور بسيار زياد است فقط بايد شرايط فراهم شود. به گزارش ايلنا، جديدترين اطلاعات منتشر شده از سوي مرکز آمار اروپا نشان مي‌دهد آلمان براي نخستين بار طي ۵ سال گذشته يک محموله بزرگ نفت خام يا فرآورده نفتي از ايران وارد کرده است. بر اساس آمار يورو استات اين کشور در مارس سال جاري ۶۹ هزار و ۷۳۷ تن نفت خام يا فرآورده نفتي از ايران وارد کرده است. آلمان آخرين بار نيز در اکتبر ۲۰۱۸ يک محموله ۱۰ هزار تني نفت خام يا فرآورده نفتي از ايران وارد کرده بود. مجموع واردات نفت اتحاديه اروپا از ايران در اين دوره بالغ بر ۶۹ هزار و ۸۸۴ تن بوده است.