حمایت از تمامیت ارضی سوریه
حمایت از تمامیت ارضی سوریه
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند و اعتقادی به تهاجم و دخالت نظامی به این کشور ندارد، اظهار کرد که مناقشات را می‌توان از طریق نشست‌های سه یا چهار جانبه حل کرد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد سید حسین نقوی حسینی با اشاره به حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، گفت: راهبرد اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از وحدت سرزمینی کشورها و عدم مداخله و تجاوز به سرزمین‌های کشورها است. اعتقاد ما بر این است که همه باید به تمامیت ارضی یکدیگر احترام گذاشته و اقدامی علیه سرزمینی صورت نگیرد.

وی اضافه کرد: در این راستا حمایت و کمک مستشاری جمهوری اسلامی ایران به برخی کشورهای منطقه با درخواست همان دولت‌ها انجام می‌شود. اعتقاد ما این است که کشوری که مورد تجاوز آن هم بدون دلیل قانونی قرار می‌گیرد باید از تمامیت آن دفاع کرد.

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: همیشه جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی معتقد است که مناقشه را می‌توان با مذاکره حل کرد پس دلیلی به عملیات و حمله نظامی وجود ندارد. عربستان سعودی این تجربه را در یمن داشت که یمن تبدیل به باتلاقی برای عربستان سعودی شد امروز عربستان سعودی به این نتیجه رسیده که باید مذاکره کند. درباره ترکیه هم در وهله اول جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی سوریه حمایت کرده و اعتقادی به تهاجم و دخالت نظامی به این کشور ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: می‌توان مناقشه را از طریق جلسات مشترک سه‌ یا چهار جانبه حل کرد و مسائل را از طریق گفت‌وگو و مذاکره پیش برد. تهاجم نظامی تنها باعث افزایش تنش و اضافه شدن مشکلات در منطقه می‌شود آن هم برای کشوری مثل سوریه که تازه از دست داعش رها شده است.

وی با بیان این‌که نباید از خیانت آمریکا در حمله ترکیه به سوریه چشم‌پوشی کرد، توضیح داد: آمریکا باعث تهاجم و درگیری نظامی ترکیه به شمال سوریه شد؛ آنها چراغ سبز نشان دادند لذا نباید خیانت آمریکا را نادیده گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان و در جمع‌بندی اظهار کرد: کشورهایی همچون ایران، ترکیه و روسیه که با همکاری دیگر داعش تکفیری را از سوریه بیرون کردند و شکست دادند می‌توانند با همکاری خوب و برگزاری نشست‌ها و مذاکره مناقشات را حل کند.

  • منبع خبر : ایسنا