جمهوری ازبکستان بزرگداشت بیست و هشتمین سالگرد استقلال خود را برگزار نمود
جمهوری ازبکستان بزرگداشت بیست و هشتمین سالگرد استقلال خود را برگزار نمود
مرکز همایش های بین المللی "ازبکستان" میزبان جشن هایی به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد استقلال این کشور بود.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد رئیس جمهور جمهوری ازبکستان، جناب آقای شوکت میرضیایف، روزاستقلال را به شرکت کنندگان در این رویداد و تمام ملت ازبکستان تبریک گفت و در سخنرانی خود به موارد ذیل اشاره نمودند:

بیست و هشت سال پیش اولین رئیس جمهور این کشور، آقای اسلام کریم او، استقلال ازبکستان را اعلام کرد. این روز که به عنوان نقطه آغاز تحقق آرزوها و دستیابی به موفقیت در ایجاد زندگی آزاد و مرفه میباشد، به بزرگترین وگرامیترین روزمردم ازبکستان تبدیل شده است. در طی دوره  گذشته، ازبکستان مسیری دشوار وسرشار از روند توسعه را پشت سر گذاشته است.

در حال حاضر، ازبکستان با اطمینان وارد مرحله جدیدی از توسعه شده است. چهره جدید و دموکراتیک ازبکستان براساس مدرنیته و با تضمین حقوق بشر و حاکمیت قانون شکل گرفته است.

ما با استفاده از پتانسیل ها و توان مردم و همچنین با استفاده منطقی از منابع طبیعی کشورمان، به سمت اهدافی که پیش روی خود قرار داده ایم در حال حرکت هستیم.

سیستم منحصر به فردی از نظر توسعه اجتماعی در کشور ما شکل گرفته است. در همین راستا، برنامه هایی مانند “آبادقشلاق (شهرآباد)”، ” آباد محله (محله آباد)”، ” یاشلار کلجگیمیز(جوانان آینده ما هستند)”، “بش ایجابی تشبس (پنج ابتکار مثبت”  نقش اساسی را در ترویج تفکر جدید و ایجاد شغل  در بین جمعیت ما ایفا می کنند.

اکنون نیز آموزش عالی به سرعت در حال توسعه کشورما است. تنها طی سه سال گذشته ، ۳۵ موسسه جدید آموزش عالی در کشور تأسیس شده است که تعداد کل آنها به ۱۱۲ عدد رسیده است. و این واقعیت که ۱۳ مورد از این موسسات، شعبه دانشگاه های عالی رتبه خارجی میباشد، قابل تأمل است.

در سال های اخیر، حمایت اجتماعی خانواده های کم درآمد ، معلولین جسمی ، جوانان ، دختران و افراد سالخورده به عنوان اولویت بندی سیاست های دولت تبدیل شده است. درهمین راستا، باید به ایجاد مرکز خدمات پزشکی و اجتماعی و صندوق حمایت از معلولین جسمی اشاره کنیم. از مهمترین اهداف باقی مانده، ایجاد شغل برای جامعه به ویژه برای جوانان و زنان، میباشد.

از موضوعات مهم و هدف اصلی کلیه برنامه های اقتصادی و اجتماعی ما ، پروژه های بزرگ سرمایه گذاری و اقداماتی با هدف توسعه بخش خدمات میباشد.

تحولات عظیمی در زندگی فرهنگی کشور ما نیز اتفاق می افتد. برای نخستین بار، جشنواره بین المللی هنر مقام  و جشنواره بین المللی هنر باخشی به ترتیب در استان های شهرسبز و ترمذ با موفقیت برگزار گردید.

جشنواره بین المللی موسیقی “ترانه های شرقی” ، که اخیراً در شهر سمرقند با بالاترین سطح ممکن برگزار شد ، یک بار دیگر هنر کلاسیک بی نظیر ما را به جهانیان نشان داد.

شهر کوکند برای اولین بار در ماه سپتامبر میزبان جشنواره بین المللی صنایع دستی خواهد بود.

ازبکستان همچنان به سیاست مستقل خود در تضمین حقوق و آزادی های بشر ادامه می دهد و این سیاست توسط جامعه بین المللی مورد تأیید میباشد.

در طی سه سال گذشته ، هفت مرتبه فرمان عفو صادر شد. درنتیجه، نزدیک به ۴ هزار زندانی که صمیمانه از عمل خود پشیمان شده و به مسیر اصلاح بازگشتند، آزاد گردیدند.

امروز ازبکستان خود را به عنوان کشوری قادر به محافظت از حقوق و منافع شهروندان خود بدون توجه به محل تولد آنها اعلام می نماید.

حمایت از حقوق و منافع هموطنان ما که در خارج از کشور مشغول کار یا تحصیل هستند تضمین میشود، همچنین روابط بین ما نیز تقویت میگردد.

شرایط لازم برای شهروندانی که مایل به بازگشت به ازبکستان هستند و می خواهند تحصیلات یا حرفه خود را در کشورشان ادامه دهند، ایجاد شده است.

در حال حاضر، ازبکستان سیاست خارجی فعال و کارآمد را در پیش گرفته است. روابط ما با کشورهای دور و نزدیک و سازمانهای بین المللی همچنان در حال گسترش و توسعه است.

در مرحله اول، در حال ایجاد روابط همسایگی خوب و روابط متقابل سودمند با کشورهای آسیای میانه هستیم.

ازبکستان به طور مرتب در فعالیتهای مربوط به تأمین امنیت منطقه ای و همچنین گفتگوهایی با هدف برقراری صلح در افغانستان شرکت می نماید.

تمامی این فعالیت ها از لحاظ افزودن به اعتبار کشور ما در عرصه بین المللی و افزایش تعداد دوستان و شرکای کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

همه ما به خوبی می دانیم که یک رویداد سیاسی عمیق در انتظار ما است. در دسامبر سال جاری، انتخابات پارلمان و شوراهای محلی در کشور ما برگزار خواهد شد.

انتخابات یکی دیگر از اقدامات عملی مهم برای تحکیم استقلال ملی و بالا بردن ازبکستان به رتبه کشورهای توسعه یافته دموکراتیک جهان خواهد بود.

بنده اطمینان دارم که این انتخابات آرزوهای ملت ما، به ویژه جوانان را بیان می کند و فرصت های جدیدی را برای آنها ایجاد می نماید.

همه اصلاحاتی که امروز انجام میدهیم بدون توجه به این که چه پروژه های جدیدی را اجرا کنیم، در جهت دستیابی به هدف اصلی و مهم برای ما هستند. این امر شامل تأمین شرایط مناسب برای زندگی کارکنان و زحمتکشان ، اطمینان و اعتماد هموطنان و حل همه مشکلات آنها میباشد.