حمله ترکیه باید در ناتو مورد بحث قرار گیرد
حمله ترکیه باید در ناتو مورد بحث قرار گیرد
صدر اعظم آلمان در دیدار با نخست وزیر نروژ ضمن درخواست مجدد از ترکیه برای توقف فوری حملات به شمال سوریه خواستار گفتگو درباره این موضوع در ائتلاف نظامی ناتو شد.

مرکل: موضوع حمله ترکیه به سوریه باید در ناتو مورد بحث قرار گیرد

صدر اعظم آلمان در دیدار با نخست وزیر نروژ ضمن درخواست مجدد از ترکیه برای توقف فوری حملات به شمال سوریه خواستار گفتگو درباره این موضوع در ائتلاف نظامی ناتو شد.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، به نقل از روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ”، “آنگلا مرکل”، صدر اعظم آلمان برای چندمین بار از ترکیه درخواست کرد که به حملات نظامی خود به شمال سوریه پایان دهد.

وی تاکید کرد که این اقدام ترکیه درد و رنج انسانی زیادی با خود می آورد و با نگاهی به سازمان تروریستی داعش منجر به ناامنی بیشتر می شود.

وی که بعد از دیدار با “ارنا سولبرگ”، نخست وزیر نروژ در برلین سخن می گفت همچنین درباره محکومیت شدید حملات ترکیه علیه سوریه توسط ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در نشست اخیر لوکزامبورگ ابراز رضایت کرده و گفت: من خوشحالم که در این نشست توافقی وجود داشت.

وی تاکید کرد که این موضوع باید همچنین در ناتو که ترکیه عضو آن هست هم مورد بحث قرار گیرد. وی البته درباره عواقب این اقدام ترکیه در ائتلاف نظامی ناتو سخنی نگفت.

سولبرگ هم مانند مرکل خواستار پایان حملات ترکیه به شمال سوریه شده و در عین حال اخراج این کشور از ائتلاف نظامی ناتو را رد کرده و گفت: بهتر است که ما ترکیه را در خانواده خود داشته باشیم و در این تشکل با آن گفتگو کنیم. وی همچنین از آنکارا خواست که به قوانین بین المللی احترام بگذارد و همچنین تاکید کرد که ترکیه باید هر چه سریع تر به حملات نظامی خود در شمال سوریه پایان دهد.

عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه با نام عملیات «چشمه صلح» که از بعد از ظهر روز چهارشنبه به وقت محلی با اعلام رسمی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه آغاز شده، مخالفت‌های زیادی را در بین کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی به‌دنبال داشته است.

برخی کشورها از جمله هلند تا به حال توقف صادرات تسلیحات به ترکیه را اعلام کرده اند. کشور آلمان هم در واکنش به مداخله نظامی به سوریه اعلام کرده است که صادرات تسلیحات خود به این کشور را متوقف می کند.

سوئد هم آشکارا درباره تحریم تسلیحاتی ترکیه سخن گفته و می خواهد در صورت بدتر شدن شرایط تحریم های اقتصادی و یا تحریم علیه اشخاص خاص را علیه ترکیه مد نظر قرار دهد. دولت فرانسه نیز مسئله تحریم ها علیه ترکیه را در دستور کار قرار داده است

انگلیس هم امروز از توقف صادرات تسلیحات به ترکیه خبر داد.