حزب‌الله نبود، اروپا مشکلات زیادی با تروریست‌ها داشت
حزب‌الله نبود، اروپا مشکلات زیادی با تروریست‌ها داشت
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه حزب‌الله لبنان از گسترش تروریست‌ها به دیگر مناطق از جمله اروپا جلوگیری کرده است، گفت: اگر حزب‌الله نبود، اروپا مشکلات زیادی با تروریست‌ها داشت.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز برگزار شد، پیرامون استعفای ظریف و گمانه زنی پیرو اختلاف نظر با روحانی اظهار داشت: در این خصوص توضیحات لازم داده شد این استعفا موضوعی شخصی یا بر اثر اختلاف نظر با آقای روحانی نبود بلکه همانطور که گفته شد تلاشی برای ارتقای جایگاه وزارت امور خارجه بود.

وی گفت: آقای ظریف اعتقاد دارد وزارت امور خارجه علاوه بر انجام وظایف ذاتی خود، باید جایگاه حقیقی‌اش را پیدا کند تا بتواند از جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی دفاع کند. لذا مرتبط کردن این استعفا به جناح بازی‌های رایج و بیان اینکه منشأ آن، اختلاف نظر با رئیس‌جمهور بود، موضوعی اشتباه است.

قاسمی در خصوص سفر اخیر بن سلمان به پاکستان و اینکه آیا این کشور تعهدات خود را به ایران انجام خواهد داد یا خیر؟ افزود: روابط ما با پاکستان دیرینه است و به‌عنوان دو کشور همسایه حُسن همجواری را در روابط خود لحاظ می‌کنیم. اختلافات پیش آمده خواست حاکمیت آن کشور نیست اگر چه ما از آنها خواستیم با جدیت بیشتری بحث تأمین امنیت مرزهای دو کشور را پیگیری کنند و تماس‌های دائمی در این راستا میان ایران و پاکستان وجود دارد.

ایران از هیچ کمکی برای حل اختلاف هند و پاکستان دریغ نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اختلافات میان هند و پاکستان و موضع ایران در قبال آن بیان کرد: افزایش تنش میان هند و پاکستان را از ابتدا مذموم دانستیم و با توجه به تحولات بین‌المللی افزایش تنش را به مصلحت هیچ‌یک نمی‌دانیم و از آنها خواستیم از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز اختلافات خود را حل کنند.

وی تصریح کرد: ایران از هر کمکی در راستای ایجاد صلح و دوستی میان دو کشور هند و پاکستان در صورت نیاز آنها امتناع نخواهد کرد.

قاسمی در خصوص فشارهای وارده برای کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران، گفت: بحث نفوذ منطقه‌ای ایران که توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی روی آن تحرکاتی صورت می‌گیرد یک نفوذ مردمی و ذاتی است و ربطی به اقدام خاصی از جانب ما ندارد و این نفوذ معنوی امری نیست که بتوان با خواست یکی دو کشور آن را کاهش یا افزایش داد چرا که به پیوستگی‌های تاریخ و جغرافیا باز می‌گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران کشور شرط پذیری نیست و در حوزه مسائل داخلی و خارجی خود از دیگران اجازه نمی‌گیریم و با استقلال لازمی که داریم سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود را پیش خواهیم برد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام باید عواقب تصمیمات خود را بپذیرد

وی در خصوص الحاق ایران به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF؛ ادامه داد: ما در روابط بانکی و تجاری خود به یکسری ابزارها نیازمندیم و یکی از آنها همین مساله الحاق ایران به لوایحFATF است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است که باید مسئولیت عواقب تصمیمات خود را در مسائل مختلف قبول کند.

قاسمی افزود: ما باید چارچوب‌های بین‌المللی را علیرغم اینکه ممکن است تحفظ خاص خود را داشته باشیم، بپذیریم ولی اینکه این موضوع بتواند کلیه مشکلات اقتصادی ما را حل کند چنین اعتقادی نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مشکلات اقتصادی ما تک علتی نیست و ریشه‌ها و علت‌های مشخصی دارد. پذیرش FATF قطعاً می‌تواند منجر به تسهیل شرایط تبادلات مالی و بانکی جهانی ما باشد. پیوستن در شرایط کنونی بهتر از نپیوستن است و ما می‌توانیم از مشکلاتی که می‌تواند در صورت عدم الحاق ما داشته باشد جلوگیری کند.

وی در خصوص آخرین وضعیت رایزنی‌ها در موضوع امنیت در مرز با پاکستان گفت: موضوع تأمین امنیت مرز پاکستان به طور جدی دنبال می‌شود و پیگیری‌های دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک ایران با طرف پاکستانی ادامه دارد و ما باید به این نتیجه برسیم که مرزهای میان دو کشور همسایه که می‌خواهند روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند، شرایط بهتری داشته باشد.

نحوه حضور بشار اسد به ایران، به درستی انجام شد

قاسمی در خصوص سفر آقای اسد به تهران، بیان کرد: این نوع سفرها در این سطح و با توجه به آثار سیاسی و امنیتی آن معمولاً خبرش از پیش داده نمی‌شود بنابراین روش درستی در ورود و خروج ایشان اتخاذ شد و طبیعتاً آنهایی که باید مطلع می‌بودند، در جریان بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: حاشیه سازی‌ها و نگاه‌های جناحی در این خصوص را نباید جدی تلقی کرد چراکه ما نیاز به همدلی و همزبانی داریم. این سفر بسیار مهم بود و آثار مهمی در آینده خواهد داشت. یکی از اهداف این سفر تشکر دولت و ملت سوریه از ایران جهت تلاشی که برای مبارزه با تروریست‌ها در خاک آن کشور و اقدامات مستشاری صورت گرفته است، بود.

وی در خصوص سفر یک مقام انگلیسی به یمن، ادامه داد: ما با یک بحران جدی خیلی غم‌انگیز در یمن به دلیل تجاوز کشورهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مواجه هستیم که شرایط بدی را ایجاد کرده است. بعد از تلاش‌های ایران برای رایزنی با کشورهای مختلف در خصوص یمن جهت دستیابی به شرایط گفتگو، به مذاکرات سوئد رسیدیم.

قاسمی تصریح کرد: اگر دیگر کشورها علاقمند به کمک برای کاهش یا توقف آن بحران هستند، بهتر است برای فروش سلاح و این نوع سفرها از طریق مقتضی و کارساز در جهت کاهش آلام مردم یمن اقدام کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص طرح یکی از نمایندگان مجلس در برگزاری رفراندوم در خصوص برجام، افزود: قرار نیست درباره هر اظهار نظری، توضیح ارائه شود. نیازی به رفراندوم برای برجام به‌عنوان یک دستاورد بزرگ سیاست خارجی نداریم.

هدف صهیونیست‌ها بهم زدن روابط ایران و روسیه است

وی در خصوص تشکیل کارگروهی از طرف روسیه برای خروج از سوریه که از سوی رژیم صهیونیستی مطرح شد، بیان کرد: مقامات رژیم صهیونیستی عادتی دارند که نمی‌توانند آن را رها کنند و آن هم دروغ گویی و ایجاد جنگ روانی است. آنها می‌خواهند روابط موفق مسکو و تهران را با بیان این‌طور مسائل تحت تأثیر قرار دهند.

قاسمی تصریح کرد: این نوع سخن پراکنی های بیجا همیشه وجود داشته است. روابط ایران و روسیه مستحکم‌تر و گسترده‌تر از پیش خواهد بود. ما حضور مستشاری در سوریه داشتیم و هیچ گاه نیرو و پایگاهی در خاک آن کشور نداشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تا زمانی که سوریه از ما بخواهد در آن کشور خواهیم بود و برای مبارزه با تروریسم به دولت و ملت سوریه کمک خواهیم کرد.

زمینه سازی لازم برای سفر رئیس‌جمهور به عراق انجام شده است

قاسمی در خصوص زمان و دستورکار سفر آقای روحانی به عراق تصریح کرد: این سفر از پیش تعیین شده و در راستای تداوم ارتباطات میان ایران و عراق در سطوح عالی است. رفت و آمدهای زیادی میان دو کشور در حوزه‌های مختلف وجود داشته و دارد.

وی با بیان اینکه بعد از تلاشی که عراق در مبارزه با تروریست‌ها داشت و توانست آنجا را ازلوث وجود افراط گراها پاک کند این سفر از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: زمینه سازی سفر رئیس‌جمهور در سفر چند ماه گذشته آقای ظریف به این کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما با طرف عراقی در حوزه‌های انرژی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری تعامل داریم و خواهیم داشت و این سفر می‌تواند نقطه عطفی برای ارتقای سطح روابط ما با عراق به حساب آید.

قاسمی در خصوص اظهارات وزیر خارجه سابق عربستان علیه ایران و اقدامات منطقه‌ای آن، تصریح کرد: وقتی اسم آقای جبیر می‌آید جواب مشخصی نداریم. آقای جبیر عادت خودش را در مقطعی ترک کرد که کار خوبی هم بود ولی گویا مجدد شروع کرده است به سخنان بی ربط علیه ایران.

وی ادامه داد: اتفاقات داخلی عربستان و موضوع قتلی که در افکار عمومی جهان بسیار تأثیرگذار بود موجب شد ایشان چند صباحی را سکوت کند. دروغ پراکنی‌های عربستان نمی‌تواند مشکلات آنها را حل کند و شرایط را به نفع آنها تغییر نخواهد داد. مردم جهان در این خصوص قضاوت خواهند داشت.

اگر حزب‌الله نبود، اروپا مشکلات زیادی با تروریست‌ها داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تروریستی دانستن حزب الله لبنان از سوی انگلیس، گفت: در حالت خوش بینانه، انگلیس دچار خطای راهبردی شد و در حالت بدبینانه این سیاست به روابط آنها با برخی کشورهای منطقه باز می‌گردد.

وی افزود: حزب الله بخش مهمی از حاکمیت و پارلمان لبنان است. بخش مهمی از نیروهایی است که طی سال‌های گذشته در برابر نیروهای تروریستی مقاومت کرده و در سطح وسیعی از گسترش تروریست‌ها به دیگر مناطق از جمله اروپا جلوگیری کرده است.

قاسمی بیان کرد: لذا بجای این اقدام، باید حزب الله لبنان حتماً مورد حمایت و تشویق دیگر کشورها قرار بگیرد و اگر نبود کمک‌های حزب الله لبنان امروز اروپا مشکلات بسیاری با تروریست‌ها داشت. دولت انگلیس باید در قبال حوادث تلخی که ممکن است در آینده رخ دهد پاسخگو باشد.

گام‌های عملیاتی «اینستکس» در سفر هیئت اروپایی به تهران پیگیری می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سازوکار مالی اینستکس گفت: این سازوکار نه مثبت بوده و نه منفی. این موضوع صرفاً ثبت شده، هر چند دیرهنگام ولی گام مهمی بود. در داخل کشور دستگاه‌های ذی‌ربط در حال تطابق شرایط خود با این سازو کار هستند.

وی افزود: در این خصوص تعاملات خوبی با اروپا داشتیم. در آینده‌ای نزدیک هم میزبان هیئت‌هایی از اروپا که مسئولیت این سازوکار را دارند خواهیم بود تا در گفتگوهای دو طرف گام‌های عملیاتی آن سازوکار دنبال شود. شاید با این سفرها گام‌های بلندتری را در این راستا برداریم.

واکنش به مستند «ایستگاه پایانی دروغ»

وی در خصوص حمایت سرویس اطلاعاتی فرانسه از مؤسس مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز بر اساس مستند پخش شده تحت عنوان «ایستگاه پایانی دروغ»، گفت: ما قطعاً از حیثیت، استقلال و حاکمیت کشور در هر شکل ممکن دفاع خواهیم کرد و بهنگام در قبال هر نوع تجاوزی که دیگران بخواهند به ما داشته باشند اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. متأسفانه نتوانستم آن مستند را کامل ببینم بنابراین قضاوتی نمی‌کنم.

قاسمی بیان کرد: اگر مورد مشخصی در این ارتباط وجود داشته باشد قطعاً دستگاه‌های امنیتی این مساله را پیگیری خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر هیأت‌های اروپایی به ایران برای سازوکار مالیاینستکس افزود: با توجه به اینکه از ابتدا اراده لازم در اروپایی‌ها وجود داشت و در نهایت با ارائه ساز و کاری هرچند دیر هنگام، گام مثبتی برداشتند، امروز ما نیاز داریم که کارشناسان ارشد دو طرف با یکدیگر دیدار و گفتگو داشته باشند.

معاون وزیر خارجه ونزوئلا تحولات کاراکاس را در تهران تشریح کرد

وی در خصوص تحولات ونزوئلا و مواضع ایران در قبال آن گفت: ما دقیقاً تحولات آن کشور را رصد می‌کنیم، معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا در تهران بود و شرایط تحولات آن کشور را برای ما تشریح کرد.

قاسمی با بیان اینکه آمریکا هنوز نیاموخته که نباید دخالت‌های بی‌جا در کشورهای مختلف داشته باشد، تصریح کرد: هرگونه سیاست یکجانبه گرایانه آمریکا در قبال کشورهای مختلف قطعاً محکوم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: دولت، ارتش و مردم ونزوئلا تا کنون پایداری زیادی داشتند. ما با دولت قانونی ونزوئلا در ارتباط هستیم، با سایر کشورهایی که می‌توانند در این خصوص تأثیرگذار باشند هم ارتباطات لازم را داریم.

سفر مدیرکل آمریکا وزارت‌خارجه به مسکو با موضوع تحولات ونزوئلا

وی افزود: مدیرکل آمریکا وزارت خارجه در آینده‌ای نزدیک به مسکو سفر خواهد کرد و ما با روس‌ها هم در این ارتباط رایزنی خواهیم داشت. البته با دیگران هم تماس‌های لازم خود را داریم. این اقدام نابجای آمریکا باید شدیداً از سوی جامعه جهانی محکوم شود. آنها نباید در امری که به آنها ارتباطی ندارد دخالت داشته باشند

قاسمی در خصوص سفر نتانیاهو به روسیه و دیدارش با پوتین، تصریح کرد: روسیه کشور هوشمندی است و در سال‌های اخیر هم با همکاری‌های منطقه‌ای که با آن کشور داشتیم این موضوع را بیشتر درک کردیم. روسیه کشوری نیست که بخواهد بی دلیل از فرامین رژیم صهیونیستی پیروی کند و این قبیل سفرها و بیان برخی مواضع علیه ایران، نمی‌تواند روابط گسترده و محکم ایران و روسیه را تحت تأثیر قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: رژیم اشغالگر قدس به دلیل مشکلات ذاتی که دارد نمی‌تواند اقدامی علیه ایران داشته باشد و شکست‌های متعدد آنها این موضوع را ثابت کرده است.

سخنان وزیرخارجه امارات نشان از رفتار کینه‌ورزانه آنها علیه ایران داشت

وی در خصوص اظهارات ضد ایرانی امارات در میزبانی نشست کنفرانس همکاری‌های اسلامی در سطح وزرای خارجه، تصریح کرد: در نشست اخیر، وزیر خارجه امارات سخنان نامربوطی را گفت و سند پایانی آن نشست هم که در واقع جعل سند بود نشان از رفتار کینه‌ورزانه آنها علیه ایران داشت که پاسخ لازم را از تهران دریافت کرد.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً ما ساکت نخواهیم بود و در مقابل هر سخن نادرستی، موضع‌گیری خودمان را خواهیم داشت. توصیه می‌کنیم امارات به نقش کشوری مستقل بازگردد و دنباله روی دیگران نباشد زیرا گمان می‌کند آنها می‌توانند امنیت را برایشان تأمین کنند.

پیگیری‌های وزارت‌خارجه برای آزادی «اسدالله اسدی» ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آخرین وضعیت دیپلمات دستگیر شده ایران در اتریش که تحویل بلژیک داده شد چگونه است و اقدامات وزارت امور خارجه در آن خصوص تاکنون به چه ترتیبی بوده است، تصریح کرد: روند پیگیری‌های ما در این خصوص همچنان ادامه دارد.

وی گفت: وکلای آقای اسدی، کار خود را دنبال می‌کنند و امیدواریم مجموعه تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک ما به نتیجه مطلوب و رضایت بخش منتج شود.

قاسمی افزود: از تحول جدیدی در این ارتباط اطلاع ندارم ولی این پرونده به عنوان یک موضوع مهم در دستگاه دیپلماسی و بخش‌های ذی‌ربط کشور در جریان است و امیدواریم بی‌گناهی ایشان هرچه زودتر اثبات شود و به ایران بازگردند.

  • منبع خبر : مهر