ایران حق استقاده از آزمایش های موشکی را دارد
ایران حق استقاده از آزمایش های موشکی را دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای فعالیت های ماهواره ای ایران محدودیتی در نظر گرفته نشده و فقط به موضوع موشکی اشاره کرده که ایران بنایی برای به رسمیت شناختن این تحریم ندارد و آزمایش های موشکی را حق خود می داند. «محمدجواد آذری جهرمی» عصر امروز (چهارشنبه) در […]

ماهواره

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای فعالیت های ماهواره ای ایران محدودیتی در نظر گرفته نشده و فقط به موضوع موشکی اشاره کرده که ایران بنایی برای به رسمیت شناختن این تحریم ندارد و آزمایش های موشکی را حق خود می داند.

«محمدجواد آذری جهرمی» عصر امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران یادآوری کرد: در توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ (شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) هیچ اشاره ای به فعالیت های بخش فضایی نشده است.
توافق برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه ۱۳۹۴ امضا و از شامگاه بیست و ششم دی ماه همان سال اجرا شد.
آذری جهرمی افزود: در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز برای فعالیت های ماهواره ای ایران محدودیتی در نظر گرفته نشده و فقط به موضوع موشکی اشاره کرده است که جمهوری اسلامی ایران بنایی برای به رسمیت شناختن این تحریم ندارد و آزمایش های موشکی را حق خود می داند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد سی ام تیرماه ۱۳۹۴ کمتر از یک هفته پس از توافق برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ را برای لغو تحریم های ایران با ۱۵ رای موافق و بدون رای مخالف تصویب کرد اما در آن، محدودیت هایی را برای فعالیت های موشکی ایران گنجاند؛ هرچند، در این قطعنامه الزامی برای پذیرش این محدودیت ها در نظرگرفته نشده است. جمهوری اسلامی ایران نیز همان زمان اعلام کرد این محدودیت ها قابل پذیرش نیست.

** ماهواره دوستی آماده پرتاب است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد «پرتاب های متعدد موشکی ایران پس از این قطعنامه، نشان می دهد قصد نداریم به سبب فشارها فعالیت های موشکی خود را متوقف کنیم و این تحریم را به رسمیت بشناسیم».
جمهوری اسلامی ایران پنجم مردادماه در پاسخ به تحریم های آمریکا علیه برنامه موشک های بالستیک خود، موشک ماهواره بر سیمرغ را از مرکز فضایی امام خمینی (ره) به فضا پرتاب کرد.
آذری جهرمی در این زمینه افزود: تاکید داریم ماهواره ها را با استفاده از پرتابگرهای خود به فضا بفرستیم که این امر به هماهنگی های کامل نیاز دارد.
وی همچنین اعلام کرد: سه ماه پیش ماهواره دوستی مربوط به دانشگاه صنعتی شریف را به سایت پرتاب موشکی انتقال داده ایم که در انتظار پرتاب است و باید همه مقدمات این امر فراهم شود.
رییس پژوهشگاه فضایی ایران هفتم خردادماه امسال اعلام کرد: ماهواره دوستی که اطلاعات سنجشی را جمع آوری و به زمین ارسال می کند، در نوبت پرتاب است و پس از آن ماهواره ناهید۱ پرتاب می شود.