حتی یک مورد مشکوک به کرونا نداشتیم!
حتی یک مورد مشکوک به کرونا نداشتیم!
رییس جامعه هتلداران مدعی است در یک سال گذشته حتی یک مورد مشکوک به کرونا در هتل‌ها وجود نداشته است.

حتی یک مورد مشکوک به کرونا نداشتیم!

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که هتل‌ها دست‌کم تا آذرماه به برنامه‌های وزارت بهداشت برای استعلام بیماران کرونایی دسترسی نداشتند. با این وجود جمشید حمزه‌زاده که پیش‌تر گفته بود در دوران کرونا فقط ۱۰ درصد ظرفیت هتل‌های کشور مسافر داشته است و ۳۰ درصد هتل‌ها کامل تعطیل و دو سوم نیروی شاغل در این بخش هم بیکار شده‌اند، در آستانه تعطیلات بهمن و نوروز، متنی را منتشر کرده و نوشته که «در طول یک سالی که بحث کرونا وجود داشته، حتی یک مورد مشکوک هم وجود نداشت که کسی آمده باشد در هتلی و مبتلا شده باشد. این مؤید سلامت کامل هتل‌ها از نظر بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها است و باید به یک باور عمومی در جامعه تبدیل شود.»

تعطیلات طولانی کرونا در هتل‌ها نزدیک به یک سال شده است، بیشتر اقامتگاه‌ها هم‌زمان با شیوع این ویروس در کشور با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا و یا به تصمیم خود تعطیل شدند. با کاهش آمار مبتلایان، در برخی شهرها تایید شد که هتل‌ها با ۲۵ یا ۵۰ درصد ظرفیت خود، بسته به وضعیت کرونا در آن منطقه، فعالیت خود را از سر بگیرند، اما همچنان استقبال از اقامت در هتل کم است. طبق آماری که رییس جامعه هتل‌داران داده، پس از کاهش محدودیت‌ تردد بین شهری فقط حدود دو تا سه درصد، بیشتر از ماه‌های قبل، ظرفیت هتل‌ها پر شده است.

جمشید حمزه‌زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ با نزدیک شدن تعطیلات نوروز و پیش‌بینی حجم زیاد سفر پس از یک سال محدودیت، برخورد با اقامتگاه‌های غیرمجاز را درخواست کرده و نوشته است: «مردم ما سال دشواری را پشت سر گذاشتند. شیوع ویروس کرونا مشکلات را افزون کرد و زندگی همه ما را از جهات مختلف تحت تاثیر قرار داد. پیداست که با این همه فشار، مردم بیش از پیش به تفریح و سیر و سیاحت نیازمندند. طبیعی است که نمی‌توان سفر را از زندگی مردم حذف کرد. اما این مشروط به ملاحظاتی در حوزه مدیریت و نظارت است.

سلامت و بهداشت محل اقامت یک وجه بسیار مهم سفر است. دولت، وزارت بهداشت و ستاد کرونا باید مردم را از اسکان در اقامتگاه‌های غیررسمی مانند خانه‌های اجاره‌ای که هیچ نظارتی روی آن‌ها نیست، باز بدارند و آن‌ها را به استفاده از اقامتگاه‌های رسمی، ایمن و دارای نظارت تشویق کنند.”حتی یک مورد مشکوک به کرونا نداشتیم!”

هتل‌ها در نوروز می‌توانند به گونه‌ای میزبان مردم باشند که هیچ دغدغه‌ای از جهت سلامت و بهداشت برای آن‌ها وجود نداشته باشد. این در مورد ورود گردشگران خارجی به ایران هم صادق است. هتل‌ها همان‌طور که برای پذیرایی از گردشگران داخلی آمادگی دارند، آماده پذیرش مسافران خارجی هم هستند و می‌توانند امکان اقامتی خوش را برای آن‌ها فراهم کنند. بی‌شک با کنترل پزشکی در مبادی ورودی می‌توان امنیت سفرهای ورودی را هم تامین کرد.

گردشگری صنعتی فراجناحی است و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط بتوانیم نوروزی مفرح، سالم و بی‌دغدغه برای مردم رقم بزنیم.»

معاون گردشگری با اعلام شروط سفرهای نوروزی، به ایسنا گفته بود که «رزرو اقامتگاه» یکی از پیش‌شرط‌های سفرهای نوروزی است. به مسافرانی که از قبل اقامتگاهی را رزرو نکرده باشند، با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا، اجازه ورود به شهرها یا استان‌ها داده نمی‌شود.

ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز تاکید کرده در صورتی محدودیت سفر در نوروز کم می‌شود که تا پایان سال پیک چهارم آغاز نشود. ولی تیموری ـ معاون گردشگری کشور ـ نیز تصریح کرده است: برقراری سفرهای نوروزی به حاد نشدن ویروس کرونا در کشور مشروط شده است. ضمن این‌که سفر به شهرهای قرمز و نارنجی در تعطیلات نوروز ممنوع خواهد بود.

  • منبع خبر : ایسنا