حفاظت از میادین نفتی سوریه
حفاظت از میادین نفتی سوریه
وزیر دفاع آمریکا تایید کرد، واشنگتن تعدادی نیروی کمکی مکانیزه به شرق سوریه اعزام خواهد کرد تا از میادین نفتی تحت کنترل کردهای سوریه در برابر حملات احتمالی نیروهای داعش حفاظت کنند.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از پایگاه خبری هیل، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل گفت: آمریکا به حضور کمرنگ خود در سوریه ادامه خواهد داد تا مانع دسترسی نیروهای داعش به میادین نفتی شود و این اقدام همزمان با آن صورت می‌گیرد که ما در حال تغییر مکان برای فاز آتی کمپین مبارزه با داعش هستیم.

رئیس پنتاگون افزود:‌ ارتش آمریکا در حال بررسی چگونگی تغییر مکان نیروها و استقرار آنها در این منطقه به منظور تضمین امنیت میادین نفتی است که در حال حاضر تحت کنترل نیروهای کرد سوریه می‌باشد و تلاش می‌کند تا موضعمان در دیرالزور را تقویت کند.

وی افزود:‌ این نیروهای کمکی شامل نیروهای مکانیزه نیز می‌باشد.

اسپر به جزییات تعداد نیروهایی که قرار است اعزام شوند اشاره‌ای نکرد اما یک نیروی مکانیزه احتمالا شامل تانک‌، دیگر خودروهای جنگی و چند صد پرسنل نظامی می‌باشد.

حضور آمریکا در سوریه تا این لحظه شامل چنین تجهیزاتی نبوده است.

این تصمیم همچنین بدان معنا است که دولت واشنگتن از تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج تمامی هزار نیروی آمریکایی از شمال سوریه که راه را برای حمله ترکیه به این منطقه هموار کرد، عقب نشینی کرده است.

قانونگذاران از جمله جمهوری خواهان این اقدام را که “امنیت منطقه را متزلزل کرده، باعث ظهور مجدد داعش شده و کردها را رها کرده” به شدت محکوم کردند.

اما با وجود آنکه اسپر برنامه‌ها برای اعزام نیرو به نزدیکی میادین نفتی سوریه را اعلام کرد، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در حال وقوع است.

در همین حال ترامپ روز جمعه در صفحه توییتر خود نوشت، نیروهای آمریکایی به کشورشان باز می‌گردند و مدعی شد که ماموریت ارتش آمریکا در سوریه پایان یافته است.

اسپر همچنین به خبرنگاران گفت: ماموریت آمریکا در سوریه همواره جلوگیری از احیای داعش بوده  و در حال حاضر نیز تغییری نکرده است.

وی افزود:‌ اگر داعش به این میادین نفتی دست یابد این بدان معنا است که می‌تواند سلاح، نیرو و هر چیز دیگری که می‌خواهد خریداری کند و آن وقت شکست داعش بسیار دشوارتر خواهد شد.

این اظهارات اسپر بیانگر تغییر سریع در استراتژی آمریکا در سوریه به دنبال تصمیم اخیر ترامپ می‌باشد.

پنتاگون همچنین روز پنجشنبه بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن اعلام کرده بود که به تقویت موضع ارتش آمریکا در شمال شرق سوریه با اعزام ادوات نظامی بیشتر برای جلوگیری از حمله احتمالی داعش و دیگر عناصر بی ثبات کننده به میادین نفتی متعهد است.

  • منبع خبر : ایسنا