جشن خودکفایی گرفتیم ولی گندم وارد کردیم!
جشن خودکفایی گرفتیم ولی گندم وارد کردیم!
یک فعال حوزه کار بر ضرورت توجه بیش از پیش به اشتغال بخش کشاورزی به ویژه تولید گندم تاکید کرد و با انتقاد از واردات نهاده‌ها و خوراک دام و طیور، گفت: در شرایطی که دنیا به سرمایه گذاری روی غلات استراتژیک روی آورده است باید تهیه و تامین نهاده ها در ایران و توسط بخش خصوصی انجام شود.

به گزارش صبح اقتصاد یک فعال حوزه کار بر ضرورت توجه بیش از پیش به اشتغال بخش کشاورزی به ویژه تولید گندم تاکید کرد و با انتقاد از واردات نهاده‌ها و خوراک دام و طیور، گفت: در شرایطی که دنیا به سرمایه گذاری روی غلات استراتژیک روی آورده است باید تهیه و تامین نهاده ها در ایران و توسط بخش خصوصی انجام شود.

هادی ابوی در گفت وگو با ایسنا، از بخش کشاورزی به عنوان بخشی که دارای بیشترین اشتغالزایی و ارزش افزوده است، نام برد و گفت: ۱۵ سال قبل اگر کسی درباره کمبود آب صحبت می کرد توجه نمی شد ولی امروز خشکسالی و بی آبی در سالهای آینده به معضلی جدی تبدیل شده است. در چنین شرایطی چرا باید آب کشور را صرف تولید چند نوع میوه خاص کنیم در حالی که می توانیم‌ آنها را وارد کنیم؟

استفاده از ایده های فارغ التحصیلان بیکار کشاورزی

وی ادامه داد: بسیاری از فارغ التحصیلان کشاورزی در کشور بیکارند در حالی که دارای ایده‌ها و طرح‌های خوبی هم در بحث کشت و هم آبیاری هستند ولی متاسفانه بدون توجه به این مساله به مصرف بی رویه آب و کشت محصولات آب بر روی آورده‌ایم.

این فعال حوزه کار در عین حال سرمایه گذاری روی گندم و غلات استراتژیک را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما در بخش محصولات استراتژیک مثل گندم ضعیف عمل کردیم. جشن خودکفایی در کشور گرفتیم ولی از سال ۱۳۹۷ به وارد کردن گندم روی آوردیم. وقتی در کشور مصرف بومی داریم باید روی پای خود بایستیم و با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی خودمان تولید کنیم.

تامین نهاده‌ها کار دولت نیست، باید خودمان تولید کنیم

ابوی با بیان اینکه تامین خوراک دام و طیور کار دولت نیست، افزود: تهیه نهاده‌ها و خوراک دام و طیور باید توسط بخش خصوصی و در ایران انجام شود. حتی به جای واردات نهاده‌ها و خروج ارز از کشور، دولت می تواند از طریق سیاست خارجی و با مذاکره آب وارد کند ولی نهاده ها را خودمان تولید کنیم.

وی با بیان اینکه باید در تولید داخلی تجدیدنظر کنیم، گفت: بخش تولید در کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است و ما در تولید هر چیزی صرفا نباید کارخانه داشته باشیم که تولید کنیم تا اشتغال ایجاد شود بلکه این فرهنگ را باید به وجود بیاوریم که تولید کننده از یک کارخانه یا ساختمان دولتی برای عملی کردن ایده هایش استفاده کند و تولید به وجود آورد.

به گفته این فعال حوزه کار، در بحث تولیدی چیزی مشابه پارک‌های علم و فناوری نیاز است تا تولیدکنندگان ایده های خود را عملی کنند. دولت ضمن حمایت از تولید باید سرمایه گذاران را برای بردن سرمایه‌ها به کارخانه های تولیدی دعوت کند تا با مشارکت آنها کارخانه ها به رونق برسند و فرصتهای اشتغال بسیاری خلق شود.

  • منبع خبر : ایسنا