حلالی: بازی ایران و انگلیس پایاپای خواهد بود/ آمریکایی‌ها به ما نمی‌رسند
حلالی: بازی ایران و انگلیس پایاپای خواهد بود/ آمریکایی‌ها به ما نمی‌رسند
یک کارشناس فوتبال می‌گوید پتانسیل لازم برای ارائه یک بازی پایاپای مقابل انگلیس را در تیم ملی فوتبال ایران می‌بیند.

به گزارش صبح اقتصاد یک کارشناس فوتبال می‌گوید پتانسیل لازم برای ارائه یک بازی پایاپای مقابل انگلیس را در تیم ملی فوتبال ایران می‌بیند.

اسماعیل حلالی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره هم گروهی تیم ملی فوتبال ایران با تیم‌های انگلیس، آمریکا و برنده پلی‌آف اروپا از میان تیم‌های ولز، اسکاتلند و اوکراین گفت: در مجموع قرعه خوبی نصیب‌مان شد. نه گروه راحتی داریم و نه گروه سخت. بالاخره باید با تیم‌های خوبی روبه‌رو می‌شدیم. همه تیم‌ها شایستگی خود را نشان داده‌اند و به جام‌جهانی صعود کرده‌اند. شاید بعضی تیم‌ها تا ۱۵ درصد با همدیگر اختلاف داشته باشند اما در هنگام شروع مسابقات به اوج آمادگی خود می‌رسند و شکل خوبی خواهند داشت. در حال حاضر نباید به اسامی توجه کنیم. بلکه اسم تیم‌ها باید انگیزه ما را زیادتر ‌کند. به نظرم شاید اگر به جای آمریکا هم با تیمی مانند برزیل بازی می‌کردیم با انگیزه متفاوت برای این دیدار آماده می‌شدیم.

او با اشاره به ماه‌های باقی‌مانده تا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اظهار کرد: در این ۶، ۷ ماهی که تا مسابقات داریم، برنامه‌ریزی ما مهم است. باید ببینیم با خودمان چند چند هستیم. تیم خودمان ملاک است و باید ببینیم از این مسابقات چه می‌خواهیم.

*تا قبل از این به حضور در جام جهانی اکتفا می‌کردیم

این کارشناس فوتبال در واکنش به این که در چند دوره اخیر هیچ گاه تدارکات مناسبی برای تیم ملی در نظر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: تا قبل از این دوره، خواسته ما این بود که فقط به جام‌جهانی برویم. همه راضی بودند که خودمان را نشان دهیم و در کنار آن درخشش کوچکی هم داشتیم خوب بود اما هدفی نداشتیم و نمی‌خواستیم صعود کنیم. الان شرایط کاملا فرق کرده و بازیکنان ما در اروپا هستند. به این شرایط رسیدیم که می‌توانیم یک مرحله بالاتر برویم. تیم‌های آسیایی تا به حال توانستند از گروه خود صعود کنند و حتی چهارم جام جهانی شدند. ما چرا نتوانیم؟

*دیدار با انگلیس در اولین مسابقه بهتر است

حلالی در پاسخ به این سوال که ترجیح می‌داد به عنوان یک مربی، تیمش در اولین بازی جام جهانی با انگلیس، قدرتمندترین تیم گروه روبه رو شود؟ گفت: به نظرم بازی با قوی‌ترین تیم گروه در بازی اول خیلی خوب است. برای حریف هم بازی اول سخت است. آن‌ها ممکن است به هماهنگی و شناخت لازم نرسیده باشند. آن‌ها هم ممکن است امتیاز از دست بدهند و در بازی دوم و سوم تیم خود را آماده کنند تا جلوی از دست رفتن امتیازها را بگیرند. در یک گروه چهار تیمی، اولین بازی با تیم قدرتمند راحت‌تر است.

او درباره متحول شدن تیم ملی انگلستان از زمان روی کار آمدن گرت ساوت‌گیت و موفقیت‌های این تیم در مسابقات اخیر اظهار کرد: اگر انگلیس متحول شده، ما هم متحول شده‌ایم. در نتیجه در جام جهانی به این راحتی نمی‌بازیم.

*بازیکنان ما باور دارند که چیزی از فوتبال اروپا کم نداریم

این بازیکن پیشین تیم ملی در پاسخ به این سوال که بر چه مبنایی می‌گوید ایران به راحتی مقابل انگلستان شکست نخواهد خورد، یادآور شد: بازیکنان ما در سطح اروپا بازی می‌کنند و به این توانمندی رسیده‌اند. قسمت اعظم فوتبال باور است. اگر این توانمندی باشد خیلی از مسائل حل است. به این باور رسیدیم که چیزی از فوتبال اروپا کم نداریم. بازیکنان ما می‌دانند که با یک مقدار کار گروهی بهتر و پشتکار بیش‌تر می‌توانند موفق شوند.

*بازی ایران و انگلیس می‌تواند پایاپای باشد

حلالی درباره این که چه نتیجه‌ای در دیدار با انگلیس، او را راضی می‌کند؟ توضیح داد: قطعا هر مربی برای دیدارهای تیمش برنامه‌ریزی می‌کند و ملاک‌های خود را دارد. تصور من این است که بازی ما با انگلیس می‌تواند پایاپای باشد. ما با هر سه تیم گروه می‌توانیم پایاپای بازی کنیم. نرویم تمام بازی را به حریف واگذار کنیم و دنبال ضد حمله باشیم. اگر بخواهیم خودمان را ثابت کنیم، باید دنبال مساوی باشیم. اگر آن‌ها حمله کردند، باید ما هم حمله کنیم.

*جلوی انگلیس بهترین عملکردمان را خواهیم داشت

او در واکنش به این که آیا می‌توان جلوی تیم ملی انگلیس پایپای بازی کرد و دست به حمله کردن زد، گفت: من این شرایط را در تیم ملی می‌بینم و باید این باور نهادینه شود. تیم انگلیس هم در چند دوره جام جهانی غیبت داشته است. درست است که رقیب از ما بهتر است روی هم رفته فکر می‌کنم که می‌توانیم جلوی انگلیس بهترین عملکرد را داشته باشیم. نسبت به دو تیم دیگر گروه هم در پاره‌ای از مواقع بهتر هستیم. فکر می‌کنم بازی اول ما نشان می‌دهد که صعود می‌کنیم یا نه.

*آمریکایی‌ها به پای فوتبال ما نمی‌رسند

این مربی فوتبال درباره شناختش از تیم ملی آمریکا و قیاس این دیدار با مسابقه‌ای که دو تیم ۲۵ سال قبل برگزار کرده‌اند گفت: آمریکا متفاوت شده است. سال ها قبل یک بازی دوستانه هم با تیم اصلی آن‌ها داشتیم که خودم هم بازی کردم. الان دو، سه بازیکن خیلی سطح بالا دارند اما فکر می‌کنم به طور کلی از نظر تیمی بهتر شده‌اند. الان هم از نظر تیمی جوان شده‌اند اما به پای بازیکنان ما نمی‌رسند. چیزی که بازیکنان ما دارند و تیم های دیگر ندارند، خلاقیت است. بازیکنان ما در لحظه بهترین تصمیم را می‌گیریم. از این اتفاقات در فوتبال‌مان زیاد است. بازیکنان استرالیا در خواب هم نمی‌دیدند که در نیمه دوم و در سی دقیقه پایانی دو گل بزنیم. بازیکنان ما این توانایی را دارند که در هر دقیقه با درخشش خود شرایط را عوض کنند. این خلاقیت در آمریکا و انگلیس نیست.

*باید به اسکوچیچ فرصت حضور در جام جهانی را بدهیم

حلالی درباره انتقادات به عملکرد اسکوچیچ و حمایت فدراسیون فوتبال از این مربی اظهار کرد: ما این جایگاه را در گذشته به افراد اسمی دادیم. خودم در روز اول می‌گفتم جایگاه تیم ملی قوی‌تر از جایگاه او (اسکوچیچ) است. وقتی او (اسکوچیچ) آمد، چیزهایی را که در دوره ویلموتس از دست داده بودیم، پس گرفتیم. درست است که تیم‌هایی که بازی کردیم از ما عقب بودند اما در مواقع سختی مانند بازی با لبنان هم به پیروزی رسیدیم. منظورم این است که تمام فکرمان باید این باشد که مربی ما یک ساختار غلط را درست کرد. چرا نباید به این مربی که ساختار را درست کرده فرصت بدهیم؟ این کار دور از انصاف است. به نظر خودم، این حق اسکوچیچ است که روی نیمکت تیم ملی بنشیند. عملکرد او طوری بود که لایق این فرصت باشد. در دو بازی آخر مقابل کره و لبنان بازیکنان ما غایب بودند و انگیزه لازم را هم نداشتیم. کسانی که می‌گویند اسکوچیچ باید برکنار شوند، به خاطر منافع خودشان است. نیمکت ما نباید تغییر کند.