حمایت ایران تلفات جنگ سوریه را کاهش داد
حمایت ایران تلفات جنگ سوریه را کاهش داد
رئیس‌جمهوری سوریه حضور نیروهای فرانسوی در خاک کشورش را اشغالگری و نوعی تروریسم خواند و تأکید کرد که پاریس باید از حمایت هر چیزی که بر افزایش خونریزی، قتل و عذاب در سوریه می‌افزاید، دست بردارد.

اسد: حمایت ایران تلفات جنگ سوریه را کاهش داد ‎/ داعش ساخته آمریکا است

رئیس‌جمهوری سوریه حضور نیروهای فرانسوی در خاک کشورش را اشغالگری و نوعی تروریسم خواند و تأکید کرد که پاریس باید از حمایت هر چیزی که بر افزایش خونریزی، قتل و عذاب در سوریه می‌افزاید، دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگو با نشریه‌ الکترونیک «پاریس مچ» تأکید کرد که جنگ علیه تروریسم در سوریه به رغم پیشروی بزرگ در این زمینه، هنوز پایان نیافته است، و تروریسم همچنان در مناطق شمالی این کشور حضور دارد و ترکیه، ایالات متحده آمریکا، انگلیس و فرانسه همچنان به حمایت از تروریسم ادامه می‌دهند.

رئیس‌جمهوری سوریه خاطرنشان کرد، حضور نیروهای فرانسوی در خاک سوریه، بدون موافقت نظام دمشق، اشغالگری و نوعی از انواع تروریسم محسوب می‌شود و پاریس باید به حقوق بین‌الملل رجوع کند و از حمایت هر چیزی که بر افزایش خونریزی، قتل و عذاب در سوریه می‌افزاید، دست بردارد.

بشار اسد ضمن تکذیب هرگونه همکاری بین دمشق و ایالات متحده آمریکا، خاطر نشان کرد در مسئله مبارزه با تروریسم نمی‌توان با حامی تروریسم همکاری کرد.

مشروح مصاحبه به شرح ذیل است:

خبرنگار: جناب رئیس جمهور از پنج سال قبل در نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی با شما دیدار کردم، در آن زمان، نیروهای دولتی کنترل یک‌سوم خاک کشور را در دست داشتند. امروز ارتش شما به مناطق مرزی با ترکیه بازگشته است؛ آیا احساس می‌کنید که در این جنگ پیروز شده‌اید؟

بشار اسد: اگر بخواهیم در این مورد سخن بگوییم (باید گفت) این جنگ، جنگ من نیست تا در آن پیروز شوم یا نشوم؛ زیرا روایت غربی‌ها این‌گونه وانمود می‌کند که این جنگ، جنگ رئیس‌جمهوری است که می‌خواهد در مقام خود باقی بماند. در حالی‌که این جنگ، جنگ ملی است.. جنگ ملت سوریه علیه تروریسم است… ما از آن زمان تا امروز گام‌های بزرگی در این جنگ برداشته‌ایم، ولی این بدان معنا نیست که ما پیروز شده‌ایم.. ما هنگامی که تروریسم از بین برود، پیروز می‌شویم.. تروریسم هنوز در شمال سوریه وجود دارد و مساله‌ای جدی‌تر این است که حمایت از این تروریسم ادامه دارد… ترکیه و کشورهای غربی چه آمریکا چه انگلیس و چه فرانسه هنوز از تروریسم حمایت می‌کنند بنابرین خیلی زود است که درباره پیروزی صحبت کنیم.

خبرنگار: آیا واقعاً فکر می‌کنید فرانسه به حمایت از تروریسم ادامه می‌دهد؟

بشار اسد: البته، فرانسه در ابتدا تسلیحات ارسال می‌کرد، نمی‌دانم که آیا واقعاً در ماه‌ها یا سال اخیر تغییری در این موضوع ایجاد شده است یا خیر. ما در حال حاضر اطلاعاتی نداریم. اما هنگامی که نیروهای فرانسه بدون درخواست دولت قانونی سوریه وارد خاک این کشور شود، این اشغالگری است. بین حمایت از تروریسم و اعزام نیروهای نظامی برای اشغال یک کشور تفاوت چندانی ندارد.. مساله همان است اما عناوین متفاوت است.

خبرنگار: اما فرانسوی‌ها برای حمایت از کُردهایی که با داعش می‌جنگیدند، به سوریه آمدند.

بشار اسد: آیا ما می‌توانیم نیروهای سوریه را بدون درخواست دولت فرانسه به این کشور اعزام کنیم تا با تروریسم مبارزه کنند؟ این کافی نیست که بخواهی با تروریسم مبارزه کنی؛ زیرا برای مبارزه با تروریسم، قوانین بین‌المللی وجود دارد…من باور نمی‌کنم که حسن نیتی در کار باشد. دولت سوریه هم با داعش می‌جنگد؛ چرا از آن حمایت نمی‌شود؟ چرا دولت فرانسه با داعش می‌جنگد، ولی از النصره حمایت می‌کند؟ در حالی که هر دو، تروریست هستند؟

خبرنگار: شاید شما به دوره ریاست‌جمهوری «فرانسوا اولاند» (رئیس‌جمهور سابق فرانسه) اشاره می‌کنید هنگامی که «لوران فابیوس» وزیر خارجه وقت فرانسه گفت که شما سزاوار زنده ماندن نیستید، اکنون وضعیت در دوره «امانوئل ماکرون» چیست؟ آیا تغییری را در مواضع فرانسه احساس کرده‌اید؟

بشار اسد: در ظاهر بله. ولی وقتی که اشغالگر باقی بماند، این نوعی تروریسم است. باید این حقیقت را درک کنید. ما باید در مورد تغییر اقدامات صحبت کنیم، نه شکل. اظهارات برای ما مهم نیست بلکه اقدامات روی زمین مهم است.

خبرنگار: اقدامات روی زمین چطور باید صورت بگیرد؟

بشار اسد: از طریق بازگشت به قوانین بین‌المللی است. ما از دولت فرانسه چیزی نمی‌خواهیم. ما خواهان حمایت‌های سیاسی و اقتصادی و امنیتی آنها نیستیم. ما به آنان احتیاج نداریم و می‌توانیم امور خود را در سوریه مدیریت کنیم، اما ما می‌خواهیم آن‌ها به نظام بین‌المللی بازگردند.. این نظام در حال حاضر وجود ندارد.. ما شاهد هرج و مرج بین‌المللی هستیم. ما نمی‌خواهیم که آن‌ها از رئیس‌جمهور حمایت کنند، این موضوع برای من اهمیتی ندارد وبرای ما مهم نیست که بگویند این رئیس‌جمهور خوب است یا بد. این مساله سوری است. تنها چیزی که می‌خواهیم این است که آن‌ها از هر چیزی را که خون، قتل و شکنجه در سوریه را افزایش می‌دهد، متوقف می‌کنند.

خبرنگار: فرانسه در معرض مشکلی واقعی متعلق به تروریست‌های جهادی مستقر در خاک سوریه قرار دارد، آیا این عناصر در زندان‌های شما به‌سر می‌برند؟

بشار اسد: صرف‌نظر از ملیت‌ها، مقام‌های ذی‌صلاح آمارها را در اختیار دارند،  اما در هر صورت اگر آنان است، مشمول قوانین سوریه خواهند بود. تروریست تروریست است چه فرانسوی باشد چه سوری باشد.

خبرنگار: در صورت حصول توافق با «نیروهای حمایت مردمی» و ورود ارتش به این مناطق، به چه نحوی با ۴۰۰ تروریست تبعه فرانسه، که در حال حاضر در این مناطق محبوس هستند، تعامل خواهد شد؟

بشار اسد: همه تروریست‌های مستقر در مناطق تحت کنترل دولت سوریه مشمول قوانین سوریه خواهند بود. قانون سوریه در رابطه با تروریسم بسیار واضح است و آنها در دادگاه‌های ویژه تروریسم محاکمه می‌‌شوند.

خبرنگار: شما قصد ندارید آن تروریست‌ها را به اروپا بازبگردانید همانگونه که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه انجام داد؟

بشار اسد: اردوغان به دنبال باج‌گیری از اروپا است، کسی که به خودش احترام قائل است به این روش حرف نمی‌زند، مؤسسات و قانون وجود دارد و موضوع ارسال تروریست‌ها یا هر شخص محکوم‌شده به کشور دیگری بر اساس توافقنامه‌ها بین کشورها انجام می‌شود. خارج کردن یک تروریست از زندان تا غیرنظامیان را بکشد یک اقدام غیر اخلاقی است.

خبرنگار: ۸ سال از جنگ گذشت و کشور نابود شد و تعدادی از شهرها ویران شدند. نیمی از ساکنان آن آواره و صدها هزار تن کشته شدند. آیا قبول دارید که بدون حمایت روسیه یا ایران قادر نبودید که در این نبرد پیروز شوید؟

بشار اسد: جنگ دشوار است و آسان نیست و ما هم ابرقدرت نیستیم. ما در حال جنگ با ثروتمندترین و قدرتمندترین کشورهای جهان هستیم. قطعا هیچ شکی وجود ندارد که حمایت دوستانمان به کاهش تلفات منجر شده و به ما برای بازپس‌گیری سرزمین‌مان کمک کرده است. اگر از ما می‌پرسید که آیا سوریه بدون برخورداری از این حمایت به سوی تجزیه یا شکست کامل می‌رفت باید بگویم که این یک سوال فرضی است چرا که گاهی حدس زدن نتیجه بازی تنیسی که در آن ۲ بازیکن دخیل هستند دشوار است چه برسد به جنگی که در آن ده‌ها بازیگر و صدها هزار جنگجو دخیل هستند.

خبرنگار: آیا شما در طول این جنگ حتی برای یک لحظه به ترک کشور فکر کردید؟

بشار اسد: حقیقت این است که من به به آن فکر نکردم. چون این گزینه موجود نبود یا مطرح نبود. این موضوع فقط توسط مقامات غربی مطرح شد، نمی‌توانم به این گزینه فکر کنم تا زمانی‌که توسط ملت سوریه مطرح نشود، هنگامی که ملت سوریه می‌گویم، منظورم اکثریت مردم سوریه است نه اقلیت از تروریست‌ها یا اقلیت ساختگی توسط آژانس‌های اطلاعات خارجی یا اقلیتی است که به دلیل دریافت پول از قطر دست به تظاهرات زدند. این موضوع توسط اکثریت مطرح نشده است بنابراین من ماندم.

خبرنگار: از لحاظ نظامی، جبهه النصره در سال ۲۰۱۳ چندین کیلومتری از محل سکونت شما فاصله داشت، این گروه به محله «العباسیین» و «میدان العباسیین» رسید؟

بشار اسد: درست است. دمشق سال‌ها تحت محاصره کامل یا جزئی قرار گرفته بود. این بزرگ‌ترین انگیزه برای من بود تا بمانم و از کشورم دفاع کنم. این وظیفه من بر اساس قانون اساسی است که از مردم در برابر تروریسم دفاع کنم.

خبرنگار: در مورد بازسازی، گفته می‌شود که بازسازی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار تا ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد، در سایه محاصره و تحریم‌های تحمیلی علیه شما که درد و رنج ملت سوریه را می‌افزاید، آیا طرحی برای خارج کردن ملت از فشار و تنگنا را در اختیار دارید؟

بشار اسد: صنعت دارد بزرگ‌تر می‌شود. در برخی از بخش‌ها، به عنوان مثال بخش داروسازی در حال گسترش است، همچنین در مورد بازسازی. شما می‌توانید به حلب بروید که توسط تروریست‌ها به شدت ویران شده ‌است و هر سال شاهد تفاوت بزرگی خواهید شد. دولت و شهروندان مشغول بازسازی هستند.

خبرنگار: اما لیره سوریه در بدترین حالت قرار دارد. ارزش آن خیلی افت کرده است و باید سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشید. آیا چین و کشورهای دیگر می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند؟

بشار اسد: اخیراً و در طول ۶ ماه گذشته، برخی از شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در سوریه آمده‌‌اند، البته سرمایه‌گذاری خارجی در این شرایط کند به صورت کند باقی خواهد ماند. اما راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد. آن‌ها به زودی سرمایه‌گذاری خواهند کرد، اما این بدان معنی نیست که روند سرمایه ‌گذاری سریع خواهد بود. من یک واقع‌گرا هستم.

خبرنگار: چند سال طول خواهد کشید؟

بشار اسد: این به مدت ‌زمان محاصره و روش‌های آن بستگی دارد. این موضوع همچنین به بازگشت سوری‌ها از خارج بستگی دارد. آنها در حال بازگشت هستند اما به صورت تدریجی. پاسخ دادن به این موضوع دشوار است. اما این یک فرآیند مداوم برای سال‌ها است.

خبرنگار: چند نفر سوری به سوریه بازگشت؟

بشار اسد: در کمتر از یک سال بیش از یک میلیون سوری بازگشتند و روند بازگشت در حال حاضر به خصوص پس از آزادسازی دمشق و منطقه جنوبی و اطراف آن افزایش یافته است. البته بخشی از بازگشت نیز مربوط به بازگشت زیرساخت‌ها و سایر خدمات از قبیل برق، مدارس و بیمارستان‌ها است. متاسفانه این سه بخش بیشترین آسیب‌ها را از محاصره و تحریم متحمل شده‌اند. در عین حال غرب بر پناهندگان فشار می‌کند تا به سوریه باز نگردند. غرب از این مساله انسانی به عنوان یک برگه برای اهداف سیاسی استفاده می‌‌کند.

خبرنگار: بسیاری از این مهاجران به دلیل که مخالف شما بودند رفتند. چگونه از آنان دعوت می‌کنید که تا برگردند. چگونه آنها را به بازگشت تشویق می‌کنید؟ آیا آنان مورد عفو قرار خواهند گرفت؟

بشار اسد: بسیاری از آنان طرفدار دولت هستند و انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ گواهی بر این امر است و آنان در این انتخابات شرکت کردند و به نفع رئیس‌جمهور رای دادند. در مورد بازگشت آنان هیچ مشکلی وجود ندارد. این بازگشت بدون عفو عمومی صورت می‌گیرد. بخشی از کسانی که بر می‌گردند، مخالفان هستند که در حق آنان هیچ پرونده‌ای وجود ندارد؛ زیرا آنان قانون را نقض نکردند. در مورد مخالفت با من، اکنون مخالفان در قلب سوریه وجود دارند و هیچ مشکلی وجود ندارد. ما به طور مداوم با آنان همکاری می‌کنیم. در مورد عفو عمومی، ما هر از گاهی عفو عمومی صادر کردیم، چند ماه پیش یک عفو عمومی صادر کردیم، چون برخی می‌ترسند که بدون عفو عمومی بیایند. فکر می کنند که دستگیر خواهند شد اما تنها کسانی که سلاح حمل می‌کنند دستگیر می‌شوند و حتی آنها را مورد عفو قرار می‌دهیم.

خبرنگار: سال گذشته هنگام سقوط «غوطه»، به آنجا رفتم و با چند شورشی جوان در آنجا دیدار کردم  که اسلحه حمل می‌کردند. افسران سوریه از آنان خواستند تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به آنان گفتند که به آنان آسیبی نخواهد رسید. اما آنان گفتند: شما از ما می‌خواهید سلاح‌های خود را زمین بگذاریم زیرا می‌خواهید ما به ارتش ملحق شویم و این را نمی‌خواهیم… آنان به ادلب رفتند… موضع شما چیست؟

بشار اسد: اگر بخواهیم در مورد حقایق صحبت کنیم، برخی از آن‌هایی که به ادلب رفتند خانواده‌هایشان را ترک کردند و ما به عنوان یک دولتی از آنان مراقبت می‌کنیم. از سوی دیگر، افراد مسلحی وجود دارند که به ادلب رفتند، اما بعداً به ما تسلیم شدند. آن‌ها از ما درخواست کردند و ما به آنان اجازه دادیم تا برگردند و مشمول عفو شدند. به بیشتر آنان گفته می‌‌شد که دولت یا ارتش شما را خواهند کشت. البته هنگامی که آن‌ها به مدت ۷ سال خارج از( قوانین) دولت زندگی کردند. اما هنگامی که ارتش وارد غوطه شد، زندگی به حالت عادی بازگشت. مردم عادی به صورت عادی زندگی می‌کنند. ما باید بدانیم که برخی از آنان می‌جنگند نه به دلیل اینکه افراط‌گرایان بودند، بلکه هیچ گزینه‌ای دیگری نداشتند یا باید با تروریست‌ها بجنگند یا کشته شوند. آنان به تدریج پس از اینکه مطمئن شدند تسلیم ما شدند.

خبرنگار: آیا از محل اختفای «ابوبکر البغدادی» رهبر ارشد گروه داعش، اطلاعی داشتید و اینکه در عملیات علیه وی با آمریکا همکاری کرده است؟ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در هنگام اشاره به قتل البغدادی، از سوریه نیز تشکر کرد.

بشار اسد: همیشه وقتی با این سوال مواجه می‌شوم خنده‌ام می‌گیرد. چرا که سوال مهم‌تر این است که آیا البغدادی واقعاً کشته شده یا خیر و اینکه آیا این «نمایش زیبایی» که آمریکا ترتیب داده؛ واقعاً اتفاق افتاد؟

خبرنگار: ولی داعش کشته شدن البغدادی را تایید کرد.

بشار اسد: بله. ولی داعش ساخته آمریکا است. این گروه تروریستی جزو نمایشنامه است. هنگامی که البغدادی در زندان آمریکایی بود، آمریکا بازیگری به او آموخت. بنابراین من می‌گویم که این، نمایشنامه بزرگی است، اما آیا واقعا اتفاق افتاد؟ ما نمی‌دانیم.. این بدان معنا نیست که وی کشته نشده است. ولی اگر او کشته شود، به این دلیل نیست که او یک تروریست است. آنها می‌توانستند زمانی که داعش نفت را از سوریه به عراق منتقل کند، به آن حمله کنند ولی این کار را انجام ندادند. افزون بر این، هنگامی که داعش به ارتش سوریه در دیرالزور حمله کرد، آمریکا به ارتش سوریه و نه به داعش، حمله کرد. بنابراین ما با آمریکایی‌ها همکاری نکرده‌ایم. ما در مبارزه با تروریسم نمی‌توانیم با کسانی که از تروریسم حمایت می‌کنند، همکاری کنیم.

خبرنگار: پس چرا دونالد ترامپ از سوریه تشکر کرده است؟

بشار اسد: این هم یکی از جوک‌های بامزه ترامپ است. این فقط یک جوک است.

خبرنگار: در دیدار من با شما در سال ۲۰۱۳ میلادی شما برای من تاکید کره اید که ارتش سوریه هرکز از اسلحه شیمیایی استفاده نکرده است اما بعد از آن مساله «خان شیحون» سپس «دوما» مطرح شد. چرا این تعداد شواهد مربوط به استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط ارتش سوریه وجود دارد؟

بشار اسد: نه… شاهدی بر ادعای استفاده از سلاح شیمیایی تا امروز وجود ندارد. استفاده از این سلاح جان صدها یا هزاران نفر را خواهد گرفت و این این اتفاق نیفتاد. اما سبب این شواهد این است که ارتش سوریه در برابر تروریست‌ها پیشرفت می کرد، پس باید بهانه‌ای وجود داشته باشد تا به ارتش سوریه ضربه بزنند و این امر اتفاق افتاد. ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در دو حالت استفاده می‌شود: هنگامی که ارتش سوریه در حال پیشرفت باشد یا وقتی که برای عملیات بزرگی آماده می‌شویم پس آنها قبل از آغاز عملیات این ادعا را منتشر می‌کردند تا ارتش سوریه را تهدید کنند. چیز دیگری هم هست. ما به خوبی پیشرفت می‌کنیم پس چرا از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنیم؟ ارتش سوریه به هر جا وارد می‌شود، غیرنظامیان در آن جا وجود داشته باشند و آنها به زندگی طبیعی خود باز می‌گردند. پس آنها چطور باقی ماندند و ما از سلاح شیمیایی استفاده کردیم؟ در واقع دروغگویی در مورد این موضوع در رسانه‌های غربی و در سیاست های غربی محدویتی ندارد.

  • منبع خبر : تسنیم