خبرهای امیدآفرین آقای وزیر از تولیدی که رونق گرفت
خبرهای امیدآفرین آقای وزیر از تولیدی که رونق گرفت
وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش تولید داخل شمار زیادی از کالاهایی که پیشتر سهم وارداتشان زیاد بود، خبر داد.

خبرهای امیدآفرین آقای وزیر از تولیدی که رونق گرفت

وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش تولید داخل شمار زیادی از کالاهایی که پیشتر سهم وارداتشان زیاد بود، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، رضا رحمانی در ششمین همایش ملی مدیریت جهادی افزود: در بحث خودکفایی و تولید کالا‌های داخلی چند کار جدی انجام دادیم نخستین کار این است که کالا‌هایی که می‌توان در داخل تولید کرد از وارد کردنش جلوگیری شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به بحث تامین قطعات خودرو اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ هزار خودرو به علت ناقص بودن قطعات آن در پارکینگ‌ها مانده بود که نمی‌توانستیم آن‌ها را تحویل دهیم. اکنون این تعداد به ۱۰ هزار خودرو رسیده است در واقع عمده این قطعات با قیمت بسیار کمتر از رقم وارداتی آن در داخل ساخته شده است.

رحمانی افزود‌: در بحث لاستیک کامیون که ۷۰ درصد وارداتی بود طراحی صورت گرفت تا پنج واحد تولید لاستیک کامیون را داخلی کنیم که تا ماه آینده نخستین واحد تولیدی به بهره برداری می‌رسد. ظرفیت تولید آن ۲۵ درصد نیاز داخلی است و با ۳۰ درصد تولید داخلی که داشتیم ۵۵ درصد نیاز داخلی تولید خواهد شد.

وی گفت: در بحث چادر مشکی ۹۰ درصد پارچه چادر مشکی وارداتی بود که با تلاش‌هایی که صورت گرفت نخستین واحد تولیدی بزودی فعال می‌شود و ۳۰ میلیون متر تولید داخل را تامین می‌کند در حالی که اکنون مصرف داخل ۹۰ میلیون متر است.

وزیر صنعت‏، معدن و تجارت ادامه داد: با ۱۰ میلیون متری که اکنون داریم و با فعال شدن این واحد تولیدی حدود ۵۰ درصد نیاز داخل را تامین می‌کنیم.

رحمانی در ادامه گفت: به زودی کارخانه آلومینیوم جنوب را با ۳۰۰ هزار تن ظرفیت تولید فعال می‌کنیم که در این خصوص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.

وی افزود: نهضتی در حوزه صنعت و معدن شروع شده است به طوری که در سال گذشته ۳۰ درصد کالا‌های مصرفی وارداتی را کاهش دادیم.

­وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با اعمال مدیریت جهادی، تحریم‌های گسترده خارجی نتوانست مانع رشد تولید و اشتغال در کشور شود و امسال در بیشتر حوزه ها رشد داشتیم.

رحمانی در ششمین همایش مدیریت جهادی افزود: شرایطی که سال گذشته در بازار و بخش های دیگر داشتیم با کمک نیروهای جوان و تلاش جهادی و بسیجی وار تغییر کرد و تولید هشت ماهه ما در حوزه های مختلف بازار، معدن، کسب و کار نسبت به سال گذشته رشد داشت.

وی گفت : امسال نه تحریم ها کم و نه درآمد ما بیشتر شد اما وضعیت تولید ماه در ۸ ماهه گذشته در بیش از دو سوم اقلام افزایشی بوده است .

رحمانی با بیان این که در تولید صنایع غذایی، پتروشیمی و سیمان رشد داشتیم و اگر نداشتیم برای تنظیم بازار مشکل پیدا می کردیم، گفت: برای حفظ وضع موجود در حوزه تولید و اشتغال، در شرایط تحریم تلاش کردیم و موفق شدیم مانع از تأثیرگذاری تحریم ها و ایجاد کمبود در بازار شویم.

وی با بیان اینکه یکی از بیشترین جاهایی که رشد داشتیم صنایع معدنی بود گفت : در بیشتر کالاهای عمده رشد داشته‌ایم و تولیدات ما در فولاد ، سیمان ، صنایع غذایی و دارویی و صنعت پتروشیمی افزایشی بوده است .

او به تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تقویت نهضت ساخت داخل اشاره کرد و گفت: هر کالایی را که می توانستیم در داخل تولید کنیم مانع واردات آن شدیم و ۱۰ میلیارد دلار از ارز مختص واردات را برای تولید، سرمایه گذاری کردیم.

رحمانی از افزایش رونق تولید با هدف ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی در هشت ماه گذشته خبر داد و گفت : در گذشته ۲ درصد واردات کشورهای همسایه ما از ایران بود و در هشت ماهه نخست سال جاری، صادرات به بیشتر کشورها از لحاظ وزنی، ۱۶ درصد افزایش یافته است.

وی از شناسایی گلوگاه های تحریم در حوزه های مختلف خبر داد و گفت: در حوزه فولاد، تولید الکترود گرافیکی را به عنوان گلوگاه شناسایی و آنرا در داخل تولید کردیم.

وزیر صمت از راه اندازی سامانه جامع توانیاب در آینده نزدیک خبر داد و افزود: غیر از بخش خودرو و آلومینیوم، تولید ما در همه بخش ها رونق داشته است و این دستاورد با حضور مردم و تولیدکنندگان محقق شده است.