جنایت تاریخی انگلیس در فلسطین؛ ۱۰۱ سال از اعلامیه شوم بالفور گذشت
جنایت تاریخی انگلیس در فلسطین؛ ۱۰۱ سال از اعلامیه شوم بالفور گذشت

مردم فلسطین در یکصد و یکمین سالروز اعلامیه شوم بالفور با برگزاری تظاهرات و اعتراضات گسترده، از دولت انگلیس می خواهند تا این اعلامیه را لغو کرده و از فلسطینی ها عذرخواهی کند. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری فلسطینی شهاب، نامه ارسالی وزیر خارجه انگلیس در سال ۱۹۱۷ […]

مردم فلسطین در یکصد و یکمین سالروز اعلامیه شوم بالفور با برگزاری تظاهرات و اعتراضات گسترده، از دولت انگلیس می خواهند تا این اعلامیه را لغو کرده و از فلسطینی ها عذرخواهی کند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری فلسطینی شهاب، نامه ارسالی وزیر خارجه انگلیس در سال ۱۹۱۷ میلادی به روچیلد از سران جنبش صهیونیزیم در آن دوره که بعدها به اعلامیه بالفور معروف شد، اولین گام غرب برای ایجاد رژیم برای یهود در خاک فلسطین بود. دولت انگلیس در این نامه تعهد داد که دولتی را برای یهود در فلسطین برپا کند.

آیا انگلیس بعد از گذشت ۱۰۱ سال عذرخواهی می کند؟!

هیچ یک از شهروندان فلسطینی از ضرر و زیانی که اعلامیه بالفورِ وزیر خارجه انگلیس به بار آورد، در امان نماندند. این ضرر و زیان را فلسطینی هایی که در زمان نکبت (تاسیس رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی در سرزمین فلسطین) زندگی می کردند، متحمل شدند و تبعات آن نیز دامن نسل های بعدی فلسطینی ها را تا امروز گرفت.

در فلسطین و جهان اسلام برای محکوم کردن دولت های پیاپی روی کار آمده در انگلیس به خاطر این اعلامیه شوم اتفاق نظر وجود دارد. این اعلامیه شوم در سال ۱۹۱۷ میلادی بسترساز بروز نکبت و اقدام دشمن صهیونیستی در کوچاندن فلسطینی های ساکن سرزمین خود یعنی فلسطین شد.

آشکار است که دولت های پیاپی روی کار آمده در انگلیس تقریبا از دشمن صهیونیستی در شورای امنیت و خارج از آن جانبداری می کنند و یک انگلیسی (ترزا می نخست وزیر انگلیس) همچنان معتقد است که می تواند جشنی را با حضور نتانیاهو به مناسبت یکصدمین سالروز صدور این اعلامیه شوم برگزار کند؛ اعلامیه ای که به کسی که مستحق نبود، چیزی را داد که اساسا مالک آن نبود.

اما انگلیس به عنوان یک ملت، روشنفکرتر از دولت خود است. بیش از ۱۱ هزار انگلیسی به درخواست برای عذرخواهی به خاطر صدور اعلامیه بالفور پاسخ مثبت دادند که این امر دولت انگلیس را ملزم می کند که به این درخواست پاسخ دهد.

رژیم صهیونیستی بعد از گذشت ۱۰۱ سال از بالفور

رژیم صهیونیستی بعد از گذشت یکصد سال از صدور اعلامیه بالفور بیش از دو سوم اراضی تاریخی فلسطین را – در کنار توسعه طلبی و شهرک سازی مداوم خود در کرانه باختری و قدس- در اشغال دارد و این رژیم و بازوهای نظامی مجهز به سلاح هسته ای آن نیز به کمک ائتلاف مستحکمش با آمریکا که امپراطوری انگلیس در خاورمیانه را به ارث برد، به کشورهای اطراف خود تعدی و دست اندازی می کند.