جزئیات قراردادهای سرمایه‌گذاری جدید بندر چابهار تشریح شد
جزئیات قراردادهای سرمایه‌گذاری جدید بندر چابهار تشریح شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان جزئیات قراردادها و تفاهم‌نامه های جدید توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را تشریح کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، بهروز آقایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روز گذشته همزمان با روز ملی حمل و نقل و با حضور معاونین وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل و اعضای هیئت […]

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان جزئیات قراردادها و تفاهم‌نامه های جدید توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، بهروز آقایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روز گذشته همزمان با روز ملی حمل و نقل و با حضور معاونین وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل و اعضای هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداران ساحلی کشور، سه تفاهم نامه و دو قرارداد سرمایه‌گذاری بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش ۴۳۶۳ میلیارد ریال در محل هتل همای تهران امضا شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: این طرح‌های سرمایه‌گذاری در قالب دو قرارداد سرمایه‌گذاری و سه تفاهم نامه انجام شده که شامل احداث و بهره برداری از مخازن ذخیره سازی انواع فرآورده‌های نفتی به روش BOT مربوط به شرکت نفت جی و با مبلغ سرمایه‌گذاری ۹۷۴ میلیارد ریال، ظرفیت ۴۰ هزار تن و مدت قرارداد ۲۰ ساله که با هدف ذخیره سازی و انتقال فرآورده‌های قیر و عملیات تولید به روش Blending در زمینی به مساحت  ۱۷ هزار مترمربع احداث خواهد شد و با عملکرد سالانه ۴۰۰ هزار تن در سال زمینه اشتغال مستقیم ۳۶ نفر را فراهم خواهد آورد.

وی بیان کرد: دیگر قرارداد منعقد شده قرارداد شرکت پالایش نفت رهام با سرمایه‌گذاری ۶۳۸ میلیارد ریال در زمینه احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی به روش BOT است. مدت این قرارداد ۲۰ سال است که با ظرفیت دو میلیون و ۴۴۷ هزار و ۸۷۰ تن و عملکرد سالانه ۶۴ هزار مترمکعب در زمینی به مساحت  ۱۷ هزار مترمربع احداث می‌شود.

آقایی ادامه داد: این قرارداد با هدف افزایش سهم و ارتقای جایگاه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در سطح منطقه و جهان، افزایش استحصال و استخراج نفت و گاز با اولویت میادین مشترک با کشورهای همسایه، افزایش ظرفیت پالایشی و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی زمینه اشتغال مستقیم ۳۹ نفر را فراهم می‌کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: همچنین در این مراسم سه تفاهم نامه به امضا رسید که تفاهم نامه شرکت مرجان شمال جنوب در زمینه واردات، صادرات و ترانزیت فرآورده‌های نفتی و روغن خوراکی با مبلغ سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیارد ریال و مدت قرارداد ۲۰ سال امضا شد.

وی افزود: این قرارداد با ظرفیت ۵۰ هزار تنی فرآورده‌های نفتی و ۷۵ هزار تنی روغن خوراکی و فراهم کردن اشتغال مستقیم ۵۰ نفر در زمینی به مساحت ۳۲ هزار مترمربع در راستای بهره‌برداری از موقعیت ترانزیتی و ارتقای مبادلات منطقه‌ای احداث می‌شود.

آقایی اظهار داشت: از دیگر تفاهم‌نامه های امضا شده مربوط به شرکت بیندر راه در زمینه فعالیت احداث سیلو غلات ۷۵ هزار تنی و یک باب انبار به روش BOT برای مدت ۲۶ سال است. مبلغ این سرمایه‌گذاری ۱۰۵۰ میلیارد ریال و با ظرفیت ۷۵ هزار تن سیلو غلات و هشت هزار مترمربع انبار چندمنظوره و عملکرد سالانه ۳۵۰ هزار تن سیلو و ۱۵۰ هزار تن سالانه در زمینی به مساحت ۵۰ هزار مترمربع احداث و با ظرفیت اشتغال ۴۵ نفر به بهره‌برداری خواهد رسید. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: اجرا و بهره‌برداری از این پروژه کاهش هزینه حمل و نقل غلات مصرفی شرق کشور، پشتیبانی از واردات ۲۰ درصد سهم کالای اساسی کشور از طریق بندر چابهار، کمک به آمایش سرزمینی و بهره برداری از ظرفیت های بندر چابهار را دنبال دارد.

وی بیان کرد: همچنین تفاهم‌نامه شرکت نظم آفرینان صنعت سهند با موضوع ساخت و بهره‌برداری از ترمینال غلات به روش BOT با مبلغ سرمایه گذاری ۵۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و پنج میلیون و سیصد هزار دلار سرمایه‌گذاری ارزی امضا شد. این قرارداد ۲۸ ساله و با ظرفیت ۷۵ هزار تن و عملکرد سالانه ۸۰۰ هزار تن در زمینی به مساحت ۴۵ هزار مترمربع احداث خواهد شد. 

آقایی ادامه داد: این تفاهم‌نامه با ظرفیت اشتغال مستقیم برای ۷۰ نفر با هدف کاهش هزینه‌های دریایی حمل و نقل غلات، کاهش هزینه تمام شده خرید کالای اساسی کشور و امکان ترانزیت کالا از دریای عمان به کشورهای همسایه و CIS احداث و به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش تسنیم، این قراردادها با سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار انجام شده که علاوه بر اشتغال‌زایی و ارتقای توسعه ترانزیت، درآمدزایی ریالی و ارزی را برای کشور ارمغان خواهد داشت.

انتهای پیام/ ع