جشنواره فیلم برلین با معرفی کتاب همراه شد
جشنواره فیلم برلین با معرفی کتاب همراه شد

جشنواره فیلم برلین که از پنج‌شنبه کار خود را شروع کرد، امسال نیز مانند دوره‌های پیش شماری از کتاب‌های با ظرفیت بالا برای روایت در قالب فیلم سینمایی را معرفی کرد.  به نقل از اشپیگل، دو روز دیگر و در تاریخ ۱۹ فوریه در بخش «کتاب در برلیناله» تهیه‌کنندگان می‌توانند بار دیگر ۱۲ رمانی را […]

جشنواره فیلم برلین که از پنج‌شنبه کار خود را شروع کرد، امسال نیز مانند دوره‌های پیش شماری از کتاب‌های با ظرفیت بالا برای روایت در قالب فیلم سینمایی را معرفی کرد.

 به نقل از اشپیگل، دو روز دیگر و در تاریخ ۱۹ فوریه در بخش «کتاب در برلیناله» تهیه‌کنندگان می‌توانند بار دیگر ۱۲ رمانی را کشف کنند که از ظرفیت زیادی برخوردارند تا به اثری سینمایی بدل شوند.

این کتاب‌های منتخب که در معرض دید عموم قرار می‌گیرند با همکاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت انتخاب می‌شوند.

این برنامه از سال ۲۰۰۶ به بخشی از برنامه بازار برلیناله بدل شده است.

کتاب‌های امسال از میان ۱۵۰ رمانی که از ۳۰ کشور معرفی شده‌اند، انتخاب شده‌اند و در نهایت آثاری از ادبیات آلمان، فرانسه، گرجستان، یونان، ایتالیا، نروژ، اسپانیا، ترکیه و بریتانیا به این مجموعه راه یافته‌اند.

فهرست کتاب‌های منتخب برای «کتاب در برلیناله» ۲۰۱۸ عبارت است از:

«در میانه زمستان» نوشته ایزابل آلنده از اسپانیا

«کت فلزی تقلبی» نوشته سون رِکِر از آلمان

«آمستردام دیگر» نوشته دیتو توراشویلی از گرجستان

«مسابقات قهرمانی میلیون کرونری» نوشته آرنفین کولرود از نروژ

«هشتگ اگو لند» نوشته میشاییل ناست از آلمان

«بخیتا» نوشته ورونیک اولمی از فرانسه

«ماگدا» نوشته مازارین پینگو از فرانسه

«دختر در درخت» نوشته شبنم ایشی‌گوزل از ترکیه

«جایی که گمشده می‌رود» نوشته اما راولی از بریتانیا

«وقتی مارتا می‌رقصد» نوشته تام سالر از آلمان

«جشن هیتلر» نوشته روسلا پوستورینو از ایتالیا

«جزیره کاپیتان ترسناک» نوشته پرودولا پاپا از یونان

«در میانه زمستان» رمان جدید ایزابل آلنده پس از کتاب تحسین شده «خانه ارواح» وی به بازار آمده و در کنار جدیدترین کتاب‌های دو نویسنده فرانسوی به این فهرست راه یافته است.

میشاییل نست نویسنده آلمانی که با رمان «هشتک اگو لند» در این فهرست راه یافته سال ۲۰۱۵ با کتاب غیرداستانی «نسل قادر به ارتباط» با موفقیت چشمگیری روبه رو شد.

گرجستان که مهمان افتخاری جشنواره کتاب فرانکفورت آینده است نیز با یک کتاب به این فهرست راه یافته است. این کتاب درباره سرنوشت مهاجران گرجستانی در هلند در جریان جنگ جهانی دوم است.

بیشتر این کتاب‌ها با توجه به موضوع‌های روز در هر کشور انتخاب شده‌اند که تحولات جامعه ترکیه، اخبار جعلی یا فعالیت‌های تروریستی از جمله آنها هستند. در عین حال کتاب‌های سرگرم‌کننده مانند «جزیره کاپیتان ترسناک» نیز در این فهرست جای دارد که به نوعی یادآور داستان‌های «پی‌پی جوراب بلند» است.

رمانی تاریخی از ایتالیا که بر مبنای وقایع تاریخی واقعی نوشته شده نیز داستان دهشتناک ۱۰ زن را در جریان جنگ جهانی دوم و با حضور هیتلر، روایت می‌کند.