غواصان به محل غرق شدن نفتکش اعزام خواهند شد/در جستجوی پیکر شهدای سانچی
غواصان به محل غرق شدن نفتکش اعزام خواهند شد/در جستجوی پیکر شهدای سانچی

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان این که کشورهای ذینفع قرار است در هفته آینده درباره جمع بندی تحقیقات حادثه انفجار نفتکش سانچی جلسه ای داشته باشند، گفت: به طور قطع، غواصان به محل غرق شدن نفتکش اعزام خواهند شد، زیرا بیمه گرها و سایر ذینفعان قصد دارند از وضعیت نفتکش مطلع شوند و ما […]

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان این که کشورهای ذینفع قرار است در هفته آینده درباره جمع بندی تحقیقات حادثه انفجار نفتکش سانچی جلسه ای داشته باشند، گفت: به طور قطع، غواصان به محل غرق شدن نفتکش اعزام خواهند شد، زیرا بیمه گرها و سایر ذینفعان قصد دارند از وضعیت نفتکش مطلع شوند و ما نیز جستجوی پیکر شهدای سانچی را خواستاریم.

محسن بهرامی، درباره زمان اعلام گزارش نهایی حادثه نفتکش سانچی، اظهار داشت: چهار کشور ذینفع این حادثه، تحقیقات را انجام و مذاکراتی را داشته اند و از طرف ایران نیز سازمان بنادر و کشتیرانی حضور دارد.سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان این که تحقیقات لازم انجام و محتویات جعبه سیاه نیز بررسی شده است، افزود: کشورهای ذینفع قرار است در هفته آینده نیز درباره جمع بندی تحقیقات جلسه ای داشته باشند که ممکن است نیاز باشد دوباره تحقیقات تکمیلی تر انجام شود.
بهرامی تصریح کرد: نتیجه تحقیقات درباره نفتکش سانچی به طور قطع اعلام خواهد شد، زیرا این حادثه، موضوعی بین المللی بوده و محدود به کشور خاصی نیست، اما زمان آن مشخص نشده است.
وی اظهار داشت: بررسی حوادث دریایی، موضوعی زمانبر است زیرا علاوه بر بررسی زمان وقوع حادثه، باید مستندات لازم مانند اسناد مربوط به گواهینامه های کشتی و افراد نیز مورد بررسی قرار گیرد.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش درباره اعزام ربات زیردریایی به محل غرق شدن نفتکش سانچی نیز گفت: این ربات ها اطلاعات را جمع آوری کردند و حدود یک هفته قبل نیز جلسه کارشناسی درباره نتایج جستجوی این ربات ها در دبی برگزار شد.
بهرامی افزود: اطلاعات و تصاویر تهیه شده توسط این ربات ها، به اطلاعات قابل استفاده و تصاویر سه بعدی تبدیل می شود تا مشخص شود که آیا می توان به داخل نفتکش وارد شد یا خیر.
وی با یادآوری اینکه ربات ها نتوانسته اند به داخل نفتکش وارد شوند، اضافه کرد: سازه نفتکش به علت حجم بالای آتش سوزی در روز آخر به شدت آسیب دیده است.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان این که ما جستجوی پیکر شهدای سانچی را در جریان اعزام غواص خواستاریم، گفت: به طور قطع، غواصان به محل غرق شدن نفتکش اعزام خواهند شد، زیرا بیمه گر ها و سایر ذینفعان قصد دارند از وضعیت نفتکش مطلع شوند.
بهرامی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که انجام غواصی در عمقی که نفتکش سانچی غرق شده است بسیار دشوار است و نیاز به تجهیزات خاص دارد.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش خاطر نشان کرد: همچنین باید پیش از اعزام غواص، اطلاعات اولیه و فنی مربوط به نفتکش گردآوری شود تا بتوانند وضعیت نفتکش را بررسی و در صورت امکان، وارد کشتی شوند.
۱۶ دی ماه امسال یک کشتی فله بر چینی حامل ۶۴ هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از ۱۳۰ هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.
در این حادثه، نفتکش سانچی با ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.
با دستور و تاکید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروه های کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد، اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود و در نهایت این کشتی پس از ۸ روز غرق شد.
بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین علل واقعه در دست اقدام است.