جهش جدید کرونا «اومیکرون» نام گرفت
جهش جدید کرونا «اومیکرون» نام گرفت
سازمان جهانی بهداشت (WHO) سویه جدید کروناویروس را «اومیکرون» نام نهاد و در فهرست سویه های نگران‌کننده بیماری کووید-19 طبقه بندی کرد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) سویه جدید کروناویروس را «اومیکرون» نام نهاد و در فهرست سویه های نگران‌کننده بیماری کووید-۱۹ طبقه بندی کرد.

به گزارش صبح اقتصاد، این سویه جدید از کروناویروس جهش‌های زیادی داشته و شواهد اولیه حاکی از آن است که «اومیکرون» موارد ابتلا به ویروس را افزایش داده است. سویه «اومیکرون» اولین بار در روز ۲۴ نوامبر از سوی آفریقای جنوبی به سازمان جهانی بهداشت معرفی شد ولی پس از آن در کشورهای دیگری از جمله بوتسوانا، بلژیک، و هنگ‌کنگ نیز شناسایی شده است.

به دنبال احتمال شیوع این سویه از ویروس برخی از کشورها سفر از کشورهای جنوبی قاره آفریقا را محدود یا ممنوع کرده‌اند. انگلیس سفر از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو و اسواتینی را ممنوع کرده است. مقام‌های آمریکایی به این فهرست موزامبیک و مالاوی را نیز افزوده‌اند. برزیل و استرالیا نیز محدودیت‌هایی را در این زمینه اعمال کرده‌اند.

اومیکرون جایگزین «B.۱.۱.۵۲۹» خواهد شد که نام علمی سویه جدید کروناویروس محسوب می‌شود.

این سویه نگرانی‌ها از بازگشت دوباره محدودیت‌های سفر را به همراه داشته و موجب شد تا سهام شرکت‌های هواپیمایی و گروه‌های سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری و هتل‌داری تحت تاثیر قرار گیرد.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلیس گفته است که این سویه هنوز وارد کشور نشده، اما در عین حال شیوع آن یک «نگرانی بین‌المللی» است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، همچنین جان ادموندز، یکی از مشاوران علمی دولت انگلیس گفته است که سویه «اومیکرون»، جهشی «بسیار نگران‌کننده» است و بسیاری از واکسن‌های کرونا در برابرش کارآمد نخواهند بود. در عین حال هنوز بر سر این موضوع که تا چه اندازه واکسن‌های موجود می‌توانند جلوی خطرات این سویه از ویروس را بگیرند، در بین کارشناسان توافق نظر وجود ندارد.