واشنگتن موقعیت “حفاظت ویژه” برای شهروندان سوری را تمدید کرد
واشنگتن موقعیت “حفاظت ویژه” برای شهروندان سوری را تمدید کرد

وزارت امنیت کشور آمریکا اعلام کرد: واشنگتن موقعیت “حفاظت ویژه” برای شهروندان سوری را تمدید کرده که باعث می‌شود حدود ۷۰۰۰ تن از آنها از اخراج شدن از آمریکا و بازگشت به کشور جنگ زده‌شان در امان بمانند.  به نقل از خبرگزاری فرانسه دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا موقعیت حفاظت ویژه مشابه برای صدها […]

وزارت امنیت کشور آمریکا اعلام کرد: واشنگتن موقعیت “حفاظت ویژه” برای شهروندان سوری را تمدید کرده که باعث می‌شود حدود ۷۰۰۰ تن از آنها از اخراج شدن از آمریکا و بازگشت به کشور جنگ زده‌شان در امان بمانند.

 به نقل از خبرگزاری فرانسه دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا موقعیت حفاظت ویژه مشابه برای صدها هزار نفر از مهاجران از کشورهای آمریکای مرکزی را لغو کرد و باعث افزایش نگرانی‌ها در بین اتباع سوری شد که ممکن است آنها نیز نفر بعدی باشند.

این گروه براساس یک برنامه انسان دوستانه به نام “موقعیت حفاظت موقتی” (تی پی اس) از اخراج از آمریکا معاف هستند.

کریستین نیلسن، وزیر امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: پس از بررسی دقیق شرایط موجود در سوریه به این نتیجه رسیدیم که تمدید وضعیت حفاظت شده موقتی برای اتباع سوری لازم و ضروری است.

وی افزود: کاملا مشخص است شرایطی که براساس آن این موقعیت حفاظت ویژه برای سوریه تعیین شد همچنان ادامه دارد. در نتیجه این موقعیت حفاظت تمدید می‌شود.

او گفت که شرایط هر کشور به طور جداگانه ارزیابی خواهد شد تا لزوم اعطای موقعیت حفاظت موقتی به شهروندان آنها معلوم شود.

این برنامه اکنون برای سوری هایی که در آمریکا زندگی و کار می کنند هجده ماه دیگر تمدید شده است.

اما سوری هایی که بعد از اوت ۲۰۱۶ وارد آمریکا شدند مشمول این برنامه نخواهند شد که علیرغم وخامت اوضاع سوریه است.

برنامه حفاظت از سوری ها قرار بود در روز ۳۱ مارس منقضی شود.

این تمدید تا ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی ادامه خواهد داشت و نیلسن در آستانه نزدیک شدن به این تاریخ شرایط را بررسی خواهد کرد و تصمیم خواهد گرفت که آیا این موقعیت باید مجددا تمدید شود و یا پایان یابد.

دولت آمریکا موقعیت‌های حفاظت مشابه برای حدود ۲۰۰ هزار تن از اتباع سالوادور، ۵۹ هزار تن از اتباع هاییتی و ۵۳۰۰ تن از اتباع نیکاراگوئه را که برخی آنها چندین دهه در آمریکا زندگی کرده بودند، لغو کرد.

جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شده تبعاتی نیز برای کشورهای منطقه و همچنین آمریکا، روسیه و دیگر کشورها داشته است. در جریان این جنگ داخلی بیش از ۳۴۰ هزار تن کشته شده، بخش‌های وسیعی از سوریه نابود شده و میلیون‌ها تن از شهروندان سوری از این کشور فرار کرده‌اند.