حسینی شاهرودی : موانع بر سر راه تولیدکنندگان است که باعث افزایش قیمت هاست
حسینی شاهرودی : موانع بر سر راه تولیدکنندگان است که باعث افزایش قیمت هاست
حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه ای با خبرنگار پارلمانی صبح اقتصاد درباره علل افزایش قیمت کالاها با وجود ثبات قیمت ارز گفت:در حوزه ی افزایش قیمت ها فقط ارز اثرگذار نیست. ارز فشار روانی است که بر تولید اثر می گذارد و در حوزه اقتصاد باعث ایجاد حباب در قیمت ها می شود.

موانع بر سر راه تولیدکنندگان عامل افزایش قیمت ها

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، موانع بر سر راه تولیدکنندگان را عامل افزایش قیمت ها با وجود ثبات نرخ ارز ارزیابی کرد.
سید حسین حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو خبرنگار پارلمانی “صبح اقتصاد” درباره علل افزایش قیمت کالاها با وجود ثبات قیمت ارز گفت: در حوزه ی افزایش قیمت ها فقط ارز اثرگذار نیست. ارز فشار روانی است که بر تولید اثر می گذارد و در حوزه اقتصاد باعث ایجاد حباب در قیمت ها می شود که باید این حباب شکسته شود و قیمت ها متعادل شود. مگر آن میزانی که خود ارز اثر می گذارد مثل مواد اولیه و تکنولوژی اما خیلی از کالاهای ما نه از نظر تکنولوژی و نه از نظر مواد اولیه، ارزبری ندارند ولی اثرات روانی ناشی از افزایش قیمت ارز وجود دارد.
نماینده مردم شاهرود و میامی ادامه داد: اینکه هنوز با وجود ثبات قیمت ارز شاهد افزایش قیمت کالاها هستیم ناشی از موانعی است که هنوز بر سر راه تولید وجود دارد و ما اعتقاد داریم که این موانع نه تها رفع نشده بلکه اضافه هم شده است. همین الان در مجلس لایحه ای برای اصلاح مواد ۲۰ تا ۲۱ اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح شده که ما در همین جا متاسفانه بندهایی را داریم که مانع ایجاد میکند. یعنی سامانه ای ایجاد میکنیم که مجددا یک تولیدکننده یا یک فعال اقتصادی که در محیط کسب و کار فعالیتی را انجام میدهد برای کسب مجوزش علاوه بر خوان های مختلف باید از یک خوان دیگر هم در وزارت اقتصاد بگذرد. این موانعی است که برای رفع بخشی از آن باید قانون تغییر کند و برای رفع بخشی دیگر هم اراده ی دولت باید بیشتر شود. مثل قانون رفع موانع تولید که خود دولت می گوید ۲۵درصد بیشتر اجرایی نشده است.
وی افزود: این قوانین، قوانین مالیاتی، قوانین پولی و بانکی قوانین ارزی، قوانین واردات و صادرات، قوانین بیمه تامین اجتماعی و قوانین کار و کارگری است که همه ی این قوانین هم باید اصلاح و هم اجرا شود و اجرای آن مهم تر از اصلاح آن است یعنی همان قانون غلط مشکل دار، مثل قانون مالیاتی و ارزش افزوده که ما داریم اصلاحش می کنیم اگر در پنج سال گذشته سامانه ی جامع مالیاتی عملیاتی میشد بسیاری مشکلات حوزه ی اقتصادی را نداشتیم و شفافیت اقتصادی را در این سامانه مشاهده می کردیم.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این سامانه عملیاتی نشده گفت: در حال حاضر در قانون جدید مجددا دولت را به اجرای این سامانه مکلف کردیم. سامانه ای که ده ها دستگاه متولی آن هستند یعنی یک متولی اصلی دارد و بقیه باید به این سامانه وصل بشوند که همکاری لازم را نکردند. از دو ماه پیش در کمیسیون جلسه گذاشتیم و همه ی این ها را خواستیم و رصد کردیم یکی صد درصد همکاری کرده و همکاری دیگری صفر بوده و با آن برخورد شده. مهلت دادیم که اگر در مهلت مقرر متصل نشود و دیتای خود را به سازمان مالیاتی ندهند گزارش تهیه می کنیم و به صحن علنی به عنوان متخلف خواهیم داد ولی این کار، کار دولت است و دولت باید این ها را جمع کند. اینها همه دستگاه های دولتی اند و این نوع مشکلات باعث می شود که هزینه های تولید بالا رفته و طبیعتا قیمت ها به دنبال آن بالا برود.
گفت و گو: سارا شکری – خبرگزاری صبح اقتصاد