جنگ در اوکراین ۴۰ روزه شد
جنگ در اوکراین ۴۰ روزه شد
اوکراین نیروهای روسیه را به ارتکاب یک "قتل عام" در بوچا، شهری در ۳۰ کیلومتری شمال غرب پایتخت کی‌یف، متهم کرده است. پس از بازپس گیری شهر توسط نیروهای اوکراینی، اجساد غیرنظامیان - بسیاری از آنها با دست‌های بسته، زخم‌های گلوله از فاصله نزدیک و نشانه‌هایی از شکنجه - در برخی از خیابان‌ها پیدا شدند.

اوکراین نیروهای روسیه را به ارتکاب یک “قتل عام” در بوچا، شهری در ۳۰ کیلومتری شمال غرب پایتخت کی‌یف، متهم کرده است. پس از بازپس گیری شهر توسط نیروهای اوکراینی، اجساد غیرنظامیان – بسیاری از آنها با دست‌های بسته، زخم‌های گلوله از فاصله نزدیک و نشانه‌هایی از شکنجه – در برخی از خیابان‌ها پیدا شدند.

به گزارش صبح اقتصاد، پیش‌تر کی‌یف و برخی کشورهای غربی نسبت به عقب‌نشینی نیروهای روسی از برخی مناطق اوکراین با دیده تردید نگریسته بودند و بیشتر این اقدام را تاکتیکی و در راستای آرایش‌مجدد و تجدید قوا ارزیابی کرده بودند.

بوچا، با حدود ۳۷۰۰۰ نفر در خارج از کی‌یف، و همچنین شهر مجاور ایرپین، از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد، شاهد نبردهای شدیدی بود. بوچا در سومین روز جنگ، در ۲۶ فوریه، توسط ارتش روسیه اشغال شد و بیش از یک ماه از دسترس خارج شد. بسیاری از ساکنان به دلیل درگیری‌های بی وقفه گرفتار شدند و از آب و برق محروم شدند و در دمای انجماد، زنده ماندند. هنگامی که گلوله باران روز پنجشنبه متوقف شد، نیروهای اوکراینی سرانجام توانستند به طور کامل وارد شهر شوند.

خبرنگاران پس از ورود به شهر از اجساد قربانیان در خیابان‌ها با کیسه‌های آذوقه یا با دستان از پشت بسته با لباس‌های غیرنظامی خبر داده‌اند. به نظر می‌رسد که آنها از فاصله نزدیک کشته شده‌اند. علت مرگ قربانیان کشف شده بلافاصله مشخص نشده است. به گفته شهردار بوچا، آناتولی فدوروک، قربانیان توسط نیروهای روسی با “گلوله در پشت گردن” کشته شدند.

سرهی کاپلیچنی، رئیس سازمان امداد و نجات محلی، گفت: جسد ۵۷ نفر در یک گور دسته جمعی پیدا شد. گور دسته جمعی در پشت کلیسایی در مرکز شهر قرار دارد. برخی از اجساد یا دفن نشده بودند یا تا حدی دفن شده بودند. همه آنها لباس غیرنظامی پوشیده بودند.

رهبران اروپایی آنچه وقوع احتمالی جنایت جنگی و کشتار غیرنظامی‌ها به‌دست نیروهای روسیه در اوکراین می‌نامند، محکوم کرده‌اند. مورد بوچا به‌ویژه مورد توجه قرار گرفته است، چرا که حدود ۳۰۰ جسد در خیابان‌های این شهر پیدا شده است که در گورهای جمعی به خاک سپرده شده‌اند. خبرنگاران رسانه‌هایی همچون «سی‌ان‌ان»، خبرگزاری فرانسه، و آسوشیتدپرس، خود ده‌ها جسد را در خیابان‌های بوچا مشاهده کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه روز شنبه عکس‌هایی تکان‌دهنده منتشر کرد که جسد دست‌کم ۲۰ مرد غیرنظامی را نشان می‌دهد.

ارتش روسیه اما روز یکشنبه منکر جنایات شد. وزارت دفاع روسیه گفت تصاویر پرشماری که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، «قلابی» هستند و در بیانیه‌ای مدعی شد که حتی «یک ساکن محلی هم از هیچ‌گونه عمل خشونت‌بار آسیب ندیده است». در این بیانیه می‌خوانیم: «خدمه نظامی روسیه در شهرهای منطقه کی‌یف ۴۵۲ تُن کمک بشردوستانه به شهروندان غیرنظامی رساندند.»

بیانیه دیگری از سوی وزارت دفاع روسیه، رسانه‌های بین‌المللی را متهم کرد که داستان‌هایی «قلابی» در مورد بوچا درست کرده‌اند. این بیانیه مدعی شد: «گزارش‌های راجع به بوچا هم‌زمان در چند رسانه خارجی ظاهر شدند که شبیه کارزار رسانه‌ای برنامه‌ریزی شده به نظر می‌رسند. با توجه به این که نیروهای ما شهر را در روز ۳۰ مارس ترک کردند، این عکس‌ها چهار روز کجا بودند؟ فقدان آن‌ها تاییدی است بر قلابی بودن‌شان.»

کشورهای مختلف اروپایی اما قویا مسکو را محکوم کردند.

گوترش تحقیقات مستقل درباره کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا را خواستار شد

دبیرکل سازمان ملل در توییتر خود نوشت که با دیدن تصاویر کشته‌شدگان غیرنظامی در اوکراین “به شدت شوکه” شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی توییتری نوشت: تحقیق و تفحص مستقلی که منجر به پاسخگویی موثر شود، ضرروی و حیاتی است.

بلینکن: روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده/ مسکو متحمل شکست استراتژیک شده است

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: نیروهای روس در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده‌اند و ما برای مستندسازی این موضوع تلاش می‌کنیم.

آنتونی بیلنکن گفت که روسیه در اوکراین متحمل شکست استراتژیک شده است.

استولتنبرگ: این مسئولیت پوتین است که این جنگ را متوقف کند

دبیرکل ناتو دیوان بین‌المللی کیفری را مسئول تحقیقات در رابطه با جرائم جنگی بالقوه در اوکراین دانست و گفت که تمامی عاملان این جنایات جنگی باید به پای میزمحاکمه کشیده شوند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو “کشتار غیرنظامیان” در شهر “بوچا” اوکراین را “وحشیگری دیده نشده در اروپا طی دهه‌های اخیر” دانست و گفت:‌ مرگ آنها لزوم توقف این جنگ توسط پوتین را بیش از پیش ضروری کرد.

دولت انگلیس “کشتار غیرنظامیان اوکراینی” را محکوم کرد

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، نیروهای روسیه را متهم به ارتکاب «اعمالی شنیع» در شهرهای بوچا و ایرپین کرد و خواهان تحقیق در مورد جنایت جنگی شد.  تراس گفت: «حالا که نیروهای روسیه مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند، شاهد شواهد روزافزون در مورد ارتکاب اعمال شنیع به‌دست نیروهای اشغال‌گر در شهرهایی همچون ایرپین و بوچا هستیم.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، بیانیه‌ای منتشر کرد و رویدادهای اوکراین را محکوم کرد. او گفت: «حملات وقیح روسیه علیه شهروندان غیرنظامی در ایرپین و بوچا شواهد بیشتری است که خبر از ارتکاب جنایت جنگی پوتین و ارتشش در اوکراین می‌دهند.»

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در توییتی خواهان «تحقیقات مستقل فوری» شد و افزود: «مرتکبان جنایات جنگی مسئول دانسته خواهند شد.»

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا که، روز جمعه به کی‌یف رفت تا اولین رهبر یکی از نهادهای اتحادیه اروپا باشد که از زمان آغاز اشغال روسیه از اوکراین دیدار کرده است. او گفت تصاویر بوچا و سایر مناطق آزادشده اوکراین نشان‌دهنده «واقعیت سرد جنایات جنگی پوتین است.»

متسولا در توییتی از «جنایات ارتش روسیه در بوچا و سایر مناطق آزادشده» خبر داد و تاکید کرد که جهان «باید از آن‌چه در حال وقوع است، آگاه شود». این چهره جریان راست میانه در اروپا، خواهان تحمیل «تحریم‌های سخت‌تر» بر روسیه شد.

اولاف شولتس، صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان، تصاویر بوچا را «دهشتناک و هراس‌بار» خواند و گفت مرتکبان باید به دست عدالت سپرده شوند.

شولتس همچنین خواستار وضع تحریم‌های جدیدی علیه روسیه شد.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان از حزب سبز، نیز گفت تصاویر بوچا «تحمل‌ناپذیر» است. او در توییتر گفت: «خشونت خارج از کنترل پوتین خانواده‌های بی‌گناه را نابود می‌کند و هیچ حد و مرزی ندارد.» بائربوک تاکید کرد: «ما تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید می‌کنیم و در امر دفاع اوکراین، بیش از پیش از این کشور پشتیبانی می‌کنیم.»

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری میانه‌گرای فرانسه، نیز در توییتر نوشت: «مقامات روسیه باید برای این جنایات پاسخگو باشند.»

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه اقدامات نظامیان روسیه علیه شهروندان اوکراینی بویژه آنچه در بوچا روی داده است را محکوم کرد و خواستار محاکمه و مجازات عاملان آن شد.

لودریان گفت اطلاعاتی دریافت کرده است که حکایت از جنایات وسیع نظامیان روسیه در مناطق تحت اشغال خود در خاک اوکراین، بویژه در بوچا داشته است. اگر ارتکاب چنین مواردی تایید شود، جنایات جنگی خواهند بود.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد که در همکاری نزدیک با مقامات اوکراین و شرکای اروپایی و مراجع قضایی بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری در حال بررسی ابعاد موضوع هستند.

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، با صدور بیانیه‌ای گفت: «تصاویر جنایات بوچا و سایر مناطق آزاد شده به‌دست ارتش اوکراین، باعث بهت و حیرت ما شده‌اند… مقامات روسیه باید بلافاصله به حملات پایان دهند، دست از خشونت علیه شهروندان غیرنظامی بردارند، و باید برای آنچه صورت گرفته است، مسئولیت‌پذیر باشند.»

پدرو سانچز، نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا، از «وحشت، درد، و خشم» در پی دیدن تصاویر بوچا خبر داد. او در توییتر نوشت: «جنایاتی جنگی که در حال وقوع است که نباید بی‌مجازات بماند. تمام همبستگی، کمک و پشتیبانی ما با مردم اوکراین است.»

وزارت خارجه اسپانیا در واکنش به انتشار «تصاویر غیرقابل تحمل» از اجساد غیرنظامیان در اوکراین خواستار تحقیق درباره ارتکاب «جنایت‌های جنگی» در این کشور شد.

رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنانی خطاب به حاضران در مراسم گرمی، از شرکت‌کنندگان خواست تا هر طور که می‌توانند از کشورش حمایت کنند.

رئیس‌جمهوری اوکراین در تماسی ویدیویی با مراسم گرمی که یکی از مهم‌ترین محفل‌های موسیقی جهان است، گفت: متضاد موسیقی چیست؟ سکوتِ شهرهای ویران‌شده و مردم کشته‌شده.

او افزود: این سکوت را با موسیقی خود پر کنید. امروز این کار را کنید تا داستان ما را بازگو کنید. هر طور که می‌توانید از ما حمایت کنید. هر طور، اما سکوت نکنید.

روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت درباره اوکراین شد

روسیه از شورای امنیت خواسته تا امروز (دوشنبه) برای بررسی آنچه “تحریک رادیکال‌های اوکراینی” در شهر بوچا می‌نامند و به دنبال آنکه کی‌یف نیروهای روس را به کشتن غیرنظامیان در آنجا متهم کرد، تشکیل جلسه دهد.

«دیمیتری پولانسکی» معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در پیام‌رسان تلگرام نوشت: در سایه تحریک آشکار رادیکال‌های اوکراینی در بوچا، روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت می‌شود.

سفیر روسیه: بعد از خروج نیروهای ما، اوکراین “بوچا” را هدف قرار داد

سفیر روسیه در واشنگتن گفت، زمانی که کنترل شهر بوچا در اوکراین در دست نیروهای مسلح روسیه بود، “هیچگونه تلفات غیرنظامی وجود نداشت” و رسانه‌های آمریکایی مساله “بمباران این شهر به دست ارتش اوکراین بعد از خروج نیروهای روسیه” را نادیده می‌گیرند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن در واکنش به پرسشی از سوی نشریه نیوزویک درباره گزارش‌هایی از اقدام ادعایی نیروهای روسیه در کشتار غیرنظامیان در بوچا گفت: وزارت دفاع اوکراین کاملا این ادعاهای نادرست را رد می‌کند

هیلاری کلینتون: هزینه‌ای به مراتب سنگین‌تر بر پوتین وارد کنید

وزیر امور خارجه سابق آمریکا از واشنگتن و متحدانش خواست تا فشار خود بر روسیه را در بحبوحه حمله‌اش به اوکراین دو برابر کنند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی گفت: تنها راهی که می‌توانیم از طریق آن به درگیری‌های خونین و هولناکی که در اوکراین شاهد هستیم پایان دهیم و از اروپا و دموکراسی حفاظت کنیم این است که هر کار می‌توانیم برای اعمال بهایی به مراتب سنگین‌تر بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام دهیم

پاپ فرانسیس برای کمک به برقراری آتش‌بس و سفر به کی‌یف اعلام آمادگی کرد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان گفت که آماده است تا به برقراری آتش‌بس در اوکراین کمک کند. وی همچنین از آمادگی خود برای سفر به کی‌یف، پایتخت اوکراین سخن گفت.

رهبر کاتولیک‌های جهان اظهار داشت که از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاکنون با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به طور مستقیم گفتگو نکرده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین ارتش روسیه را به «نسل‌کشی» در کشورش متهم کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید رهبران روسیه مسئول «قتل‌ها» و «شکنجه‌های» روی داده در شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف هستند.

رئیس‌جمهوری اوکراین افزود که «ساز و کاری ویژه» برای تحقیق در مورد همه «جنایت‌های روسیه» در نظر گرفته شده است.

سخنان ولودیمیر زلنسکی در حالی بیان شد که دادستانی اوکراین از کشف اجساد ۴۱۰ غیرنظامی در مناطق تازه آزادشده خبر داده است.

گوترش خواستار انجام «تحقیق مستقل» درباره رویدادهای بوچا شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه گفت که «عمیقا» از تصاویر منتشرشده از کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا در اوکراین «شوکه» شده است. وی همچنین خواستار انجام «تحقیق مستقل» درباره رویدادهای بوچا شد.