خروج روی «نتفلیکس» هم قاچاق می‌شد!
خروج روی «نتفلیکس» هم قاچاق می‌شد!
ادعای کپی شدن فیلم «خروج» که اکران اینترنتی را تجربه می‌کند، در حالی منتشر شده که به نظر می‌رسد یا اقدامات قانونی برای مسدود کردن راه‌های دانلود مدام در حال انجام است یا این موضوع ادعایی بیش نبوده است. در این صورت این پرسش پیش می‌آید که آیا حتی در صورت واقعی بودن قاچاق فیلم یادشده، این اقدام ممکن است از سوی جریان‌هایی صورت گرفته باشد که منافع خود را با باب شدن اکران آنلاین فیلم‌ها در خطر می‌بینند و اکنون به نفعشان است که نگرانی‌ها از نبود امنیت کافی برای اکران آنلاین فیلم‌ها بیشتر شود؟

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد از زمانی که اعلام شد سازندگان فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا تصمیم گرفته‌اند در روزهای تعطیلی اجباری سینماها بخاطر شیوع ویروس کرونا فیلم را به صورت آنلاین اکران کنند، دو بحث جدی به راه افتاد؛ اول اینکه ریسک عوامل این فیلم می‌تواند فتح بابی باشد برای شروع اکران‌ آنلاین دیگر فیلم‌هایی که در صف اکران هستند و با نمایش آنلاین می‌شود نوع متفاوتی از اکران را که در کشورهای دیگر هم رواج دارد شاهد باشیم. بحث دوم هم نگرانی از کپی شدن غیرقانونی فیلم‌ها در اکران آنلاین بود، بویژه اگر مثل سازندگان فیلم «خروج» قصد داشته باشند بعد از اکران در سامانه‌های وی‌اودی، در سینماها نیز فیلم را روی پرده ببرند.

در این باره پیش‌تر گفت‌وگوهایی صورت گرفت و علی سرتیپی که مدیرعامل شرکت پخش کننده فیلم «خروج» است احتمال کپی شدن را رد نکرده و ابراز امیدواری کرده بود که این اتفاق شروع ‌کننده مسیری برای آینده باشد تا فیلم‌های دیگری که در نوبت اکران هستند بویژه آن‌هایی که ممکن است روی پرده فروش بالایی نداشته باشند از این طریق عرضه شوند.

اما حالا که هنوز ۲۴ ساعت از اکران آنلاین این فیلم نگذشته خبرهایی درباره دانلود غیرقانونی این فیلم آن هم در نسخه‌های باکیفیت ۴k منتشر شده و در یک سرچ اینترنتی سایت‌های زیادی قابل مشاهده هستند که لینک دانلود این فیلم‌ها را ثبت کرده‌اند، اما هیچ کدام قابلیت دانلود ندارند.

در این‌باره سرتیپی که خود از سینماداران است، با اشاره به اینکه خودش هنوز «خروج» دانلود شده را ندیده است، به ایسنا می‌گوید: این یک ضربه بزرگ و منفی خواهد بود، هم برای آینده فیلم در اکران سینمایی، هم در روند فعلی فیلم و هم برای فیلم‌های دیگری که ممکن بود در آینده به مسیر اکران آنلاین بیایند. با این حال ابعاد این اتفاق هنوز مشخص نیست و در حال ارزیابی هستیم.

البته پیگیری ایسنا از سازمان هنری رسانه‌ای اوج که سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده فیلم است، نشان می‌دهد که پیش از اکران آنلاین پیش‌بینی‌ یا هماهنگی‌هایی شده بود و از امروز هر سایتی که لینک دانلود فیلم را منتشر کند، توسط پلیس فتا شناسایی و مسدود می‌شود.

با این حال دقیق‌ترین توضیح و پیگیری درباره این ماجرا را باید مدیران سامانه‌های فیلیمو و نماوا ارائه کنند که تماس ایسنا با آنان در این راستا فعلا بی‌پاسخ بوده است.

فارغ از اینکه قاچاق این فیلم واقعا اتفاق افتاده و نسخه غیرقانونی در دسترس است یا خیر، بد نیست اشاره به صحبت‌های اخیر ابراهیم حاتمی‌کیا شود که مردم را به تماشای نسخه قانونی فیلم دعوت کرده و گفته بود: امیدوارم خدای ناکرده دانلودی صورت نگیرد و فیلم به شکل غیرقانونی پخش نشود. البته معتقدم که مردم ما به حدی در حوزه‌های فرهنگی فهیم شده‌اند که می‌دانند این کار یعنی ضربه زدن به ارکان تهیه این فیلم. بقای ما به این است که فیلم ساخته شود و بعد از طریق نمایش آن بودجه برگردد تا باز یک فیلم دیگر بسازیم.

و در پایان اینکه با این ماجرا حالا باید از همه سینماگران و مدیرانی که اکران آنلاین را گزینه مناسبی برای نمایش فیلم‌ها می‌دانستند دوباره پرسید که آیا واقعا زیرساخت‌های مطمئن برای این کار وجود دارد؟ یا اینکه باید راهکارهای قانونی تقویت شود تا نگرانی بابت قاچاق فیلم‌های سینمایی وجود نداشته باشد؟

  • منبع خبر : ایسنا