خبرگزاری‌ها و نرم افزارهای مسیریاب به سکوی هوش‌مصنوعی دانش‌بنیان‌ها متصل شدند
خبرگزاری‌ها و نرم افزارهای مسیریاب به سکوی هوش‌مصنوعی دانش‌بنیان‌ها متصل شدند
سکوی هوش مصنوعی برای ارائه خدمات هوشمندسازی به کسب و کارها، دستاورد یکی از شرکت‌های دانش بنیان است که امکان جستجو در میان انبوهی از داده‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند و به گفته آنها خدمات هوش مصنوعی این شرکت در یکی از خبرگزاری‌ها و همچنین در یکی از نرم‌افزارهای مسیریاب کاربردی شده است.

به گزارش صبح اقتصاد سکوی هوش مصنوعی برای ارائه خدمات هوشمندسازی به کسب و کارها، دستاورد یکی از شرکت‌های دانش بنیان است که امکان جستجو در میان انبوهی از داده‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند و به گفته آنها خدمات هوش مصنوعی این شرکت در یکی از خبرگزاری‌ها و همچنین در یکی از نرم‌افزارهای مسیریاب کاربردی شده است.

حمیدرضا قدمنا، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این شرکت از ۸ سال قبل در حوزه هوش مصنوعی فعال است،‌ گفت: در این مدت ما در زمینه هوشمند سازی بالغ بر ۳۰ سازمان و کسب و کارهای بزرگ دولتی و خصوصی را یاری کردیم و با اقداماتی که در این حوزه اجرایی کردیم، توانستیم بالاترین گرید دانش بنیانی که گرید “یک” است را از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کنیم.

وی با اشاره به حضور ۴۵ نیروی متخصص در این شرکت، اظهار کرد: از این تعداد، ۳۵ نفر در حوزه‌های تخصصی هوش مصنوعی فعال هستند که از دانشگاه‌های برتر کشور فارغ التحصیل شده‌اند.

قدمنا، چشم اندازی شرکت را تبدیل شدن این شرکت به یک برند در زمینه هوش مصنوعی و ارائه خدمات وابسته به آن عنوان کرد و یادآور شد: در این راستا اهدافی برای توسعه خدمات هوش مصنوعی را تعریف کردیم؛ چرا که در سال‌های اخیر بسیاری از کسب و کارها به دنبال هوشمندسازی محصولات و خدمات خود هستند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، خاطر نشان کرد: در این راستا اقدام به طراحی و پیاده‌سازی سکو یا پلتفرم هوش مصوعی کردیم که بر اساس آن خدماتی را به شرکت‎ها و کسب و کارها ارائه می‌دهیم.

وی نمونه این کسب و کارها را شرکت‌های فعال در حوزه فیلم و سریال دانست و ادامه داد: یکی از مسایلی که برای این کسب و کارها مطرح می شود آن است که چگونه کاربران از بین صدها فیلم و سریال موجود در پلتفرم آنها، فیلم مناسب را انتخاب کنند و ما برای رفع این نیاز، خدمات پایه هوش مصنوعی که از سوی این شرکت از طریق این سکو پیاده سازی شده است، به این شرکت‌ها ارائه می‌شود.

قدمنا، با بیان اینکه این خدمات به کسب و کارهای این حوزه کمک می‌کند که خدمات بهتری را به کاربران خود ارائه دهند، اظهار کرد: این خدمات موجب می‌شود که کاربران مطابق علایق خود فیلم‌های خود را انتخاب کنند.

وی نمونه دیگر هوشمندسازی خدمات هوش مصنوعی در کسب و کارها را در مسیریاب‌ها ذکر کرد و ادامه داد: مسیریاب‌ها، دستیار خوبی برای رانندگان برای پیدا کردن مسیرها هستند ولی مساله اصلی این نرم افزارها، نحوه تعاملی آنها و اعلام مسیرها به رانندگان است؛ چرا که این نرم افزارها گفتاری شبیه انسان ندارند و به صورت رباتی مسیرها را به رانندگان اعلام می‌کنند ولی خدمات و سرویس‌های باکیفیت مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند این چالش را مرتفع کند و این نرم افزارها همانند گفتار انسان، مسیرها را بیان کنند.

این فناور خاطرنشان کرد: از این سکو همچنین می‌توان در حوزه خبر استفاده کرد و از آن برای انتخاب اخبار مورد نظر هر فرد و یا ارائه اخبار به صورت صوت می‌توان بهره برد. این قابلیت به ویژه برای افراد نابینا که به راحتی به اخبار دسترسی ندارد، مناسب خواهد بود.

وی خدمات ارائه شده از سوی سکوی هوش مصنوعی این شرکت را شامل، “تبدیل صوت به متن و بالعکس”، “ارائه پیشنهادات به مخاطبان”، ” پردازش متن”، “تحلیل متن”، “تبدیل صورت به گفتار و بالعکس”، “پرداش تصویر”، “احراز هویت مبتنی بر تصور” و برچسب زنی تصاویر عنوان کرد و یادآور شد: خدمات جستجوگر این سکو این امکان را به کاربران می‌دهد که در میان حجم انبوهی از ویدئوها، متن‌ها و فیلم‌ها موارد مورد نظر خود را انتخاب و بر آنها برچسب زنی کند.

قدمنا خاطرنشان کرد: پلتفرم ارائه شده برای استفاده عام نیست بلکه به شرکت‌ها و کسب و کارهای خدماتی مانند آپارات و فیلیمو و همچنین برای خبرگزاری‌ها و نرم افزارهایی مانند نشان ارائه می‌دهیم تا سرویس‌های خود را هوشمند کنند.

وی از پیاده‌سازی خدمات هوش مصنوعی این شرکت را در یکی از خبرگزاری‌ها خبر داد و گفت: به زودی این خبرگزاری سرویس جستجوگر هوشمند خود را فعال خواهد کرد و از این طریق مخاطبان راحت‌تر به اخبار مطابق با علایق خود دسترسی خواهند داشت.

قدمنا همچنین اضافه کرد: نرم‌افزار “نشان” که یک نرم افزار مسیریاب است، دارای سخنگوی رباتی است و اسامی خیابان‌ها را به درستی تلفظ نمی‌کند و ما سرویس سخنگوی مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه دادیم که دقیقا مانند انسان حرف می‌زند. از اوایل سال آینده سرویس سخنگوی این نرم افزار به روزرسانی خواهد شد.

مجری طرح همچنین از همکاری با “آی گپ” خبر داد و گفت: در این همکاری پیام‌های صوتی ارسال شده به آی گپ امکان تبدیل شدن به متن را دارند ضمن آنکه پیام‌های متنی نیز به صوت تبدیل خواهند شد.