خرید تضمینی گندم از مرز ۹ میلیون تن گذشت/ خبرهای خوش برای صنعت دام و طیور
خرید تضمینی گندم از مرز ۹ میلیون تن گذشت/ خبرهای خوش برای صنعت دام و طیور
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه حوزه دام و طیور آسیب دیده، اما با انگیزه در حال رفع مشکلات هستیم و معتقدیم هیچ بن‌بستی در کار وجود ندارد، درباره میزان خرید تضمینی گندم، گفت: خرید تضمینی از مرز ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن گذشته است.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه حوزه دام و طیور آسیب دیده، اما با انگیزه در حال رفع مشکلات هستیم و معتقدیم هیچ بن‌بستی در کار وجود ندارد، درباره میزان خرید تضمینی گندم، گفت: خرید تضمینی از مرز ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن گذشته است.

به گزارش ایسنا، محمدعلی نیکبخت در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی سیاست گذار در بخش کشاورزی است و کار اصلی تولید با کشاورزان است، اظهار کرد: ریل گذاری باید به گونه‌ای باشد که تولیدکنندگان بدون دغدغه تولید کنند و رسانه نیز باید در این بخش بسیار کمک کند.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه باید موانع را از جلوی پای تولیدکنندگان برداشت تا بدون دغدغه تولید کرده و منفعت ببرند، گفت: علاوه بر رفع این موانع،  به بخش بازرگانی داخلی و خارجی نیز باید کمک کنیم.

وی حرکت به سمت تولید محصولات استراتژیک را مد نظر قرار داد و گفت:علاوه بر اینکه باید برنامه محور حرکت کنیم، باید نگاهی ویژه به حفاظت از منابع پایه مخصوصا آب نیز داشته باشیم.

به گفته وی اگر می خواهیم به پایداری و خودکفایی در محصولات اساسی گندم دست یابیم باید این مهم از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح باشد.

نیکبخت در ادامه گفت: با نگاه به‌ همه ملاحظات، ظرفیت های بزرگی در بخش کشاورزی وجود دارد. باید از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی داخل و کشاورزان پیشرو در این بخش استفاده کنیم.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه باید برای ۹۰ میلیون نفر غذا تهیه کنیم، افزود: ما جمعیت زیادی داریم و تامین غذای این جمعیت رسالت مهمی است. برای تامین غذا از مسیر تولید داخل باید از تولیدکننده داخل و تولید داخل حمایت کنیم.

وی عنوان کرد: باید از ظرفیت تشکل‌ها استفاد کرد.تشکل‌ها همگی توانمند نیستند که همه وظایف را خودشان انجام دهند. باید متناسب با ظرفیت آنها گام به گام، امور را به آنها واگذار کنیم. امیدواریم روزی برسد که همه تشکل ها بتوانند خودشان منابع خودشان را تامین کنند. برندسازی کرده، نیازهایشان را وارد کنند و صادرات نیز انجام دهند.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: با مشارکت مردم برنامه‌هایی در بخش آبخیزداری و آبخوانداری داریم. متاسفانه اعتبارات بخش آبخیزداری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل کمتر شده اما قصد داریم دولت و مجلس شورای اسلامی را متوجه این نکته کنیم که اگر قرار است به امنیت غذایی برسیم باید توجه بیشتری به پروژه‌های زیرساختی داشته باشیم.

وی ادامه داد: تصمیمی بدون مشارکت تشکل‌ها نخواهیم گرفت که باعث شود تولید داخل و تولید کننده داخلی آسیب ببیند، تمام تلاشمان براین است که محصول داخلی تولید کنیم.

نیکبخت در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی اشاره کرد و گفت: کشورهای توسعه یافته ۹۰ درصد محصولات کشاورزی را فرآوری می‌کنند، یعنی صنایع تبدیلی و فرآوری خوب، بسته‌بندی و در نهایت صادرات خوب دارند. ما در این بخش نقصان داریم و تنها ۲۸ تا ۳۰ درصد از محصولات را فرآوری می‌کنیم.

وی تشریح کرد: ۷۰۰۰ طرح در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی در دست اجراست که به دلیل کمبود منابع خوب پیش نمی‌رود.

نیکبخت در ادامه به خرید برنج از کشاورزان استان‌های شمالی اشاره کرد و گفت: برای تامین برنج تنظیم بازار در داخل کشور به جای خرید برنج از کشاورزان سایر کشورها قصد داریم آن را از داخل تهیه کنیم که قرار است در دو رقم طارم و هاشمی این خرید از کشاورزان صورت گیرد. دولت نیز مصوبه ۲.۵ همتی به این بخش داده است.

وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت صنعت شیلات اشاره کرد و افزود: در حوزه شیلات ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای سرمایه‌ گذاری، اشتغال و تولید داریم و از همه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نیز دعوت به سرمایه‌ گذاری در این بخش می‌کنیم.

وی با بیان این‌که حوزه دام و طیور کشور آسیب دیده است، ادامه داد: با انگیزه در حال رفع مشکلات هستیم و معتقدیم هیچ بن‌بستی در کار وجود ندارد. اگر زمانی در گله‌ها و صنعت طیور دچار آسیب شدیم باید بتوانیم بر آنها فائق بیاییم البته خبرهای خوشی را برای فعالان این بخش داریم که به زودی اعلام خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: خرید تضمینی گندم از مرز ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن گذشته است. مطالبات ۴۶ درصد از کشاورزان پرداخت شده و پرداخت مابقی را هم با دستور رئیس جمهور در دستور کار داریم و تا پایان مردادماه مبلغ قابل توجهی به کشاورزان پرداخت خواهد شد. همچنین برنامه داریم تا سال ۱۴۰۳ به خودکفایی در این بخش برسیم.