شناخته شدن خانه نیما یوشیج به عنوان واجد ارزش ثبت
شناخته شدن خانه نیما یوشیج به عنوان واجد ارزش ثبت

در حالی مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی می‌گوید «خانه نیما یوشیج» واجد ارزش ثبت شناخته شده که فعلا هیچ شماره ثبتی به این بنای تاریخی تعلق نمی‌گیرد.  با برگزاری جلسه امروز (چهارم بهمن‌ماه) شورای ثبت آثار تاریخی در سازمان میراث فرهنگی اعلام شد بار دیگر خانه‌ نیما یوشیج در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، […]

در حالی مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی می‌گوید «خانه نیما یوشیج» واجد ارزش ثبت شناخته شده که فعلا هیچ شماره ثبتی به این بنای تاریخی تعلق نمی‌گیرد.

 با برگزاری جلسه امروز (چهارم بهمن‌ماه) شورای ثبت آثار تاریخی در سازمان میراث فرهنگی اعلام شد بار دیگر خانه‌ نیما یوشیج در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، در حالی که با توجه به صحبت‌های سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی استان تهران، در حال حاضر قانون “۷۹” واسطه‌ ماندن این خانه در فهرست آثار ملی شده است و باید دید مکاتبه‌ میراث فرهنگی استان تهران با دیوان عدالت اداری مبنی بر هویت این خانه و پرونده‌ ثبت ملی آن به کجا می‌رسد.

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی، نیز در این زمینه به ایسنا می‌گوید: پرونده‌ «خانه نیما یوشیج» طی روزهای گذشته بار دیگر تهیه شد و با برگزاری جلسه امروز (چهارشنبه، چهارم بهمن) کمیته ثبت آثار تاریخی، این بنا واجد ارزش ثبت شناخته شد.

او تاکید می‌کند: به دلیل تعلق این خانه به نیما یوشج، این بنا واجد ارزش ثبت شناخته شده است.

خانه سردار معتمد، همسایه شرقی «پلاسکو» واجد ثبت ملی

او همچنین از بررسی پرونده خانه سردار معتمد در همسایگی «پلاسکو» خبر می‌دهد و می‌افزاید: با واجد ارزش شناخته شدن این بنای تاریخی، این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسد.

نظری همچنین در توضیح روند ثبت و اعلام شماره ثبت بناهای تاریخی بعد از تایید کمیته ثبت می‌گوید: زمانی‌که اثری در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسد، مراتب ثبت توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی و لزوم حفظ آن بنا به استانداری و نهادهای ذیربطی که بنا در آن محدوده قرار گرفته است، ابلاغ می‌شود.

روز گذشته (سه‌شنبه، سوم بهمن‌ماه)، سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث استان تهران، به ایسنا گفت: «در مکاتبه با دیوان عدالت اداری براساس ماده “۷۹” درخواست بازگرداندن رای ثبت ملی خانه نیما را مطرح می‌کنیم.»

بنابراین در این شرایط و براساس آن‌چه  سیروس‌نیا اعلام کرده است اگر دیوان عدالت اداری براساس این ماده قانونی درخواست میراث فرهنگی را بپذیرد، خانه نیما با همان شماره ثبت قبلی درنظر گرفته می‌شود و لازم نیست دوباره شماره ثبت بگیرد، اما اگر آن درخواست پذیرفته نشود با رای کمیته ثبت سازمان میراث فرهنگی این خانه برای دومین‌بار در فهرست آثار ملی قرار می‌گیرد.

براساس قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۲۵ خرداد ۱۳۹۲، براساس ماده‌ “۷۹” دیوان عدالت اداری «در صورتی که رئیس قوه قضائیه یا رئیس دیوان رأی قطعی شعب دیوان را خلاف بیّن شرع یا قانون تشخیص دهند، رئیس دیوان فقط برای یک‌بار با ذکر دلیل، پرونده را برای رسیدگی ماهوی و صدور رأی به شعبه هم‌عرض ارجاع می‌کند. رأی صادر شده قطعی است.» در تبصره‌ این ماده نیز ذکر شده است: «چنانچه رأی قطعی موضوع این ماده از شعبه بدوی صادر شده باشد، در این صورت پرونده برای صدور رأی به شعبه تجدیدنظر ارجاع می‌شود.»