ایران و ایتالیا می‌توانند در حوزه مکتوب و گسترش روابط در بخش نشر همکاری‌ داشته باشند
ایران و ایتالیا می‌توانند در حوزه مکتوب و گسترش روابط در بخش نشر همکاری‌ داشته باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران و ایتالیا دارای اشتراکات بسیاری در حوزه‌های فرهنگی و تمدنی هستند و می‌توانند در حوزه مکتوب و گسترش روابط در بخش نشر همکاری‌های بسیاری رابا هم دنبال کنند. به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران و ایتالیا دارای اشتراکات بسیاری در حوزه‌های فرهنگی و تمدنی هستند و می‌توانند در حوزه مکتوب و گسترش روابط در بخش نشر همکاری‌های بسیاری رابا هم دنبال کنند.

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه در دیدار با  مائورو کونچا توری سفیر کشور ایتالیا در تهران با بیان این مطلب افزود: ایران و ایتالیا از نظر تمدنی و فرهنگی اشتراکات بسیاری با یکدیگر دارند و امیدوارم روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود بر انجام اقدامات عملیاتی تاکید کرد و گفت: اقدامات و فعالیت‌های مشترک خوبی بین ایران و ایتالیا صورت گرفته که بر اساس آن فرصت‌های خوبی را بین این دو کشور در زمینه‌های فرهنگی و هنری ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به حضور ایتالیا در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: حضور دو کشور در نمایشگاه‌های کتاب یکدیگر فرصت‌های تازه ای بین ناشران و نویسندگان دو ملت فراهم می‌آورد که از این طریق می‌توان به همکاری‌های جدیدی در این زمینه دست یافت.

صالحی با طرح این پرسش که چطور می‌توان فضایی را برای بهره برداری حداکثری از روابط تحکیم یافته دو کشور ایجاد کرد، افزود: برای گسترش این روابط باید آینده را در افقی دیگر نسبت به گذشته دنبال کرد و با درک عمیق از اشتراکات میان دو کشور فرصت‌های پیش رو در زمینه‌های فرهنگی و هنری را مورد توجه قرار داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در زمینه‌های مکتوب فرصت‌های متنوعی وجود دارد که دو کشور می‌توانند آن‌ها را پیگیری و به همکاری‌های مشترک برسند. نمایشگاه‌های بین المللی دو کشور یکی از این فرصت‌ها در زمینه مکتوب است که نویسندگان و ناشران دو کشور در آنجا می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود بر ترجمه آثار مکتوب به زبان‌های دو کشور تاکید کرد.

وی گفت: رسانه‌ها و خبرنگاران نیز یکی دیگر از مسیرهایی است که می‌توان از طریق آن، دو ملت را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرد و بر وجود اشتراکات فرهنگی، هنری و تمدنی آن‌ها تاکید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: خبرنگاران و رسانه‌های ایرانی می‌توانند دریچه خوبی برای انتقال فرهنگ دو ملت به یکدیگر باشند.

صالحی در عین حال بر ضرورت بهره گیری از رسانه‌های دو کشور در گسترش روابط دو ملت تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اقدامات بسیاری در زمینه‌های مختلف فرهنگی، گفت و گوهای دینی و زبان شناسی با کشورهای مختلف از جمله ایتالیا داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بر گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، هنری، سینمایی و … تاکید کرد.

وی با اشاره به یادداشت تفاهم نامه همکاری‌های فرهنگی و هنری میان دو کشور گفت: برای دوره جدید باید این تفاهم نامه را تمدید و با چشم انداز تازه ای آن را پیش ببریم.

صالحی در ادامه بر حضور رایزن فرهنگی ایتالیا در تهران برای تمرکز بر پیگیری فعالیت‌ها و همکاری‌های مشترک فرهنگی و هنری میان دو کشور تاکید کرد.

در این دیدار مائورو کونچا توری سفیر کشور ایتالیا در تهران گفت: ایران و ایتالیا در زمینه‌های فرهنگی و هنری فعالیت‌های مشترک بسیاری با یکدیگر داشته اند.

وی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی ایتالیا در تهران ادامه داد: در این هفته اقدامات فرهنگی و هنری بسیاری انجام خواهیم داد. به عنوان مثال شب گذشته در دانشگاه آزاد برنامه داشتیم و فردا نیز در دانشگاه تهران فعالیت فرهنگی و هنری در راستای برگزاری هفته فرهنگی ایتالیا در تهران خواهیم داشت.

سفیر ایتالیا در تهران بر حضور این کشور در جشنواره‌های مختلف فجر از جمله فیلم، موسیقی و تئاتر اشاره کرد و گفت: در دوره آینده این جشنواره‌ها نیز ایتالیا حضور خواهد داشت.

وی همچنین بر همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه موزه هنرهای معاصر دو کشور تاکید کرد و افزود: گسترش روابط از طریق رسانه‌ها نیز مهم است زیرا از این طریق دو ملت می‌توانند نسبت به حقایق و واقعیت‌های یکدیگر شناخت پیدا کنند.

وی با اشاره به همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه‌های هنری آمادگی خود در گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های فرهنگی و نشر را اعلام کرد.

در این دیدار محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عباس خامه یار معاون امور بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشتند.