حکم رهبری منشور پیش روی قوه قضائیه است
حکم رهبری منشور پیش روی قوه قضائیه است
آیت الله رئیسی در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید قوه قضائیه گفت: حکم رهبری را منشور هشت ماده‌ای برای همه همکاران قضائی می‌دانم و این حکم منشور پیش روی قوه قضائیه است.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید قوه قضائیه دقایقی پیش آغاز شد. در این مراسم مقامات لشکری و کشوری، معاونین قوه قضائیه، تعدادی از نمایندگان مجلس و رؤسای دادگستری‌ها و نمایندگانی از دولت حضور دارند.

در ابتدای این مراسم محسنی اژه‌ای ضمن تقدیر از حضار و مقامات گفت: چهار دهه از انقلاب گذشته و نظام به بسیاری از اهداف خود رسیده است.

وی ادامه داد: قوه قضائیه در این چهل سال با مسئولان دلسوز خدمات بسیار ارزشمند داشته است، موفقیت‌های چشمگیری داشتیم اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه نیروی انسانی سرمایه است گفت: در زمان آیت الله آملی لاریجانی ۲۲ هزار نیروی جوان و با استعداد در قوه قضائیه مشغول به کار شدند.

وی افزود: یکی از پرونده‌ها در سال‌های اخیر مربوط به تعاونی‌های اعتباری بود که فقط در پنج تعاونی با بیش از دو میلیون نفر مواجه بودیم.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری حکم انتصاب آیت الله سید ابراهیم رئیسی از سوی رهبر انقلاب را قرائت کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی گفت: امیدوارم اعتماد رهبری به حقیر در مسئولیت خطیر قوه قضائیه، موجب شرمندگی بنده خدمت ایشان و قضات و مردم و نیروهای انقلابی نشود.

وی ادامه داد: حکم رهبری را منشور هشت ماده‌ای برای همه همکاران قضائی می‌دانم و این حکم منشور پیش روی قوه قضائیه است.

وی ادامه داد: باید صمیمانه از تلاش‌های خالصانه حضرات رؤسای محترم قوه قضائیه در طول تاریخ انقلاب اسلامی حضرت آیت الله دکتر بهشتی، موسوی اردبیلی، یزدی و قریب به یک دهه تلاش‌های آیت الله آملی لاریجانی تشکر کنم و به روح بلند آیت الله شاهرودی درود بفرستم و خدمات خالصانه ایشان ذخیره آخرت ایشان باشد انشاالله. از همه مسئولین عالی که در سطوح مختلف کمک کردند آنها که سر به تیره تراب بردند خداوند انشاالله همه شأن را در سر سفره امام رضا علیه السلام مهمان کند و آنها که در قید حیات هستند خداوند انشاالله در توفیقاتشان بیافزاید.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه بدون تردید خدمات بزرگی در این ۴ دهه صورت گرفته و قابل تقدیر است گفت: هرکس در خور خود و با برنامه‌هایی که داشته اقداماتی کرده است تا امروز این شرایط و وضعیت را پیدا کنیم. امروز شرایط را جناب آقای محسنی اژه‌ای در خدمات این دوره از تلاش و خدمت بیان کردند که البته فرصت نیست بسیاری از کارها را بیان کنیم.

وی با بیان در طول سه سال گذشته فرصتی پیدا کردم و بیش از گذشته با مشکلات و با زندگی مردم در سطوح مختلف آشنا شدم گفت: به نظرم با مشکلات، تنگناها در زندگی مردم آشنایی بیشتر باید داشت و این فرصت ۳ ساله برای من این فرصت را مهیا کرد. تمام تلاشم را می‌کنم تا از ظرفیت فعلی و بالقوه برای کاهش درد و مشکلات و احقاق حقوق مردم در مسیر اجرای عدالت آنچه که مورد خواست مردم عزیزمان است تلاش کنم.

وی ادامه داد: با همه تلاش‌هایی که انجام شده مردم در مورد اجرای عدالت همچنان نگران هستند و خواست و مطالبه مردم است که در سطوح مختلف اجرای عدالت را بیش از گذشته ببینند و تحول قضائی در این دوره به نظر من باید در بستر گام دوم تحول قضائی شکل بگیرد. برنامه تحول قضائی در بستر گام دوم که مقام معظم رهبری فرمودند ان‌شاالله به همکاری همه بخش‌ها هم در دولت و همچنین در مجلس نیاز است که هرکس در حوزه کاری خود تلاش کند تا این گام به ویژه در اجرای عدالت به خوبی برداشته شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه در گام دوم انقلاب اجرای عدالت به عنوان یکی از نکات مهم تلقی شده و از نکات مهم در قانون اساسی ما و همچنین مورد تاکید امامین انقلاب بوده واقعاً می‌طلبد امروز به یک نقطه قابل قبول در ارتباط با اجرای عدالت به تفاهم برسیم گفت: آنچنان که فرمودند درباره عدالت کتاب‌های بسیاری می‌شود نوشت اما چه کنیم مردم احساس اجرای عدالت کنند؟ بنده نمی‌خواهم بگویم اجرای عدالت مساوی اجرای قانون است اما فعلاً اگر بخواهیم بر یک اصلی توافق کنیم آن اجرای قانون است.

وی افزود: هیچکس در هیچ شرایطی و در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون و تخلف قانونی را نخواهد داشت. مسئله اجرای قانون را امروز در همه سطوح کشور باید جدی گرفت و در کشور ما هر روز یک حزب و یک جریانی می‌آید و ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و این مسئله را جدی بگیریم و بنده هم به عنوان نکته محوری ان‌شاالله توجه خواهم داشت.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه در ارتباط با دستگاه قضائی تلاش‌های زیادی شده اما امروز همچنان مسئله اطاله دادرسی و اینکه تعداد ورودی پرونده به دستگاه قضائی زیبنده نظام اسلامی نیست، تصریح کرد: باید رفت سرچشمه‌ها را بررسی کرد. تولید این میزان پرونده از کجا شکل گرفته است؟ جایگاه پیشگیری را دولت و مجلس با تصویب قوانین پیشگیرانه برعهده دارند، و در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هیچ دستگاهی در کشور نیست که وظیفه پیشگیری از وقوع جرم نداشته باشد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه تمامی اقدامات باید پیشگیری از ناهنجاری در جامعه باشد افزود: مسئله پیشگیری بسیار مهم است. ریاست محترم مجلس در جلسه تشریف دارند، واقعاً از قوانین ما باید برای جرم زدایی، حبس زدایی پیگیری جدی شود.

وی تاکید کرد: مجلس باید قوانینی برای مجازات‌های جایگزین تصویب کند تا قاضی ما به آن عمل کند. درباره با پیشگیری و کاهش ورودی پرونده و قضا زدایی ساز و کارهایی در نظر گرفته شود و کمک جدی مجلس را می‌طلبد و پیشنهادات اصلاحی را داریم و تقدیم خواهیم کرد تا بتوانیم مسئله قضا زدایی و حبس زدایی را اجرایی کنیم.

وی افزود: می‌خواهیم وضعیت زندان‌های ما وضعیتی باشد که امام فرمودند «زندان باید دانشگاه باشد»، این نیازمند این است که مسئولین در این فضا کاری در خور انجام دهند؛ با آشنایی من با سطوح قضائی این روحیه وجود دارد و طبق فرمایش مقام معظم رهبری استفاده از نیروهای کارآمد و انقلابی را ان‌شاالله دنبال خواهیم کرد. آموزش هم از کارهای خوبی است که نیاز به تداوم دارد و ایجاد مهارت لازم برای قضات باید بیش از گذشته انجام شود تا بتوانیم از نیروهای جوانمان بیش از پیش استفاده کنیم. امروز مدعی مبارزه با فساد درون قوه قضائیه خود قضات هستند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: حتماً با همه همکاران در مقابل تعداد معدودی که در دستگاه قضائی بخواهند فساد ایجاد کنند می‌ایستیم و مصمم هستیم تا سلامت دستگاه قضائی را تضمین کنیم.

وی ادامه داد: صیانت از آزادی‌های اجتماعی و حقوق مردم هم نکته بسیار مهمی است. مسئله حقوق شهروندی موضوع جدی در دستگاه قضائی است. ما به عنوان حقوق عامه نمی‌توانیم در مقابل تجاوز به آب، خاک، جنگل و محیط زیست و سلامت مردم و آنچه که حقوق مردم است بی تفاوت باشیم و دستگاه قضائی در این مورد ساکت نمی‌ماند؛ بنده به عنوان مسئول قضائی از دستگاه‌های اداری کشور تکریم مردم و ارباب رجوع را مطالبه خواهم کرد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه سال ۷۴ موضوع پرونده ۱۲۳ میلیارد مطرح بود، مدتی گذشت پرونده دیگری پیدا شد، مدتی دیگر پرونده دیگری و اخیراً هم پرونده ۳ هزار میلیارد، متهمین آنها با هم متفاوتند اما جنسشان یکی است، معلوم است ساختارهای ما اشکال دارد.

وی تاکید کرد: ببینید اعضای محترم دولت ما باید ساختارهای فسادزا را در کشور اصلاح کنیم وگرنه هر روز شاهد بروز یک حادثه و یک پرونده روی میز قاضی خواهیم بود و اینکه چرا از یک سوراخ ۲ بار گزیده شویم. دستگاه قضائی بیشتر به عنوان جایگاه نظارتی معرفی می‌شود تا قضاوتی. مدیران محترم دستگاه‌های اجرایی حتماً بدانند که نظارت ضامن تداوم اعتماد به مدیران کشور است، نظارت تضمین سلامت در دستگاه‌های اداری کشور است و ما هم نظارت درون دستگاهی را بنای تقویتش را داریم. نظارت بر آرا امری ضروری است، نظارت دیوان عالی کشور که در قانون اساسی دیده شده یک امر واقعی است.

آیت الله رئیسی گفت: از مدیران پرکار، شجاع، با جسارت برای انجام کارها که هیچ مانعی را به رسمیت نشناسند خصوصاً در این شرایط تحریم ظالمانه کشورمان حمایت خواهیم کرد. از هرگونه سرمایه گذاری و کارآفرینی حمایت خواهیم کرد. بدانند مدیر صحیح العمل قاطع با جسارت و شجاع مورد حمایت ما خواهد بود. من فکر می‌کنم هرچه در رابطه با مبارزه با فساد بخواهیم بگوییم بهترین راهبرد پیام ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری است با اینکه چند سال از آن پیام می‌گذرد همچنان این پیام زنده است که هم تکلیف دولت وهم دستگاه‌های مختلف است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه من از جامعه مردم، جامعه نخبگان و اصحاب رسانه می‌خواهم که در ابعاد مختلف به قوه قضائیه کمک کنند گفت: ان‌شاالله با جوامع مختلف نخبگان نشست خواهیم داشت، نگاه نخبگان، حوزه، دانشگاه، دانشجویان دلسوز و حزب الله را در صحنه می‌خواهیم برای اینکه در جریان کار قرار بگیرند و حتی کمک کنند. پیام حضرت آقا مخاطب اولش من هستم اما اجرای آن برای همه دستگاه‌ها است. این منشور باید در همه ابعاد اجرایی شود. همکاران عزیز و بزرگواران برای پیشنهاد و ارائه ایده و نقدهای منصفانه آستانه تحمل را باید بالا ببرند. اگر نقد پذیری را کنار زدیم منتظر باشیم در گوشه‌ای از دستگاه دچار مشکل شویم.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه شرط همه این اقدامات تحولی اخلاص است گفت: اگر آیت الله دکتر بهشتی و شهید قدوسی و آیت الله شاهرودی، آیت الله یزدی و قضات مخلص موفق بودند به خاطر اینکه توسل داشتند. مگر مراجع ما نبودند که کنار قبر امیرالمومنین دعا می‌کردند و توسل می‌کردند تا گره کارشان باز شود. این توسل رمز باز شدن گره‌ها است. واقعاً باید تضرع کرد در محضر حضرت ولی عصر، اگر عنایت و توجهشان نباشد آنچه گفتیم و شنیدم و آنچه کردند و خواهیم کرد آن چیزی نیست که مورد رضای آنها باشد. من از ائمه، امام رضا علیه السلام، امام هادی علیه السلام و حضرت ولی عصر (عج) می‌خواهم تا به ما کمک کنند. باز هم از آیت الله لاریجانی به خاطر زحماتشان و همکاران خودم در دستگاه قضائی کمال امتنان و تشکر را دارم.

  • منبع خبر : مهر