حریرچی: در پاییز با موج دوباره کرونا مواجه خواهیم شد
حریرچی: در پاییز با موج دوباره کرونا مواجه خواهیم شد
معاون کل وزارت بهداشت از وجود سه پیش بینی در ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده در کشور‌های درگیر کرونا خبر داد.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد معاون کل وزارت بهداشت از وجود سه پیش بینی در ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده در کشور‌های درگیر کرونا خبر داد.”حریرچی: در پاییز با موج دوباره کرونا مواجه خواهیم شد”

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری ظهر امروز در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیش بینی نخست این که در نیمکره شمالی ما در پاییز با موج‌های دوباره مواجه خواهیم شد گرچه شدت آن از شدت ویروس در اسفند و فروردین کمتر است، ولی منجر به قرنطینه و تعطیلی خواهد شد.

وی به دومین پیش بینی اشاره کرد و گفت: مطابق با همه گیری آنفلوانزای اسپانیایی که اوایل قرن گذشته بود، موج دوم خصوصاً در پاییز در نیمکره شمالی شدیدتر است و تعطیلات بیشتر خواهد شد و اقدامات بیشتری باید صورت گیرد و، اما پیش بینی سوم این که در پاییز موج بعدی را خواهیم داشت، ولی منجر به تعطیلی نخواهد شد.

معاون کل وزارت بهداشت، تاکید کرد: آن چه مسلم است این است که ما در ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده بسیاری از رفتارهایمان باید تغییر کند رفت و آمد‌های خانوادگی، سفر، ملاقات‌ها باید کم شود و نکته مهم این که ما باید در این مدت (۱۸ الی ۲۴ ماه) تمام تلاش خود را انجام دهیم که هر مسئله‌ای که جنبه اقتصادی دارد و معیشت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد به حداکثر برسانیم و هر موضوعی را که آثار اقتصادی ندارد، ولی منجر به انتشار کرونا می‌شود، به حداقل برسانیم.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: شبکه بهداشتی و درمانی کشور بستری بسیار مناسب برای دسترسی عموم مردم به مراقبت‌های سلامت بوده است و تقویت آن سهم بسزایی در بهبود شاخص سلامت مردم دارد.

دکتر حریرچی افزود: رهبر معظم انقلاب در پایان سخنانشان در جلسه ستاد ملی کرونا به دو نکته مهم تاکید داشتند اول آن که اهمیت دادند به شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور، ایشان در این باره گفته اند شبکه بهداشتی و درمانی بسیار مهم است و اگر آن طور که حدس می‌زنم و مکرر می‌گویم در برهه‌ای بازتولید این ویروس را داشته باشیم این شبکه می‌تواند در مقابله با آن وضع کمک فراوانی کند.

آقای حریرچی با بیان اینکه ایده و اقدامات اولیه برای پیاده سازی شبکه بهداشتی درمانی کشور از سال ۵۰ تا ۶۰ موجود بوده است، افزود: از سال ۶۰ تا ۶۲ طراحی و اجرای آن آغاز و از سال ۶۳ تا ۶۹ در کل کشور مستقر شده است.

وی گفت: شبکه بهداشتی و درمانی کشور الان از ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه بهداشت روستایی، ۲ هزار و ۷۹۴ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۲۹۷ پایگاه روستایی و ۵ هزار و ۴۸۹ پایگاه سلامت شهری و ۲ هزار و ۷۲۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری تشکیل شده است که ۲۶ میلیون و ۹۵۱ هزار نفر از ساکنان روستا‌ها و شهر‌ها و زیر ۲۰ هزار نفر مناطق عشایری و ۵۶ میلیون و ۱۲۴ هزار نفر از ساکنان شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر را که شامل ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین می‌شود، در بر می‌گیرد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ۹۸ درصد جمعیت روستایی و ۹۳ درصد جمعیت شهری تحت پوشش این شبکه هستند و بیش از ۳۱ هزار بهورز در روستا و ۲۴ هزار و ۵۰۰ مراقب سلامت در شهر‌ها و ۱۴ هزار پزشک خانواده در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی با تعداد زیادی از پیراپزشکان، ماما، آزمایشگاه بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای و تعداد زیادی کارکنان اداری و پشتیبانی مشغول کار هستند.

آقای حریرچی تاکید کرد: مأموریت اصلی شبکه بهداشتی درمانی کشور، عدالت در سلامت توأم با تأمین و حفظ و ارتقای مستمر سلامت است و هدف کلی این شبکه اطمینان از سلامت برای همه در همه سنین و همه جاست.

وی به اولویت‌های راهبردی شبکه بهداشتی و درمانی کشور اشاره کرد و گفت: اولویت مراقبت‌های پیشگیری، اولویت مناطق روستایی و محروم، اولویت خدمات عمومی بر خدمات تخصصی و فوق تخصصی، اولویت خدمات سرپایی بر بستری و بیمارستانی و حداکثر یکپارچگی در خدمات پیشگیری و درمانی و تمرکز زدایی از جمله اولویت‌های راهبردی شبکه بهداشتی و درمانی کشور است.

آقای حریرچی اظهار داشت: انتظارات از نظام مراقبت‌های بهداشتی و درمانی اولیه شامل دسترسی آسان به خدمات، پوشش کامل مردم، ارائه بسته خدمات جامع سلامت، هزینه مناسب خدمات فضای فیزیکی مناسب، جلب مشارکت جامع، توانمندسازی مردم، ارتقای سواد سلامت جامعه، هماهنگی و همکاری درون بخشی و برون بخشی، فناوری مناسب در ارائه خدمات، تربیت نیروی انسانی توانمند، انجام دادن پژوهش‌های کاربردی، بهبود مستمر کیفیت خدمات سطح بندی و برقراری نظام ارجاع، جلب رضایت مردم و جلب رضایت ارائه کنندگان انتظارات از سیستم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی اولیه است.

وی با بیان این که نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور در طول ۱۴ سال عمر خود توانسته امید به زندگی ایرانیان را از حدود ۵۰ به بالای ۷۷ سال برساند، گفت: میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال از ۱۸۵ در هزار به کمتر از ۱۵ در هزار رسیده و میزان مرگ و میر مادران از ۲۷۴ در ۱۰۰ هزار به ۱۷ ممیز ۷ دهم رسیده است.

  • منبع خبر : ایران جیب