حمله موشکی به نفتکش ایرانی
حمله موشکی به نفتکش ایرانی
نفتکش ایرانی سابیتی صبح دیروز در ساعت های ۵ و ۵:۲۰ صبح به وقت ایران در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار تخریب در بخش بدنه شد که احتمال می‌رود دلیل آن اصابت دو موشک باشد.

حمله موشکی به نفتکش ایرانی در دریای سرخ

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، نفتکش ایرانی سابیتی صبح دیروز در ساعت های ۵ و ۵:۲۰ صبح به وقت ایران در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار تخریب در بخش بدنه شد که احتمال می‌رود دلیل آن اصابت دو موشک باشد.

این سانحه آسیب‌دیدگی در مخازن ۱ و ۲ در قسمت سمت راست کشتی به ابعاد نیم تا یک و نیم متر در بدنه کشتی ایجاد کرده است. منشا این حملات هنوز مشخص نشده است و تحت بررسی و رصد کارشناسی و امنیتی قرار دارد.

این کشتی خوشبختانه دچار حریق نشده است و همه کارکنان کشتی در وضعیت سالم و ایمن به سر برده و کشتی نیز با تلاش کارکنان کشتی و هدایت کارشناسان حاضر در اتاق اضطرار شرکت ملی نفتکش در وضعیت با ثباتی قرار دارد. این کشتی ظهر دیروز با سرعتی کم منطقه را ترک و به سمت آب‌های خلیج فارس حرکت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی «سابیتی» در دریای سرخ اعلام کرد: بررسی‌های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می‌دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.

سید عباس موسوی با اشاره به تحت کنترل بودن شرایط نفتکش اظهار داشت: خوشبختانه خدمه نفتکش هیچگونه آسیبی ندیده‌اند و شناور در حالت پایدار قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان ساخت: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکش‌های ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسی‌ها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.

وی با ابراز نگرانی در خصوص آلودگی ایجاد شده در منطقه به دلیل نشت شدید نفت از مخازن آسیب دیده کشتی، اعلام کرد: کلیه مسئولیت‌های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد شده در منطقه بر عهده عوامل این ماجراجویی خطرناک است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.

همچنین سخنگوی وزارت نفت به ایرنا خبر داد که به دنبال وقوع حادثه برای نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ، جلسه ویژه‌ای در دفتر وزیر نفت با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفتکش برای بررسی ابعاد حادثه برگزار شده است.

کسری نوری در پی انفجار نفت‌کش ایرانی به خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد: پس از انفجار نفتکش، جلسه ویژه‌ای در دفتر وزیر نفت با حضر رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفتکش  برگزار شده است.  به گفته وی در این جلسه گزارش‌های مربوط به این حادثه ارائه شده است.

رسانه‌های بین‌المللی روز جمعه خبر حادثه نفتکش ایرانی در دریای سرخ را در صدر اخبار مهم خود قرار دادند.

وال استریت ژورنال به این نکته اشاره کرد که خدمه کشتی سالم هستند و بدنه کشتی آسیب اندکی دیده است.

شبکه فرانس ۲۴ فرانسه در تارنمای خود نوشت، آخرین اطلاعات شرکت Refinitiv درباره سابیتی مربوط به ۱۴ اوت (۲۳ مرداد) است که در سواحل جنوبی ایران در خلیج فارس حضور داشت. این شرکت داده‌های مربوط به ردیابی کشتی‌ها را ثبت می‌کند.

شبکه الجزیره انگلیسی به نقل از تارنمای Tankertrackers گزارش داد که این نفتکش حامل یک میلیون بشکه نفت بوده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت، این حادثه باعث شد تا بهای نفت بیش از ۲ درصد افزایش پیدا کند که این مساله نگرانی‌های تازه‌ای درباره عرضه نفت به وجود آورده است.

رویترز، تارنمای «مارکت‌واچ»، بلومبرگ و … نیز در گزارش‌های خود افزایش بهای نفت را به عنوان تیتر انتخاب کردند.

رسانه‌های عرب‌زبان مانند الجزیره، المیادین و رسانه‌های انگلیسی‌زبان همچون تایم، دیلی تلگراف، تایمز لندن، تلویزیون «ان‌اچ‌کی» ژاپن، سی‌ان‌ان، واشنگتن‌پست از جمله رسانه‌هایی هستند که به این حادثه پرداختند.

شبکه‌های فاکس نیوز آمریکا و ای. بی. سی. نیوز استرالیا در گزارش‌های خود به این نکته پرداختند که عربستان تاکنون – عصر جمعه – در این باره اظهارنظری نکرده است.