“خانه‌های خلاق و نوآوری” پدیده‌ فرهنگی در اکوسیستم نوآوری کشور
“خانه‌های خلاق و نوآوری” پدیده‌ فرهنگی در اکوسیستم نوآوری کشور
"خانه‌های خلاق و نوآوری" عنوان جدیدی در زیست‌بوم نوآوری است که در راستای شناسایی طرح‌های خلاق و نوآورانه در حوزه‌های مختلف صنایع خلاق و فرهنگی ایجاد شده است در همین راستا ۷۰ خانه خلاق و نوآوری در سراسر کشور در حال فعالیت است.

به گزارش صبح اقتصاد ؛ خانه‌های خلاق و نوآوری در مقیاس ملی و منطقه‌ای، زیرساختی برای ایجاد ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی و حمایت از نوآفرینان با ایده‌های جدید و کسب‌و‌کارهای نوپا و محتوای اجتماعی، خلاق و فرهنگی در راستای تقویت اقتصاد خلاق تعریف و شکل گرفته‌اند.

وظایف خانه‌های خلاق و نوآوری شامل ارائه خدمات زیرساخت و استقرار، شبکه‌سازی فعالین حوزه مورد حمایت،‌ ارائه آموزش‌های تخصصی و تجاری‌سازی، ارائه خدمات منتوری، ارائه سرمایه بذری، جذب منابع مالی، سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری،‌ تسهیل رسوخ فناوری در صنایع خلاق و فرهنگی و سرریز صنایع خلاق و فرهنگی در شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای، بومی و کم‌برخوردار، حلقه اتصال دانشگاه، صنعت،‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌و‌کارهای نوپا و کوچک صنایع خلاق و فرهنگی و …. است.

در اجرای سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم،‌ سیاست‌ها و اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق و برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق کمک به توسعه اقتصاد  خلاق از طریق کمک به شکل‌گیری و توسعه کسب‌و‌کارهای مبتنی بر خلاقیت، نوآوری و فناوری، نهادسازی، شبکه‌سازی، تسهیل‌گری و منتورینگ و حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت‌های توسعه‌دهنده صنایع خلاق است.

در این زمینه “خانه‌های خلاق و نوآوری” به عنوان یکی از هسته‌های مهم کمک به تسهیل و تسریع ایده و طرح‌های خلاقانه، نوآورانه و تیم‌های آنها برای ایجاد کسب‌و‌کار و تجاری‌سازی محصولاتشان است که برنامه آن توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح‌ریزی و به اجرا درآمده است.

اهداف ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری شامل موارد ذیل است:

  • شناسایی طرح‌های خلاق و نوآورانه در حوزه‌های مختلف صنایع خلاق و فرهنگی
  • شناسایی، جذب و حمایت از ایده‌های خلاق در زمینه‌های اصلاح و بهبود روش‌های ساخت و تولید، تأمین قطعات یا مواد اولیه، بسته‌بندی،‌ بازاریابی، تبلیغات، فروش، نشر و عرضه،‌ صادرات و بهره‌برداری
  • حمایت از توسعه محصولات حوزه صنایع خلاق و فرهنگی با رویکرد صادراتی و توسعه بازار صادراتی
  • افزایش انگیزه و مشارکت نیروهای ایده‌پرداز و فرصت‌سازی در جهت رشد اقتصادی و فرهنگی کشور
  • اشتغال‌زایی به همراه توسعه پایدار اقتصادی به‌ویژه در بخش خصوصی
  • پیوند نیروهای آکادمیک و متخصص با حوزه‌های عملی کسب و کار
  • کاهش ریسک اجرای برنامه‌های تبدیل ایده به محصول و تجاری‌سازی ایده
  • کاهش زمان و افزایش اثربخشی برنامه تبدیل ایده به محصول توسط صاحبان ایده
  • ایجاد شبکه‌ها و سامانه‌های منتورینگ، مشاوره، آموزش، ساخت و تولید و آزمون  در جهت کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت، دسترسی، بهره‌وری و رقابت‌پذیری
  • آموزش و ارتقا هدفمند و متمرکز دانش، مهارت و تجربه نیروی انسانی فعال در زمینه‌های مرتبط
  • ارائه مشاوره‌های تخصصی به منظور تسریع فرایند‌ها و جلوگیری از تکرار خطاها و عوامل شکست طرح‌ها در راه عملیاتی شدن در کل زنجیره ایده تا بازار

زمینه‌های فعالیت خانه خلاق و نوآوری شامل موارد ذیل است:

  • پویانمایی و فیلم
  • واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت ترکیبی (MR)
  • آموزش و یادگیری
  • بازی ویدئویی و موبایلی
  • بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی
  • رسانه‌های صوتی و تصویری
  • صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی
  • طراحی، معماری و ساختمان
  • کتاب،‌ تولید محتوا، چاپ و نشر
  • گیاهان دارویی و طب سنتی
  • مالی،‌ سرمایه‌گذاری و بیمه
  • مد و پوشش
  • هنرهای تجسمی و نمایش
  • پی‌نمایی(کمیک استریپ)
  • نوآوری اجتماعی
  • غذا و نوشیدنی
  • ورزش و تندرستی

خدمات معاونت علمی و فناوری برای ایجاد و توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری شامل مواردی از جمله خدمات مالی، تسهیلات، مشاوره و تبلیغات است.

در بحث “خدمات مالی” کمک هزینه سرمایه‌پذیری، کمک هزینه آموزش یک منتور، کمک هزینه تناسب‌سازی و تجهیز، کمک هزینه تأمین نرم‌افزار حسابداری و کمک هزینه سه‌زبان‌شدن سایت است.

در بحث “تسهیلات” خدمات معاونت علمی شامل مساعدت برای دانش‌بنیان خانه‌های خلاق و نوآوری،‌ تسهیلات خدمت نظام وظیفه عمومی، خدمات حمایت از ارتقای توانمندی، دانش و مهارت و توسعه بازار داخلی است.

در بحث “مشاوره” خدمات معاونت علمی شامل مشاوره راه‌اندازی، مشاوره در حوزه‌های مختلف تجاری‌سازی و کسب‌و‌کار، مشاوره‌های صادرات و واردات و تحقیقات بازار است.

در بحث “تبلیغات” نیز خدمات معاونت علمی شامل طراحی و تهیه ابزارهای تبلیغاتی (سایت،‌ کاتالوگ و …) است.

در بحث مربوط به زیست‌بوم خلاق و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ۵ کلان موضوع را شاهد هستیم که شامل ارتقای نظام تامین مالی، خلق راه‌حل‌های فناورانه برای رفع چالش‌ها و نیازها،‌ رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری و توانمندسازی سرمایه انسانی هستیم.

ارتقای نظام تامین مالی به شرح ذیل است:

  • فعالیت ۶۰ صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی
  • ایجاد ظرفیت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سه سال اخیر
  • جذب بیش از ۳۶۷٫۳۶۰ میلیارد ریال از منابع نظام بانکی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۳۹۷ تا آبان ۱۳۹۹
  • پذیرش ۴۰ شرکت دانش‌بنیان در فرابورس

آمار مربوط به خلق راه‌حل‌های فناورانه برای رفع چالش‌ها و نیازها به شرح ذیل است:

  • رونمایی از ۶۵ محصول دارویی پیشرفته
  • اجرای ۱۲۸ طرح کلان ملی فناورانه
  • حضور فعال ۱۱۲ شرکت دانش‌بنیان در مقابله با همه‌گیری کرونا
  • حمایت از توسعه تولید ۱۰۰۰ ماشین صنعتی پیشرفته
  • اجرای ۱۰۶ طرح فناورانه در حوزه امنیت غذایی
  • اجرایی ۴۴ طرح تولید بار اول و دانش‌بنیان

آمار رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق نیز به شرح ذیل است:

  • ۶۰۵۰ شرکت دانش‌بنیان
  • ۱۵۰۰ شرکت خلاق
  • ۳۵۰٫۰۰۰ نفر اشتغال مستقیم
  • ۲۵۰٫۰۰۰ میلیارد تومان فروش کل

آمار مربوط به توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری به شرح ذیل است:

  • ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ مترمربع ایجاد پهنه‌های نوآوری شهری
  • ۷۰ خانه خلاق و نوآوری
  • ۹ کارخانه نوآوری
  • ۱۰۰۰۰ استارتاپ جدید
  • ۲۴۷ مرکز نوآوری

توانمندسازی سرمایه انسانی

  • جذب ۲۰۰۰ فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های برتر دنیا
  • راه‌اندازی ۲۸۵ استارتاپ توسط ایرانیان بازگشته
  • اجرای بیش از ۹۰۰۰ طرح توسعه فناوری راهبری توسط اساتید، دانشجویان و کسب‌و‌کارها
  • عضویت ۸۵۰ آزمایشگاه در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی
  • برگزاری ۸ دوره نمایشگاه مواد و تجهیزات ساخت داخل
  • منبع خبر : تسنیم