حبس ۳۵۰۰ مرد ایرانی به دلیل مهریه/ زندان به خاطر ۲۰ سکه
حبس ۳۵۰۰ مرد ایرانی به دلیل مهریه/ زندان به خاطر ۲۰ سکه

مدیر عامل ستاد دیه گفت: متاسفانه شاهد هستیم عده‌ای نه با صداق‌های نجومی بلکه به واسطه تعهد مهریه‌های ۲۰ سکه‌ای و ۳۰ سکه‌ای در پرداخت همین میزان دچار مشکل شدند.  سید اسدالله جولایی مدیرعامل این نهاد حمایتی که برای شرکت در مراسم یاد شده به کرمان سفر کرده است، در دیدار با یدالله موحد رئیس […]

مدیر عامل ستاد دیه گفت: متاسفانه شاهد هستیم عده‌ای نه با صداق‌های نجومی بلکه به واسطه تعهد مهریه‌های ۲۰ سکه‌ای و ۳۰ سکه‌ای در پرداخت همین میزان دچار مشکل شدند.

 سید اسدالله جولایی مدیرعامل این نهاد حمایتی که برای شرکت در مراسم یاد شده به کرمان سفر کرده است، در دیدار با یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در این مراسم با کمک ۷۱ میلیارد و ۴۶۰ میلیون ریالی خیرین ۱۵۰ محکوم مالی و ۵۰ بدهکار دیات ناشی از حوادث کارگاهی و رانندگی آزاد و از بند زندان‌های کرمان، جیرفت، کهنوج و رفسنجان به آغوش گرم خانواده باز خواهند گشت.

وی با اشاره به معضل زندانیان مهریه در استان کرمان اظهار کرد: شاید این وصف در قبال مردمان دیار کریمان قابل باور نباشد اما متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و به دنبال آن بالا رفتن میزان اختلافات خانوادگی در این استان در سال‌های اخیر شاهد این واقعیت تلخ هستیم که نیمی از زندانیان غیرعمد کرمان را بدهکاران مهریه تشکیل می‌دهند.  این امر شاید ریشه در معیشت مردم داشته باشد که دارد اما نمی‌توان به این دلیل از فقر فرهنگی برخی خانواده‌ها غافل بود، دلیل این عرض هم شاید آمار مستندی باشد که بیان می‌کند محبوسان ناشی از تعهدات مهریه در صدر زندانیان غیرعمد این استان قرار گرفته‌اند. مرور وضعیت مددجویان ستاد دیه در سه سال اخیر نشان می‌دهد در کرمان جمعیت زندانیان مهریه حتی از بدهکاران مالی ناشی از صدور چک بالاتر است.

حبس ۳۵۰۰ مرد ایرانی به دلیل مهریه

جولایی با اعلام آمار ۳۵۵۰ نفری زندانیان مهریه در کشور اظهار کرد: هم‌اکنون از جمعیت ۳۹۸ نفری محکومان غیرعمد استان کرمان تنها ۱۶۱ نفر بابت تضامین و تعهدات بانکی در بند بوده اما در مقابل ۲۲۱ مرد ایرانی با موضوعاتی نظیر مهریه و نفقه در حبس حضور دارند. افرادی که در تعریف جهانی به دلیل سن و قوای جسمی جزو نیروهای انسانی فعال از آن‌‎ها یاد شده و توسعه ملی در برخی حوزه‌ها تا حدود زیادی به حضور آن‌ها در جامعه بستگی دارد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: نه فقط کرمان بلکه در کنار آمارهای شرم‌آور طلاق‌ در سطح کشور، باید بیان کرد که متاسفانه جمعیت زندانیان مهریه با وجود تبلیغات گسترده فرهنگی در باب اینکه «مهریه را هم می‌گیرند و هم می‌دهند» و تلاش‌های خوب صورت گرفته در حوزه پیشگیری از «ثبت مهریه‌های بعضا معقول اما غیرقابل ایفاء» اما متاسفانه شاهد هستیم عده‌ای نه با صداق‌های نجومی بلکه بواسطه تعهد مهریه‌های ۲۰ سکه‌ای و ۳۰ سکه‌ای در پرداخت همین میزان دچار مشکل شده و با وجود بالا رفتن ارزش ریالی این دست از کابین‌ها روانه زندان شده و می‌شوند.

زندانیان مهریه در اولویت ستادهای دیه نیستند

وی با بیان مردمی بودن ماهیت نهادی چون ستاد دیه یادآور شد: به دلیل خواست عمومی خیرین که همواره بانی و حامی این مجموعه بوده‌اند کمک‌های مردمی در وهله اول به آن دسته از زندانیان نیازمندی اختصاص پیدا می‌کند که بر حسب یک اشتباه یا وقوع یک حادثه پیش بینی نشده متحمل پرداخت دیه شده‌اند و در مرتبه بعدی باز به درخواست همین نیکوکاران که تامین کننده اصلی منابع مالی این نهاد هستند سعی داریم به آن بدهکاران مالی که نه با سوء نیت و نه بر حسب یک بلند پروازی بلکه به دنبال نواسانات بازار تجاری یا بداقبالی در ورود به حرفه‌ای جدید یا هر عنوان موجه دیگری بدهی بالا آورده و به دنبال آن سر از زندان درآورده‌اند کمک نماییم. لذا حمایت از زندانیان مهریه هرگز در اولویت ما نبوده و نیست.

جولایی با اشاره به اینکه زندانیان مهریه به طور مستقیم تحت حمایت هیچ ارگان حمایتی نیستند، تصریح کرد: مساعدت ما در قبال زندانیان مهریه بیشتر جنبه معاضدتی دارد تا این افراد که با اراده کامل و سلامت روانی زیر بار این دست از تعهدات مالی رفته‌اند با ارایه دادخواست اعسار خود بنا به تمکن مالی و موقعیت اجتماعی به صلاحدید قاضی صالح میزان بدهی خود را به همسران‌شان تعدلیل یا تقسیط نمایند که البته ممکن است بعد از احراز ناتوانی مالی و با وجود اینکه میزان مهریه‌ قسط بندی شده اما در پرداخت پیش قسط و نه اصل بدهی یک فرد با مشکل همراه شود. در این زمینه ستاد دیه با هدف حبس‌زدایی از زندان‌ها با انجام تحقیقات بعدی نه به صورت بلاعوض، بلکه در قالب تسهیلات بدون سود به این افراد کمک می‌کند.

وی با تقدیر از همیاری خیرین در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها گفت: امسال تنها در ماه مبارک رمضان با کمک ۸۱ میلیارد تومانی نیکوکاران بیش از ۲ هزار زندانی غیرعمد آزاد شدند. خوشحالیم که این برنامه‌ها محصور به ایام خاصی از سال نشده و برای نمونه همین امروز در استان کرمان میزبان آیینی خواهیم بود که برای نخستین بار در قالب برپایی یک گلریزان زمینه آزادی ۲۰۰ محبوس واجد شرایط  را  فراهم خواهد نمود.

جولایی ادامه داد: این در حالی است که عملکرد سه ماهه ستاد دیه استان در سال ۹۷ نشان می‌دهد از ابتدای سال‌جاری تا پایان خرداد تنها ۵۰ زندانی با مجموع بدهی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان از بند زندان آزاد شده‌اند. از اینکه شاهدیم جشن‌ها و برنامه‌های آزادی ما به مناسبت‌های ملی و مذهبی محدود نیستند خرسندیم.

مدیرعامل ستاد دیه کشور اظهار کرد: با احتساب کانون اصلاح و تربیت کرمان در سطح استان ۱۱ ندامتگاه وجود دارد که به ترتیب زندان مرکزی کرمان، جیرفت و سیرجان با میزبانی از بیشترین زندانی در مجموع ۳۹۸  محکوم غیرعمد را در خود جای داده‌اند که هرچند امشب این آمار به کمتر از ۲۰۰ زندانی تقلیل پیدا خواهند کرد اما همین آمار زیبنده استان خونگرم و با اصالتی چون کرمان نیست.

گذشت ۷۰  درصدی شکات برای آزادی ۵۰ زندانی غیرعمد

جولایی اولیائدم و طلبکاران خصوصی را نخستین خیرین این ستاد مردمی معرفی کرد و گفت: در روند استخلاص هر کدام از زندانیان معرفی شده بنا به ناتوانی مالی و غیرعمد بودن موضوع حبس جلسات صلح و سازش و طرح موضوع اخذ گذشت با رعایت احوال هر کدام از طرفین دعوی پیگیری شده و در برخی از پرونده‌ها حتی شاهد چشم پوشی صد در صدی شکات در امر مطالبه بدهی هستیم اتفاقی که در آزادی ۵۰ زندانی کرمانی محقق شد و در فصل بهار (سه ماهه نخست ۹۷) آن‌هایی که بواسطه درخواست طلب‌ بدهکار خود را راهی زندان کرده بودند، با گذشت ۷۰ درصدی خود از اصل محکوم‌ٌبه و به عبارتی نادیده گرفتن رقمی معادل ۶۵ میلیارد ریال، زمینه آزادی این افراد را فراهم نمودند.

وی افزود: رسیدن به این درصد قابل اعتناء در بحث گذشت از طلبکاران تا حدودی معطوف می‌شود به اجرای یک طرح مردمی که در سطح مساجد شهر کرمان برگزار و به دنبال آن ائمه جمعه و جماعت با دعوت از برخی شکات در محل نورانی مسجد، در معیت مسئولین ستاد دیه ضمن رسیدگی به پرونده‌ها دروهله اول با نیت برقراری آشتی و در صورت عدم حصول این خواسته با استناد به آیات و روایات معتبر درخواست بخشش در قبال بخشی از بدهی را مطرح می‌کردند که این اتفاق در مورد برخی از پرونده‌های مفتوح نتایج موثری داشت و افراد بسیاری در زمان کوتاهی با رضایت شاکی از بند رهایی یافتند.