ایران هیچ دلیلی برای حمله موشکی به کشورهای اروپایی ندارد
ایران هیچ دلیلی برای حمله موشکی به کشورهای اروپایی ندارد

مقام بلندپایه وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که ایران برای انجام آزمایشات موشکی هیچ ممنوعیتی ندارد و نگرانی برخی کشورها در مورد توسعه توان موشکی ایران کاملا بی پایه و اساس است. به نقل از خبرگزاری «تاس»، “میخائیل اولیانوف” مدیر بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که انجام آزمایش […]

مسکو

مقام بلندپایه وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که ایران برای انجام آزمایشات موشکی هیچ ممنوعیتی ندارد و نگرانی برخی کشورها در مورد توسعه توان موشکی ایران کاملا بی پایه و اساس است.

به نقل از خبرگزاری «تاس»، “میخائیل اولیانوف” مدیر بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که انجام آزمایش موشک بالستیک جدید از سوی ایران هیچ مغایرتی با تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل نداشته و هیچ توافقنامه بین المللی را نیز نقض نکرده است. وی در تفسیر خبر منتشره در مورد آزمایش موشک بالستیک جدید بردمتوسط (برد تا ۲ هزار کیلومتر) ایران که قادر است چندین کلاهک را حمل کند، این مطلب را بیان کرد.

این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شد: «ممنوعیتی برای پرتاب موشک از سوی ایران وجود ندارد و توافق در این خصوص دقیقا در جریان تهیه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در زمینه حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بین نمایندگان تهران و کشورهای عضو گروه «۱+۵» صورت گرفته است. بر اساس این سازش، حتی ممنوعیت قبلی بر اساس قطعنامه شورای امنیت، لغو گردید و بجای آن در قطعنامه جدید تنها ایران از پرتاب موشک‌های بالستیکی منع شده است که قادر به حمل کلاهکهای حاوی تسلیحات کشتار جمعی باشند. بنابراین این بخشی از توافق و سازشی است که انجام شده و باید به آن پایبند بود.»

به گفته اولیانوف، در حال حاضر کوچکترین پایه و اساسی وجود ندارد که ثابت کند موشکهای آزمایش شده در ایران قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای یا دیگر تسلیحات کشتار جمعی باشند. توافق صورت گرفته در سال ۲۰۱۵  در مورد برنامه هسته‌ای ایران به درستی در حال اجراست: ایران هیچ سلاح اتمی، شیمیایی یا میکروبی در اختیار ندارد و تاکنون هیچ کسی هم چنین ادعایی را در مورد ایران مطرح نکرده است. بنابراین سئوال این است که پس مشکل در کجاست؟»

این مقام وزارت خارجه روسیه یادآور شد، البته کشورهایی وجود دارند که به ایران اعتماد نداشته و نگران آن هستند که توسعه توان موشکی آن می تواند در آینده مشکلات جدی برای آنها بوجود آورد و این کشورها دقیقا به همین دلیل تلاش می کنند برای توسعه برنامه موشکی ایران ممانعت ایجاد کنند. وی افزود: «این در حالی است که کسی نمی تواند توضیح دهد اساس چنین نتیجه گیری از سوی آنها چیست؟»

ایران تهدیدی برای هیچ کشوری بوجود نیاورده و نگرانی‌ها بهانه است

میخائیل اولیانوف توضیح داد: «در جهان تنها دو کشور وجود دارد که از تولید موشکهای دارای بردمتوسط و کوتاه خودداری کرده اند: فقط روسیه و آمریکا. اکثر کشورهای غربی عضو ناتو هم استفاده از این نوع تسلیحات را گسترش نداده اند. ولی حداقل ۲۰ کشور در جهان هستند که محدودیتی در این زمینه برای خود قائل نشده و هیچ ممانعتی هم در این رابطه برای آنها وجود ندارد که یکی از این کشورها، ایران است که معتقد است با توجه به اوضاع منطقه و خصوصیات روابطش با کشورهای همسایه، ضروری است که دارای موشکهای بردمتوسط و کمتر باشد تا بتواند امنیت ملی خویش را تامین کند. این مسئله هیچ تهدیدی را در پی ندارد.»

این دیپلمات افزود: «توانایی موشکی ایران برای سالهای زیادی بهانه ای برای ایجاد سپر موشکی اروپایی از سوی ناتو و آمریکا قرار گرفته بود. ولی شرکای اروپایی ما در پاسخ به این سئوال که آیا براستی کسی در اروپا نگران آن است که ایران به این قاره حمله موشکی کند، فقط لبخند زده و سکوت می کردند. همه آنها به خوبی می دانستند که ایران هیچ دلیلی برای حمله موشکی به کشورهای اروپایی ندارد. بعدا مشخص شد که سپر موشکی اروپایی در حقیقت علیه روسیه جهت گیری شده است.»