حوثی‌ها تعیین کننده پایان جنگ یمن هستند/ روسیه در انتخابات آمریکا مداخله کرد
حوثی‌ها تعیین کننده پایان جنگ یمن هستند/ روسیه در انتخابات آمریکا مداخله کرد
مایک پامپئو در گفت‌وگوی مفصلی که با "اکونومیک کلاب" داشت به موضوعات گسترده‌ای از جمله مذاکره با روسیه، تنگه هرمز، حل نزاع تجاری با چین، مساله هنگ‌کنگ و یمن و نیز ونزوئلا پرداخت.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با رییس سازمان مستقل “اکونومیک کلاب” واشنگتن درخصوص مذاکرات با چین اظهار کرد، با وجود مشکلات تجاری که میان دو کشور وجود دارد، چین و آمریکا در زمینه‌هایی از جمله روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و افغانستان با یکدیگر همکاری‌ داشته‌اند.

پامپئو تاکید کرد، با وجود تحریم برخی شرکت‌های چینی به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و عدم برخورداری پکن و واشنگتن از ارزش‌های مشترک، این دو کشور زمینه‌های دیپلماتیک و منافع مشترک زیادی دارند و برای حل مشکلات در تلاش هستند.

وی درباره واکنش آمریکا به مداخله نظامی احتمالی چین در اعتراضات هنگ‌کنگ گفت: من درباره احتمالات صحبت نمی‌کنم. اعتراض امری غیرقانونی نیست و امیدواریم چینی‌ها با احترام به توافق‌هایی که درخصوص هنگ‌کنگ وجود دارد، اقدامی مناسب و درست صورت دهند.

پامپئو در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آمریکا به باز نگه داشتن تنگه هرمز به هر قیمتی از لحاظ نظامی متعهد است، اظهار کرد: ما آن را باز نگه می‌داریم. قرار است یک برنامه امنیتی دریایی تنظیم کنیم. کشورهایی از سراسر جهان که به باز نگه داشتن این مسیرهای آبی علاقه دارند، در این برنامه شرکت خواهند کرد. این برنامه از چیزی که امیدوار بودیم، زمان بیشتری خواهد برد اما مطمئنم که جهان اهمیت آن را درک می‌کند و آمریکا قرار است بخش قابل توجهی از این برنامه را بر عهده داشته باشد اما برای حفاظت از حمل و نقل تجاری به کمک کشورهایی از سراسر جهان نیازمندیم و موفق ‌خواهیم شد.

او در خصوص تعهد آمریکا به حفاظت از کشتی‌های دیگر کشورها که متوقف می‌شوند، گفت، با همتای انگلیسی خود در حال همکاری است تا راهکاری در این زمینه بیابند و از بروز مجدد چنین اتفاقی جلوگیری کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره برنامه صلح اسرائیل و فلسطین نیز گفت: دلیلی وجود دارد که این مساله به مدت ۴۰ سال حل و فصل نشده است. تصمیم‌گیری در این باره در نهایت به عهده نخست وزیر اسرائیل و رهبری غزه و کرانه باختری خواهد بود. امیدواریم بتوانیم کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین کشورهای اروپایی را در اقدام خود شریک کنیم.

او همچنین اظهار کرد که آمریکا در حل نزاع قطر، عربستان و امارات مداخله نمی‌کند.

پامپئو در ادامه صحبت‌هایش کاهش درگیری‌ها در یمن را تایید کرد و گفت، در نهایت حوثی‌ها تعیین کننده پایان یا ادامه درگیری‌های یمن خواهند بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در زمینه مذاکره با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز اظهار کرد، مذاکرات استراتژیکی بین آمریکا و روسیه صورت گرفته و روسیه درباره منافع خود بسیار روشن صحبت کرده است.

او گفت، امیدوار است نه تنها در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بلکه درباره منع گسترش انواع دیگری از تسلیحات نیز با روسیه مذاکراتی صورت بگیرد و بر اهمیت حضور چین در این مذاکرات تاکید کرد.

پامپئو در خصوص اوکراین هم اظهار کرد، انتخابات پارلمانی این کشور به تازگی برگزار شده و با دولت تازه اوکراین در ارتباط است و امیدوار است رییس جمهور تازه این کشور ایده‌های بهتری برای حل درگیری‌های اوکراین که همچنان در جریان است، داشته باشد.

او همچنین بار دیگر بر موضع آمریکا درخصوص شبه جزیره کریمه مبنی بر لزوم بازگشت آن به اوکراین تاکید کرد.

در همین حال پامپئو درباره گزارش‌های منتشر شده مبنی بر احتمال مسموم شدن الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه، از صحت این گزارش ابراز بی‌اطلاعی کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا که پیش از تصدی مقام فعلی خود، رییس سیا بوده، تاکید کرد که تردید ندارد روسیه در انتخابات این کشور مداخله کرده و گفت، روس‌ها برای مداخله در انتخابات پیش از سال ۲۰۱۶ و انتخاباتی که در سال ۲۰۱۸ برگزار شد نیز تلاش کرده‌اند اما تنها روسیه نیست که قصد “تضعیف دموکراسی غربی” را دارد.

وی تاکید کرد، مساله تلاش برای مداخله از زمان تاسیس آمریکا وجود داشته و باید در این خصوص هشیار بود.

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرده که به موجب آن منابع بیشتری به جلوگیری از مداخله روسیه در انتخابات آمریکا اختصاص داده می‌شود. این لایحه هم‌اکنون در انتظار رای سنا است و پامپئو در صحبت‌های خود حمایت دولت از این طرح را تایید کرد.

او درخصوص رویکرد آمریکا در مساله ونزوئلا نیز تاکید کرد: رییس جمهور به طور کاملا واضح بیان کرده است که آمریکا برای بازگرداندن دموکراسی به مردم ونزوئلا هر کاری می‌کند و این ماموریتی است که تعیین شده است.

پامپئو همچنین اظهار کرد که قصد نامزدی برای مجلس سنا به عنوان نماینده کانزاس را در نظر ندارد و قصد دارد به تصدی وزارت امور خارجه ادامه دهد.

او در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا هم گفت: همیشه تنش‌هایی میان رهبران سازمان‌های مختلف وجود دارد زیرا با دیدگاه‌های متفاوتی به مسائل نگاه می‌کنیم. وظیفه بولتون حصول اطمینان از ارزیابی همه نظرات و رسیدن آن‌ها به دست رییس جمهور است.

پامپئو درباره نامزدی جان راتکلیف، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان برای تصدی مدیریت اطلاعات ملی آمریکا و اشاره به اینکه برخی او را برای این جایگاه “بیش از حد سیاسی” می‌دانند، گفت: او بسیار باهوش است. یادم می‌آید وقتی من هم قرار بود مدیر سیا بشوم، می‌گفتند بیش از حد برای این پست سیاسی هستم. من او را می‌شناسم و مطمئنم عملکرد خوبی خواهد داشت.

پامپئو همچنین اظهار کرد که امروز، سه‌شنبه راهی بانکوک خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسنا