حمایت کامل اروپا از برجام
حمایت کامل اروپا از برجام

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی اعلام کرد که این اتحادیه هر کاری که بتواند برای حفظ توافق هسته ای ایران انجام می دهد. به نقل از رویترز، «هلگا اشمید» که در زوریخ سخن می گفت با تاکید بر حفظ برجام گفت: به رغم اشتباهاتی که از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا […]

برجام

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی اعلام کرد که این اتحادیه هر کاری که بتواند برای حفظ توافق هسته ای ایران انجام می دهد.

به نقل از رویترز، «هلگا اشمید» که در زوریخ سخن می گفت با تاکید بر حفظ برجام گفت: به رغم اشتباهاتی که از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا انجام می شود، کشورهای اروپایی نهایت تلاش خود را برای حفظ برجام انجام می دهند.

اشمید در ادامه افزود: این (برجام) یک توافق دوجانبه نیست. این یک توافق چندجانبه است. به عنوان کشورهای اروپایی ما هر کاری را برای اینکه پابرجا بماند انجام می دهیم.

اشمید این اظهارات را در کنفرانس سرمایه گذاری ایران در زوریخ ایراد کرد.

وی تصریح کرد که اتحادیه اروپا نسبت به فعالیت موشکی ایران انتقاد دارد ولی جای بحث درباره آن جای دیگری است و نه در برجام. قرار نبود که در مذاکرات هسته‌ای به سیاست‌های منطقه‌ای ایران پرداخته شود از این رو نمی توان از توافق انتقاد کرد.

اشمید گفت که اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران هم  به صراحت به این توافق پایبند است، آن را اجرایی می‌کند و از همه‌طرف‌ها هم انتظار دارد که چنین کنند.»

این مقام اروپایی افزود: «هم‌اکنون که با برنامه ارزیابی نشده هسته‌ای کره‌شمالی مواجه هستیم، نمی‌خواهیم که بحران هسته‌ای جدیدی با ایران ایجاد شود.»

معاون فدریکا موگرینی ادامه داد؛ اگر برجام پایدار نماند ایران می‌تواند به غنی سازی مورد نظر خود برگردد که می‌تواند منجر به تشدید بی ثباتی در منطقه و مسابقه تسلیحاتی شود.

اشمید همچنین گفت که همه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا از پیوستن ایران به سازمان تجارت‌جهانی و درگیر شدن این کشور در اقتصاد جهانی حمایت می‌کنند.

قرار است تا اواسط ماه جاری میلادی دولت آمریکا در گزارشی پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را به اطلاع کنگره برساند. نظر به تحرکات غیر ایرانی صورت گرفته از سوی کاخ سفید در ماه های اخیر احتمال خروج واشنگتن از برجام افزایش یافته است.