حاشیه‌نگاری بر جشن سینما به رنگ «سرخپوست» در «تنگه ابوقریب»
حاشیه‌نگاری بر جشن سینما به رنگ «سرخپوست» در «تنگه ابوقریب»
آیین پایانی بیست و یکمین جشن سینمای ایران با رکوردداری‌ «سرخپوست» و «تنگه ابوقریب» با دریافت چهار جایزه، «شبی که ماه کامل شد» با دریافت سه جایزه و «متری شیش و نیم» با دریافت دو جایزه به کار خود پایان داد.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد در اولین بخش از مراسم که شامگاه ۸ شهریور ماه در برج میلاد برگزار می‌شد، کلیپی از هنرمندانی که در یک سال اخیر درگذشته‌اند پخش شد و سپس منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما با حضور روی صحنه با بیان اینکه «نزدیک به ۶۰ فیلم در این دوره از جشن خانه سینما مورد داوری‌ قرار گرفتند» اظهار کرد: آمار ما با تورم بالا رفته است و اگر می‌گویند بالای ۴۰ درصد تورم داریم، در این دوره داوران هم بیش از ۴۰ درصد بیشتر از دوره‌های قبل همکاری کرده‌اند و آرای بیش از ۴۰۰ نفر از همکاران متخصص را دریافت کردیم و هر یک از برنده‌ها در یک رقابت و همراهی تنگاتنگ انتخاب شده‌اند.

او ادامه داد: ما جز مردم هیج اتکایی نداریم و با نفس آنها زندگی می‌کنیم. پس باید قدر آنها را دانست و تکریمشان کرد. اگر بخشی از جامعه در شرایط بدی هستند باید همدلانه با آنها رفتار کنیم و اگر وضع بهتری داریم به آنها کمک کنیم.

مدیرعامل خانه سینما در پایان گفت: از همه دوستان کم خودمان که سه یا چهار نفر بیشتر در خانه سینما نبودند، بابت زحمانشان برای برگزاری این جشن تشکر می‌کنم.

در بخش دیگری از مراسم، رامین حیدری فاروقی رئیس انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران درباره فعالیت‌های این انجمن توضیح داد: این انجمن را آکادمی می‌نامیدیم و سابقه ۱۰ ساله دارد. با وجود این انجمن در طول سال این‌ امکان وجود خواهد داشت که کیفیت و نقاط عطف همراه با اکران فیلم‌ها به رخ داوران کشیده شود. جشن ۲۲ خانه سینما از تیرماه با اکران‌های جدید آغاز شده و در بخش اول سه سال به مستندنگاری پژوهش و ارزیابی سینمای ایران خواهد پرداخت.

لیست کامل برگزیدگان در این لینک موجود است.

در بخش دیگری از مراسم، پیروز حناچی شهردار تهران که جایزه بهترین مستند را برای ساخت اثر «زمستان است» دریافت کرد، در سخنانی از سیف‌الله داد به عنوان بنیانگذار این جشن یاد کرد و گفت: من مسئولیت مستقیمی برای ساخت این اثر نداشتم اما فیلم از جایی آغاز شد که لاله‌زار از خیابان‌های اصلی شهر در حال فراموشی بود. من در سفری خیابان استقلال استانبول را دیدم و به این نتیجه رسیدم که این فضا در لاله‌زار تهران هم ایجاد شود.‌ تلاش بر این بود که به ارزش‌های شهرمان اشاره کنیم و اجازه تخریب ندهیم و این خیابان را به شخصیت واقعی خودش برگردانیم که زمانی درگاه تجدد ایران بود.

فرشته طائرپور که برای اهدای تندیس بهترین جلوه‌های میدانی با عصا در جایگاه حاضر شده بود، با اشاره به علت راه رفتنش با عصا به کنایه گفت: من در طول زندگی‌ام در چاه‌های زیادی افتاده‌ام اما پایم نشکسته بود. با این حال (خطاب به شهردار) در خیابان در چاله‌ای افتادم و این اتفاق افتاد.

امیرحسین قاسمی نیز بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: فیلمسازی کار سختی است اما نگهداری فیلم نیز کار دشواری است و از همینجا به همکارانم در فیلمخانه‌ سینمای ایران خسته نباشید می‌گویم.

فرهاد اصلانی که جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد به طنز و با لحن دیالوگ سریال هیولا گفت: خداروشکر به خاطر تمام اتفاقاتی که اکنون شاهدش هستیم.

گوهر خیراندیش نیز با تبریک روز سینما برای برخی زندانیان آرزوی آزادی کرد.

فرشته صدرعرفایی نیز که جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت، اظهار کرد: از همه اعضای آکادمی و سینماگران تشکر می‌کنم و امیدوارم همیشه از هم حمایت کنیم و مانند یک خانواده در خانه سینما کنار هم باشیم.

بهرام دهقانی نیز بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: این اولین جایزه‌ای است که «متری شیش و نیم» در این جشن گرفت و کاش بیشتر بود. امیدوارم جایزه‌های مهم را از آن خود کند.

عبدالله اسکندری هم برای ولدبیگی آرزوی سلامتی کرد و گفت: اتفاق خوبی است که خانه سینما از پیشکسوتان به بهانه‌ها و در شرایط مختلف یاد می‌کند.

هومن بهمنش هم تندیسش‌ را به پدرش فرهاد بهمنش تقدیم کرد.

در همین بخش احسان کرمی خطاب به پریناز ایزدیار که برای اهدای جایزه روی سن حاضر شده بود، تولدش را تبریک گفت و سپس آهنگ «تولدت مبارک» پخش شد و کیک کوچکی که برای تولد برای این بازیگر تدارک دیده شده بود، روی صحنه آورده شد.

از دیگر حواشی این جشن، حضور عادل فردوسی‌پور روی صحنه بود که برای اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد در جایگاه حاضر شد. حضور او با استقبال فراوانی از طرف میهمانان مواجه شد.

نوید محمدزاده که جایزه بهترین بازیگر مرد را به خود اختصاص داد، با بیان اینکه خوشحالم که این جایزه را از خانه سینما می‌گیرم، گفت: کاندیداهای کنار من همه از دوستانم هستند. خوشحالم که جایزه را از مازیار میری و عادل فردوسی‌پور می‌گیرم.

او افزود: ما همیشه در مراسم‌ از ایرادات می‌گوییم اما این جشن دو بخش بسیار خوب دارد؛ یکی تقدیم لحظات به بزرگان و دوم آرزو کردن اهالی سینما.

این بازیگر سپس با اشاره به نقشش در فیلم سرخپوست ادامه داد: به تیمسار کورنگی‌ گفتم سعی می‌کنم امانت‌دار خوبی برای شما باشم و درست از عهده نقشم بر بیایم و باید در ادامه بگویم که من با دیدن فیلم «کندو»ی فریدون گله‌ بازیگر شدم. امیدوارم دیگر بزرگان از کنارمان کوچ نکنند و نروند و آدم‌هایی هیچ‌ وقت نباشند که به صورت غریبی مرگ داشته باشند.

در ادامه مراسم، فاطمه معتمدآریا که برای اهدای جایزه روی سن آمده بود، آرزو کرد که همه مردم ایران در صلح و آرامش به جایی برسند که هیچ کس فکر نکند تحریمی وجود دارد و به خاطر آن نمی‌تواند کاری انجام دهد.

او ادامه داد: ما مردمی شریف و مانند دردانه‌های جهان هستیم که راهمان را گم کرده‌ایم. علاوه بر این می‌خواهم از آزیتا لاچینی‌ یاد کنم و از او تشکر کنم.

آزیتا لاچینی نیز در سخنانی بیان کرد: بعد از ۶۴ سال بازیگری در سینما، تئاتر و دوبله خدا را شکر می‌کنم که جزء خانه سینما و در کنار شما عزیزان هستم.

در ادامه مراسم، سارا بهرامی که جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد، گفت: وقتی از خانه سینما جایزه می‌گیری یعنی تو به عنوان عضو کوچکی پذیرفته شده‌ای. تجربه به من ثابت کرده است که وقتی منِ بازیگر برای رسیدن به چیزی تلاش می‌کنم، تنها بخش کوچکی را به تصویر کشیده‌ام و گروه فیلم بسیار مهم هستند.

محسن امیریوسفی نیز بعد از دریافت جایزه خود در بخش بهترین فیلمنامه بیان کرد: ارزش این تندیس به اندازه ۶ سیمرغ بلورین جشنواره فجر است. خوشحالم که بعد از ۶ سال ماجرای فیلم حل شد. این فیلم درباره صلح و گفت‌وگو و نیاز فعلی جامعه ماست. به شیوه «آشغال‌های دوست‌داشتنی» از شما می‌خواهم کسانی را که ۶ سال جلوی اکران فیلم را گرفتند تشویق کنید. شاید این کف‌زدن به گوششان برسد و دیگر هیچ فیلمی دچار این مشکلات نشود.

توحیدی هم در این بخش آرزو کرد: از خدا می‌خواهم کشورمان ایران را از خشکسالی و دروغ حفظ کند.

همچنین بهمن فرمان‌آرا که در این رویداد مورد تقدیر قرار گرفت، در سخنانی تصریح کرد: هر کمکی که به سینما شود لازم است زیرا به سرعت در حال رفتن به سوی ابتذال است. فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد و سینماداران که بخش مهمی از درآمد را دارند اسباب سلیقه شده‌اند و مشخص می‌کنند چه چیزی اکران شود یا نشود. برای فیلم من سینمایی بود که ۲۴ سانس داشت و دو فیلم نشان می‌داد. ۲۳ سانس «هزارپا» را نشان می‌داد و یک سانس صبح، فیلم‌ را!

همایون اسعدیان نیز در بخشی از این مراسم بیان کرد: ما از طرف خانه سینما عهد بسته بودیم که ۲۱ خانه برای هموطنان سیل‌زده بسازیم. امروز تاکید می‌کنیم که در روز ۲۱ شهریور که روز سینماست، این عهد اجرا خواهد شد.

سعید روستایی نیز با بیان اینکه بنایم بر سکوت است، گفت: تنها می‌گویم امیدوارم جای هیچ عکاسی خالی نباشد.

بر اساس رسم معمول این رویداد، این جشن در بخش‌های مختلف به ناصر تقوایی، مسعود ولدبیگی، اسحاق خانزادی، عنایت بخشی، محمدرضا شجریان، ژاله علو، منوچهر اولیایی، اصغر رفیعی‌جم، محمد متوسلانی، آزیتا لاچینی، بهمن فرمان‌آرا و علی مزینانی تقدیم شد.

مسعود ولدبیگی که به سختی توانست روی سن حاضر شود، در سخنانی بیان کرد: امیدوارم این لحظه‌ای که من اکنون تجربه کردم برای شما هم پیش بیاید. خستگی یک عمر از تنم بیرون رفت.

در بخش‌هایی از مراسم، موسیقی «تا بهار دلنشین» و «ایران، ای سرای امید» محمدرضا شجریان با همخوانی مهمانان حاضر در سالن خوانده و موسیقی زنده نیز اجرا شد.

  • منبع خبر : ایسنا