خلیج فارس به دریای سیاه می‌رسد
خلیج فارس به دریای سیاه می‌رسد
مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از توافق سه جانبه ایران با آذربایجان و گرجستان برای راه‌اندازی مسیر ترانزیتی و اتصال خلیج فارس به دریای سیاه خبر داد.

به گزارش صبح اقتصاد مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از توافق سه جانبه ایران با آذربایجان و گرجستان برای راه‌اندازی مسیر ترانزیتی و اتصال خلیج فارس به دریای سیاه خبر داد.

جواد هدایتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در پی سفری که برای برگزاری دو نشست حمل و نقل جاده‌ای با آذربایجان و گرجستان انجام شد، طرح ابتکاری را به دو کشور پیشنهاد دادیم  تا در راستای همگرایی منطقه ای کریدور جدید ترانزیتی را ایجاد کنیم.

وی افزود: البته این طرح از حدود هشت سال گذشته مطرح بود اما با توجه به اینکه کشورهای بسیاری درگیر این تفاهم بودند تا کنون اجرایی نشد و طرفین هیچگاه به اتفاق نظری نرسیدند.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  با بیان اینکه اجرایی شدن این طرح می‌تواند خلیج فارس را به دریای سیاه متصل کند، ادامه داد: دو کشور اصلی طرف تفاهم گرجستان و ایران هستند چرا که ایران از طریق خلیج فارس به آب‌های آزاد متصل است و گرجستان نیز دو بندر تجاری مهم را در شرق دریای سیاه دارد. از سوی دیگر دو کشور گرجستان و آذربایجان در اصلاح و توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقلی‌شان تلاش‌های بسیاری کردند بنابراین سعی کردیم همگرایی با این دو کشور را افزایش دهیم.

عبور آزمایشی کالاهای اساسی ایران از آذربایجان تا دریای سیاه

هدایتی گفت: در همین راستا  فعال شدن مسیر ترانزیتی سه جانبه با این دو کشور را دستور کار مذاکرات قرار دادیم و در مذاکرات هر دو کشور استقبال کردند. بر اساس توافقی که با مسئولان حمل و نقل دو کشور کردیم،  قرار شد عبور آزمایشی از این مسیر را بررسی کنیم و حداقل یک ناوگان از هر کشور از مبداء ایران بارگیری شده و کالاهای صادراتی ایران را به مقصد برسانند. این کالاها از آستارا وارد آذربایجان شده و از طریق بنادر گرجستان از دریای سیاه قرار است به بلغارستان یا دیگر کشورهای اروپای شرقی اعزام شوند.

وی اضافه کرد: تلاش مان این است که تا قبل پایان سال مرحله آزمایشی این طرح انجام شود و بر اساس نتایجی که از آن بدست می‌آید، آسیب شناسی لازم صورت گرفته و نهایتا در نشست سه جانبه نهایی بین سه کشور، ساز و کاری را ایجاد کنیم تا هزینه‌ها و زمان حمل کاهش پیدا کند و بتواند به عنوان مسیر تجاری قابل اتکاء در اختیار ایران و دیگر کشورهای منطقه قرار گیرد.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه این مسیر ترانزیتی می‌تواند برای کشورهای حاشیه شرق و جنوب آسیا منافع زیادی در بر داشته باشد و آن‌ها را به اروپای شرقی متصل خواهد کرد. از سوی دیگر اروپا یکی از مقاصد کالاهای صادراتی ایران به ویژه کالاهای فرآوری شده در حوزه پتروشیمی است. همچنین کالاهای دارای فناوری بالاتر از اروپا تامین شده و این مسیر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اما باید فاکتورهای مهم زمان و هزینه را مدیریت کرده و کاهش دهیم.

هدایتی تاکید کرد: این مسیر ترانزیتی با توجه به رویکرد جدی کشورهای طرف این توافق در توسعه ترانزیت امیدواریم آلترناتیو مناسبی برای مسیرهای تجاری فعال کنونی مانند مسیر ترانزیتی ترکیه و روسیه باشد.

تحریم‌ها مشکلی در ترانزیت و صادرات کالا

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تحریم‌های ظالمانه آمریکا تاثیری روی ترانزیت کالاهای ایران یا کالاهای دیگر کشورها از ایران به مقاصد مختلف داشته است یا خیر و اینکه آیا در اجرای این طرح مشکلاتی در این زمینه به وجود خواهد آمد؟ اعلام کرد: مسلما تحریم‌ها در سال‌های اخیر روی صادرات و ترانزیت کالاها بی‌تاثیر نبوده است اما عبور آزمایشی کالا که در این طرح به عنوان مقدمه مورد توجه طرفین قرار گرفته برای آسیب‌شناسی بوده است و اگر مشکلی از این حیث نیز به وجود بیاید با توجه به عزم دو کشور مذکور می‌توانیم با همکاری و مشارکت سه جانبه آن را بر طرف کنیم.