حضور حزب‌الله در سوریه موضوعی منطقه‌ای مرتبط با توازن قواست
حضور حزب‌الله در سوریه موضوعی منطقه‌ای مرتبط با توازن قواست

رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد که مشارکت حزب‌الله در درگیری‌های سوریه به موضوعی منطقه‌ای در ارتباط با توازن قوا تبدیل شده است.  میشل عون، رئیس جمهوری لبنان طی مصاحبه خود با “بی.بی.سی” عربی،  در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان موافق است که گفته اوضاع قبل و […]

رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد که مشارکت حزب‌الله در درگیری‌های سوریه به موضوعی منطقه‌ای در ارتباط با توازن قوا تبدیل شده است.

 میشل عون، رئیس جمهوری لبنان طی مصاحبه خود با “بی.بی.سی” عربی،  در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان موافق است که گفته اوضاع قبل و بعد از بمباران فرودگاه “تیفور” سوریه توسط اسرائیل فرق کرده است، تاکید کرد: تجاوزگری اسرائیل علیه هر کشور عربی از سوی لبنان امری نپذیرفتنی و مردود است؛ به ویژه اینکه این امر به سوریه که از نظر جغرافیایی به ما نزدیک‌تر است، مرتبط می‌شود، اما پاسخ این تجاوزگری همچنان در چارچوب سخنرانی ایشان است و موضع دولت لبنان نیست.

وی در ادامه افزود: مشارکت حزب‌الله لبنان در درگیری‌های کنونی در سوریه به پرونده‌ای در سطح خاورمیانه تبدیل شده و حزب‌الله بخشی از توازن قوا شده و نمی‌تواند به تنهایی تصمیم به خروج از درگیری کنونی بگیرد.

رئیس‌جمهوری لبنان درخصوص روابط با کشورهای عربی و اینکه آیا مکانیزم عملیاتی برای پیگیری مواضعش در نشست‌های عربی اخیر در اردن و عربستان و طرح‌های مطرح‌ شده‌اش وجود دارد یا نه، خاطرنشان کرد: ما در میان عرب‌ها از زبان خانوادگی استفاده می‌کنیم و همدیگر را برادر عرب می‌نامیم و کشور ما کشوری برادر است پس عملا اگر این را باور داریم که احساسمان نیز مشترک است، از این اسلوب استفاده می‌کنیم، پس جایز نیست که برادری علیه برادر دیگر به منظور منافع کسی دیگر مداخله کند بلکه تلاش می‌کند که روابط میانشان اصلاح شود، این جزو نقش ما است که طرح‌هایی را مطرح و نصیحت‌هایی ارائه دهیم.

رئیس جمهوری لبنان درباره تاثیر پیروزی‌های ارتش سوریه بر روابطش با سعد حریری، نخست وزیر لبنان تصریح کرد: ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم ببینیم چه کسی در خارج پیروز نهایی خواهد بود تا بر اساس آن رویکرد ملی خودمان را نسبت به شهروندانمان تغییر دهیم، ما اگر در لبنان پیروز شویم در واقع تمامی‌مان پیروز شده‌ایم و اگر یکی از ما شکست بخورد در حقیقت تمامی ما شکست خورده‌ایم. هر کس که مرا می‌شناسد این پاسخ من را از جنگ سال ۲۰۰۶ میلادی که توسط اسرائیل علیه کشور ما به راه افتاد می‌داند؛ در آن هنگام از من پرسیده شد که ” از مداخله من” در این جنگ چه چیزی حاصل شد که من پاسخ دادم آن جنگ یک تعدی به وطن و شهروندان ما بود و اگر مردم ما می‌باختند ما و آن‌ها در وضعیت شکست به سر می‌بردیم و اگر مردم ما پیروز شوند ما در نهایت با همان مردممان زندگی خواهیم کرد؛ به همین دلیل نباید شهروندان و خاک وطنمان را رها کنیم و من همواره بر اساس این باور فکری رفتار خواهم کرد.

عون همچنین اظهار داشت: قانون انتخاباتی جدید فرصت را برای ورود به صحنه اکثریت و اقلیت فراهم می‌کند و پارلمانی را تشکیل می‌دهد که اجازه می‌دهد تمامی مسائل حل شوند و این مساله ثبات داخلی را افزایش خواهد داد.